Auteur Topic: Waar versnellingsbakolie bijvullen bij de 2E-E?  (gelezen 9422 keer)

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
  • wat moet ik hier neerzetten dan
    • Hyves
Waar versnellingsbakolie bijvullen bij de 2E-E?
« Gepost op: juni 03, 2011, 16:33:35 »
Het is nu inmiddels 3 jaar geleden dat ik de versnellingsbakolie van mijn starlet had vervangen, terwijl ik bezig was met mijn koppeling. Nu wil ik graag gualimme helpen met een grote beurt incl vervangen van de bakolie. Nu weet ik dat onder aan de bak schuins aan de voorzijde die tapschroef zit voor het lekken van de olie. Maar waar zit de vulgaatje van een 2ee. Want dat weet ik even niet meer te vinden.

Graag als het kan met een plaatje.

Groetjes

EDIT Ronald: Even een iets betere titel gemaakt.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2011, 20:03:29 door Ronald »
eat, sleep, toyota

Offline KooolaNL

• SCH forum member
  • **
  • Hurry up noob microwave
    • PPP
Re: Waar versnellingsbakolie bijvullen bij de 2E-E?
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2011, 20:08:57 »
Correct me if i am wrong  :-[
since i dont know 100% sure
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2011, 20:44:04 door KooolaNL »
Life is divine chaos, Love is life, Fall into life, Fall in love, Embrace it, Breathe, And enjoy the ride

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2011, 21:10:25 »
Jep, dat is m. Losdraaien, vullen totdat het er weer uit loopt, en dan weer vastdraaien. Onderkant zit hetzelfde soort bout, zit een rondje in het midden van de bout. Gaat ongeveer 2.7 liter in.

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2011, 02:07:51 »
Bedankt heren. Ik weet het nu wel te vinden :D
eat, sleep, toyota

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2011, 20:30:11 »
Toch maar even aanhaken op het verhaal. Ben vandaag bezig geweest. Moer weer erop gedraaid en de olie blijft doordruppelen. Moer gewoon aangedraaid tot zover het kon, maar blijft lekken. What the hell heb ik fout gedaan, want bij me oude sletje was dit niet gebeurd.
eat, sleep, toyota

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #5 Gepost op: juni 11, 2011, 21:14:46 »
Lekt op 3 punten denk ik, gezien de 3 plasjes onder m'n auto. Motorolie bout, bakolie afvoer bout, bakolie vulbout. Weet niet of dat de technische benamingen zijn, maar het is jammer van de Shell 10w40 en die dure bakolie :(.

Heeft iemand een idee? Een oudere man/monteur van die dhz garage heeft er ook naar gekeken en zei dat de bakolie lekkage vanzelf zou stoppen.. "ik heb goed aangedraaid" "stopt zo". Nou. ik denk het niet. Nu staat m'n sletje thuis en lekt ie meer dan we eerst hadden opgemerkt :(.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2011, 21:26:01 door Guillaume »
P8, 6m6 groen, 15" 195/45 wheels, 40mm lager, adj. panhard, getint glas, spoiler, kouki's, more  => www.starlet-forum.nl/index.php?topic=15220.0

Offline Sebastiaan

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 11, 2011, 21:27:13 »
Heb je wel een nieuwe afsluit ring/pakking bij de carterstop (oliebout) gemonteerd?

Bij de versnellingsbak vind ik wel vreemd, lekt hij langs de afsluit ring?
1994 Toyota Starlet GT Turbo (E-EP82-AGMQY)
2013 Toyota Auris Touring Sports Hybrid (ZWE180)

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #7 Gepost op: juni 11, 2011, 21:29:10 »
die zat er standaart niet bij. Heb ik nooit gezien ook. Als het zo ringetje mocht zijn, dan moet ik die maar ff snel gaan regelen. Morgen ff naar de automaterialenboer
eat, sleep, toyota

Offline Sebastiaan

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2011, 21:36:34 »
Bij de carterstop zit vaak een koperen ring of een soort van pakkingsring. Bij de versnellingsbak stoppen zit vaak een metalen ring maar die heb ik zelf nog nooit vervangen bij het verversen van de versnellinsbakolie. Die van de carterstop kun je beter wel altijd vervangen.
1994 Toyota Starlet GT Turbo (E-EP82-AGMQY)
2013 Toyota Auris Touring Sports Hybrid (ZWE180)

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2011, 21:41:00 »
Ja, bij de versnellingsbak was er ook geen pakking , maar ik snap die lekken niet...
eat, sleep, toyota

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2011, 22:14:16 »
Als het lekt als het aangedraaid is gaat het niet "vanzelf" stoppen, vaster draaien of nieuwe ring er tussen. Vullen moet totdat het eruit loopt, dan de bout goed aandraaien en als het nodig is ook een nieuwe ring erop.
Vaster draaien is zo gedaan, dop 24 erop en goed vastdraaien. Vul punt zelfde verhaal.

Online SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #11 Gepost op: juni 12, 2011, 00:21:29 »
Altijd de koperen ringen vervangen die eronder horen, anders gaat het zeker lekken.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline kasper02

• SCH forum member
  • **
  • Vrrroem!
    • Webalbum
« Reactie #12 Gepost op: juni 12, 2011, 01:28:16 »
Toevallig heb ik gisteren op aanraden van Quoc deze ringetjes gekocht omdat mijn olie morgen wordt ververst. Bij de Praxis (bij de auto/fiets afdeling) hebben ze voor 2 á 3 euro een setje met 10 verschillende ringetjes!
P7 '88
P9 '99

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #13 Gepost op: juni 12, 2011, 02:08:35 »
mooi, morgen gelijk even langsgaan.
eat, sleep, toyota

Offline kasper02

• SCH forum member
  • **
  • Vrrroem!
    • Webalbum
« Reactie #14 Gepost op: juni 12, 2011, 02:13:30 »
Succes! Je moet ff goed zoeken hoor want het zijn echt kleine zakjes. Die weekendhulpen en studentjes hebben echt geen flauw idee waar je het over hebt als je er naar gaat vragen  :-p! Ze hebben ze sowieso hoor!  Bij 'mijn' Praxis hingen ze vlak naast de luchtverfrissertjes en bekerhouders etc...
P7 '88
P9 '99

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
    • Hyves
« Reactie #15 Gepost op: juni 13, 2011, 15:52:57 »
en nog steeds kleine druppels van bakolie. Niet veel maar toch wel 5 druppels ongveer. De monteur blijft steeds zeggen dat het normaal is en weg zal gaan. Hij lekt ook echt vanaf de vulplug en niet de tapplug. Ander boutje misschien. Waar ken ik die vandaan trekken?
eat, sleep, toyota

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #16 Gepost op: juni 13, 2011, 16:29:40 »
heb je dr al een nieuwe koperen ringetje tussen zitten dan?  :ermz:
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Online SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #17 Gepost op: juni 13, 2011, 18:01:24 »
Is dit lekkage tijdens stilstaan of met lopende motor?

Want als de motor niet draait, en de auto staat vlak(!) dan moet je olie tot net onder dat gat bijgevuld worden. En kan het er dus niet uit lekken
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #18 Gepost op: juni 13, 2011, 18:12:04 »
De man van de dhz garage had een nieuwe ring gegeven, We hadden eerst inderdaad te veel gevuld, dat verklaart waarschijnlijk waarom hij in het begin lekte. Dat was gisteren.

Vandaag:
Vannacht 5 druppels gelekt, dus terug naar de garage. De man van de dhz garage heeft de bout eraf gehaald. Toen stroomde er geen bakolie uit de versnellingsbak, dus de olie zit nu onder het vulpunt.
De DHZ man heeft de ring nu vervangen met een rubberen ring.

Naar huis gereden (15km), en bij thuiskomst had ik, toen ik stilstond, weer druppels onder de auto. Terug naar die garage. De man draaide de bout nog iets harder vast en zei dat het automatisch zou stoppen. Ik hoefde me geen zorgen te maken. Daar in de garage lekte het niet. Nu bij thuiskomst één druppel (2 uur geleden, ga zo nog een x kijken).

Insane kwam nog met een verklaring: Er zit nog steeds teveel bakolie in, als deze warm wordt zet het uit en komt het weer boven het vulpunt. Dat verklaart waarom het lekt. Als de bakolie het peil bereikt wanneer het zowel in koude als warme toestand onder het vulpunt blijft, dan is het goed. Het probleem lost zich dus vanzelf op.
Ik hoop natuurlijk dat dit hét is. Maar klotst die bakolie tijdens het rijden niet gewoon heel die versnellingsbak door en gaat hij er dan niet vanzelf uit bij het vulpunt? Of zit er dan niet genoeg druk achter om het eruit te laten vloeien?

vragen vragen, zorgen zorgen.. nooit leuk als je auto lekt, vooral niet als je niet weet waar het aan ligt. :(
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2011, 19:58:30 door Guillaume »
P8, 6m6 groen, 15" 195/45 wheels, 40mm lager, adj. panhard, getint glas, spoiler, kouki's, more  => www.starlet-forum.nl/index.php?topic=15220.0

Offline RicoW

• Registered Trader
  • Skyline From Hell
« Reactie #19 Gepost op: juni 13, 2011, 20:17:51 »
tip van flip.
kijk eens of er onder je auto niet een halve liter uitgesmeerd is.... oftewel. het kan nog steeds druppelen als het ergens anders zit aan de buitenkant van het blok...

Online SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #20 Gepost op: juni 13, 2011, 20:21:02 »
Olie zet niet uit, zeker niet in die mate. En je bak heeft ook ontluchting bovenop dus druk komt er ook niet op. Een rubber ring zou ik er zeker niet tussen doen want daar blijft niks van over.

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #21 Gepost op: juni 13, 2011, 21:04:39 »
:( Dus die rubberen ring doet meer kwaad dan goed? Ik had al geen goed gevoel bij die man van de DHZ garage..

Net gereden trouwens (10km), weer 5 druppels kwijt. Vervelend, voor de bakolie vervanging had ik nergens last van.

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: juni 13, 2011, 21:51:36 »
Een koperen ring er tussen zetten, en vullen totdat het er uit komt lopen, niet verder. Zit toch duidelijk ergens een stukje waar het lekt, kijk even aan het "spoor" van olie waar het vandaan komt. Komt het uit de vulopening? dan zit die niet strak genoeg of is de ring daartussen niet goed.
Het hoort gewoon lekvrij te zijn, en zo te lezen heeft iemand van de garage dus iets fout gedaan waardoor het nu lekt.

Offline Guillaume

• SCH forum member
  • **
    • Showroom van m'n P8.
« Reactie #23 Gepost op: juni 13, 2011, 22:14:42 »
De spoor van olie komt inderdaad uit de vulopening. Daar druppelt het naar beneden. En het loopt vanaf dat punt ook naar onderen toe.

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: juni 13, 2011, 22:20:59 »
Dan zit er dus teveel olie in de bak, en dicht de ring dus niet goed af. Je kan dan het beste wat olie eruit halen, en dan vullen totdat het eruit loopt, dan een goede ring ertussen en goed aandraaien.