Auteur Topic: Spoiler lijmen; hoe op zijn plaats te houden? (pasvorm)  (gelezen 4675 keer)

Offline Soron

• Detailer
Spoiler lijmen; hoe op zijn plaats te houden? (pasvorm)
« Gepost op: oktober 25, 2010, 18:19:26 »
Als het weer redelijk droog blijft wil ik deze week eens mijn spoiler op mijn klep gaan monteren.

Hier heb ik toch een vraag over. Ik ben namelijk benieuwd hoe men dat hier aanpakt. Ik heb een rode standaard spoiler die ik wil lijmen met de bekende zwarte kit. Dus niet boren en schroeven, die zijn er namelijk niet meer.

To the point; ik ben benieuwd hoe ik de spoiler het beste op zijn plaats kan houden tijdens het drogen van de kit.

Dit lijkt deels common sense, maar mijn eerste poging met een flinke rol schilderstape er strak op plakken is namelijk mis gegaan vorige maand. Gevolg; spoiler die er scheef op zat en aan een kant niet goed tegen de klep zat gedrukt. Gelukkig hem er nog heel kunnen afhalen en de klep en de spoiler ontdaan van de kit. (klep heeft wel enkele krasjes op die plek opgelopen)

Dit was even schrikken dus deze keer wil ik niet de boel gaan overhaasten. Mijn spoiler heeft namelijk de neiging om van de klep af te gaan buigen. Klinkt misschien wat vaag, maar de twee contactoppervlakten moeten dus goed op zijn plek worden gehouden en tape alleen lijkt hier te zwak voor, heb ik het idee. Ik zat zelf aan een lijmklem ofzo te denken (met een stukje rubber er tussen tegen krassen) maar vraag me af of dat niet gaan glijden enz.

Voordat ik dus weer ga zelf prutsen met mijn 2 onhandige linkerhanden (met hulp uit huis uiteraard) ben ik benieuwd hoe men hier de spoiler op zijn plek houd als je die enkel gelijmd hebt. Misschien krijg ik nog een goed idee van jullie die dit vaker hebben gedaan.

Pfff.... ben ik nog te volgen of ben ik nu echt te vaag?

Vergeef me als ik een domme vraag stel :doh:, maar omdat het al eens mis ging, wil ik dit toch eens even rondvragen.  :-[
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 16:39:24 door Soron »
Toyota Starlet - 1.3i Smash

Offline mister_fix_it

• Admin
  • 嵐rut新er (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Spoiler lijmen; hoe op zijn plaats te houden?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2010, 18:21:06 »
had je echte ruitenkit gebruikt?!

want die plakt meestal als de tering, en hoef je maar even vast te houden en dan blijft ie wel zitten...
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2010, 18:23:57 »
Ik heb een zwarte kit gebruikt die mijn automaterialenzaak aanraadde en zelf ook gebruikt voor het lijmen van spoilers, bumpers en dat soort dingen. Die zou eenmaak opgedroogd wat sterker en harder zijn. Kon ook voor ruiten worden gebruikt zeiden ze.

Ik heb het busje nog wel liggen, anders kan ik wel even kijken wat het voor spul was.

Offline Sparkie

« Reactie #3 Gepost op: oktober 25, 2010, 19:00:37 »
idd zwarte PU kit. werkt prima.
ik had mijn spoiler vastgemaakt met soort van ducktape (niet de echte, want die plakt als n malle :P) maar gewoon met tape die stevig genoeg is om iets om zn plek te houden. volgens mij had ik op de hoekjes ook nog iets gelegd om het te verzwaren en iets aan te drukken (stapeltje houten blokjes ofzo, dunno meer precies)

wel n tip: doe het monteren ff met zn tweeen. dan kan de een de spoiler op zn plek houden als jij taped. want met tapen kan ik me nog wel voorstellen dat je m per ongeluk de verkeerde kant op trekt.

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2010, 19:11:29 »
Dat was ik zeker van plan! Mijn vader die wat handiger dan mij is wil mij wel helpen. We hebben al gekeken naar de "pasvorm" en hoe wij het zouden kunnen aanpakken. Het idee hadden wij om na het plakken van de tape er een klem op te zetten een tijdje om het goed aan te drukken. Het tape zou het oppervlakte goed stroef moeten maken zodat de klem grip heeft. Zonder gleed de klem zo weg, ook al deden wij er iets tussen voor de bescherming van de lak. Nadeel is wel dat de klep (deels) open moet staan daarna.

Maar misschien hebben mensen hier een veel betere idee en ervaring, dus vandaar mijn vraag.

Het gaat dus wel om een originele spoiler die op de twee hoeken vastzit, dus niet zo' spoiler die over de hele breedte van het dak zit gelijmd. Dus kan er moeilijk iets zwaars bovenop zetten..

Is zwarte PU kit dus de standaard ruitenkit? Dus niet dat spul dat ik eerst gebruikte?

Offline Evjatar

• Evjatar
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2010, 19:29:27 »
Wat je wel kan doen, is iets op de hoeken zetten. Bij mij laat de spoiler ook steeds meer los, totdat ik m
eens goed ga vastlijmen. Op de hoeken kan je wel wat zwaars zetten, stapeltje boeken oid. Of hout inderdaad.

Gewoon die kit deronder, en dan vast tapen zodat ie blijft zitten, en dan er nog iets bovenop zetten, zodat het iig
goed aan de auto gaat plakken.

Veel succes!

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2010, 19:50:32 »
ik heb de mijne ook vast gezet met ruitenkit. 2 toefjes kit eronder, iemand die de spoiler op de plek houd. wat schilders tape erover om de spoiler op de plek te houden. heb wel de auto een dagje laten staan in de garage (droog en stilstaan) zit er alweer maaaaanden op en zit nog altijd muurtjevast.
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2010, 20:04:22 »
Ja.. gek.. dat heb ik dus ook gedaan, maar bij mij bleef hij niet goed op zijn plek. :ermz:

Hmm ik zal nog eens plaatjes maken om te illustreren wat ik bedoel.

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2010, 14:36:45 »
Even voor de duidelijkheid.

Er werd mij gevraagd welke kit ik gebruikte.
Ik heb dus deze zwarte kit gebruikt.

En dit is de bekende vorm van de bevestigingspunten. Mijn spoiler heeft dus de neiging om in de richting van de pijlen te bewegen zodra ik hem vast druk op de klep. Houd ik dat niet goed op zijn plek, dan komt er dus ruimte tussen de klep en spoiler en zit hij er niet mooi strak tegenaan. De ronde vorm van de hoek maakt het beetje lastig om er gewoon iets zwaars op te zetten.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2010, 14:40:05 »
hmm, die kit vinnik er niet echt optimaal uit zien...

http://www.avda.eu/nl-nl/catalog/verwerkingsmaterialen/lijmen-kitten-afdichten/3m-ruitenkit-08603?PHPSESSID=e1mmetbnmdoqth3nrv0h39hbf3

dit is zeker goede kit. (snap alleen niet waarom het langer duurt om te drogen als je airbags hebt?! :) )

ps. deze kit kan je niet met een "gewone" kitspuit gebruiken, maar heb je een hele stevige voor nodig. Omdat de achterkant van ijzer is, en je deze los moet breken als het ware..

Offline Ronald

• Admin
  • RHD EP82 GTT
« Reactie #10 Gepost op: oktober 26, 2010, 14:40:10 »
OK, dat komt denk ik dan door het verwijderen van de spoiler van een andere starlet.
Weet niet hoeveel kracht je moet gebruiken, ik heb ooit een spoiler op zn plek gehouden met een zooi schilderstape, maar daarvan was de pasvorm dan ook gewoon goed.

Ronald.

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #11 Gepost op: oktober 26, 2010, 14:46:07 »
Ronald: De vorige keer is hij dus aan een kant bijna los gekomen van de klep. Een hele lading schilderstape was niet sterk genoeg. Als ik met mijn hand er goed tegenaan druk, dan blijft hij wel op zijn plek, maar ja.. zo kunnen er niet 2 man 24 uur lang tegen die auto aandrukken.

mister_fix_it: Ik lees dat je voor die kit een primer nodig hebt? Wat verschilt die kit dan van de mijne? De kit die ik nu gebruik is best stevig hoor. Moest echt moeite doen met 2 man om de spoiler er weer af te krijgen, ondanks zat hij niet goed verlijmd. Als hij eemaal zit, dan zit hij dan ook. Ik denk dat de kit ook niet zozeer het probleem is, maar de "pasvorm" van de spoiler. Ik moet er echt kracht ophouden om hem op zijn plek te houden.

Misschien is een andere optie om de klep van de wagen de wagen te halen, zodat ik alle ruimte heb om hem te klemmen. Is het monteren van een klep een grote klus? Ik zie voornamelijk 2 scharnieren, die 2 pootjes en een kabel(boom). Ik weet alleen niet hoe ik die kabels los krijg.

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #12 Gepost op: oktober 26, 2010, 15:21:11 »
als er op die manier spanning op blijft dan gaat het uiteindelijk weer los inderdaad.
ik kan eventueel er wel een keertje naar kijken aangezien ik om de hoek woon
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #13 Gepost op: oktober 26, 2010, 15:28:30 »
Ooh dat zou wel fijn zijn Rage! Ik zou de spoiler zondag eventueel ook wel mee kunnen op de meeting in Assen. Dan kan ik het ook wel laten zien.

Zou wel jammer zijn als de spoiler niet past, omdat de pasvorm niet optimaal lijkt te zijn.  :'(

Ik wil in ieder geval wel er een op hebben. Heb nu een paar krasjes op de plek zitten waar de spoiler zou zijn.  :(

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2010, 15:38:42 »
nu ik je verhaaltje nog een keer lees,lijkt het idd dat de pasvorm niet helemaal jovol is...

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #15 Gepost op: oktober 26, 2010, 16:39:08 »
Dat begint ook mijn conclusie te worden. :( Ik begrijp namelijk steeds meer dat het direct moet passen zonder er kracht op moeten te zetten. Begrijp ik dat goed?

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
Re: Spoiler lijmen; hoe op zijn plaats te houden? (pasvorm)
« Reactie #16 Gepost op: oktober 26, 2010, 16:50:27 »
jup, als je hem er tegen houd, zou hij naadloos moeten aansluiten op je achterklep...

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #17 Gepost op: oktober 26, 2010, 17:03:45 »
zonderg ff meenemen idd. kijken we er even naar :)

Offline Soron

• Detailer
« Reactie #18 Gepost op: oktober 26, 2010, 17:43:09 »
Fix_it: Nou.. naadloos doet hij dat dus niet heb ik het idee.  :( Maar zeer bedankt voor deze info. Ik wacht er dan wel even mee totdat ik zeker weet of hij er wel op kan of niet.

Rage: Check! Ik neem hem dan wel mee.  :) Dank voor je aanbod ook.

Offline Calavera

• Admin
  • RaceChinees
« Reactie #19 Gepost op: oktober 26, 2010, 21:48:36 »
Womi technobond is prima :) Al onze spoilers worden daar tegenwoordig mee gelijmd :)
"...One lean, mean, Roest-machine..."

Offline Sebastiaan

« Reactie #20 Gepost op: oktober 26, 2010, 22:31:29 »
Zit er niet een ijzeren lat in de spoiler zodat je hem in het midden wat kan buigen? Dan komen de uiteinden meer naar de klep toe te staan.
1994 Toyota Starlet GT Turbo (E-EP82-AGMQY)

redstarletp8

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 27, 2010, 01:09:58 »
die womi technobond heb ik ook gebruikt, prima kit doet nog steeds zijn werk! mijn spoiler heb ik toen vastgezet met een brede spanband, over de gehele lengte van de spoiler die hield hem perfect op zijn plaats! (spanband had ik trouwens vastgezet aan mijn velgen, wel een doek tussen de spanband en het achterscherm)

Succes ermee

Offline Evjatar

• Evjatar
« Reactie #22 Gepost op: oktober 27, 2010, 10:24:32 »
hmm, die kit vinnik er niet echt optimaal uit zien...

http://www.avda.eu/nl-nl/catalog/verwerkingsmaterialen/lijmen-kitten-afdichten/3m-ruitenkit-08603?PHPSESSID=e1mmetbnmdoqth3nrv0h39hbf3

dit is zeker goede kit. (snap alleen niet waarom het langer duurt om te drogen als je airbags hebt?! :) )

ps. deze kit kan je niet met een "gewone" kitspuit gebruiken, maar heb je een hele stevige voor nodig. Omdat de achterkant van ijzer is, en je deze los moet breken als het ware..

Hahahahha Epic fail. Kit die er langer over doet om te drogen met airbag dan zonder  ;D
Iemand heeft dat op de site gezet, en ernaar gekeken met het idee:" nee daar is niets mis mee"
hahhahah lol

Offline joris

• POSTERT
« Reactie #23 Gepost op: oktober 27, 2010, 11:16:07 »
Als je binnen 8 uur na het lijmen van de voorruit een klap maakt en de airbags vliegen uit... dan vliegt ook je ruit eruit, maar wat boeit dat als je auto aan diggelen ligt??
Groeten Joris

###BLACK PEARL###

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #24 Gepost op: oktober 27, 2010, 13:39:16 »
ja dat was wel logisch, maar ze hadden het nogal krom omschreven :P