Auteur Topic: [How To] Wiellager voorzijde vervangen  (gelezen 6029 keer)

Offline Ronald

• Admin
  • RHD EP82 GTT
[How To] Wiellager voorzijde vervangen
« Gepost op: juni 21, 2010, 19:14:41 »
Thanks to Clinternational:

Aangezien ik me verveelde en me lager aan de voorzijde beide kanten vervangen moet worden.
Heb ik een HOWTO gemaakt. Iedereen met beetje technische achtergrond kan het doen.

Benodigheden:
Bankschoef belangrijkste wapen.
Schoevendraaiers ( plat )
Hamer met zand
Werkbank hamer / grote hamer ( moker )
Torx T30
Veel ambitie hebben met tussendoor de handen te wassen. Schoonwerken is vereist, lagers houden niet van zand en roest en andere pruttel. Beter te vaak je handen wassen dan te weinig.
Bus remmenreiniger eventueel 2.
Paar poetsdoeken.
Dop 19 lang model ( anders verleng stukje erop )
GasBrander
En nog wat ander gerei

Hier beginnen we de stofkap c.q keering te verwijderen. Dit kun je het makkelijkste doen met een grote bandenlichter, Platte schoeven draaier met hamer werkt ook wel maar kost enige inspanning

Daarna de Circle clip

Dan pak je een dop 19lang model, samen met de kunstofhamer en sla je wielnaaf bevestiging eruit

Zorg ervoor dat je je wielnaaf dus extra ondersteunt met een dop of staaf ijzer. Dit om de spanning uit de wielnaaf te krijgen zodat de klap harder aankomt anders moet je veel harder slaan zonder deze extra ondersteuning.

Hier zie je dat hij al een klein stukje gezakt is.

En toen viel die eruit.

Daarna de wielnaaf andersom in de werkbank zetten en de andere keering eruit halen.

Ook op deze manier de wielnaaf weer extra ondersteunen.

Ring er weer in stoppen

Nu moet je iets zoeken wat liefst massief is kan ook een dop zijn. Ik gebruikte een stukje afgedraaid aluminium

Het komt er wel uit met flink hard slaan met geduld komt de schaal er vanzelf uit

En hier is hij eruit kan zijn dat alles uit elkaar valt en het lager ( kogeltjes rollen overal heen )

Deze oude lagerschaal wat eruit komt even schoonmaken want deze zul je nog nodig hebben.

Daarna om makkelijker en schoner te werken haal je even de stofkap eraf maat T30 torx

Dan goed ff de boel schoonmaken ook rondom waar de keering komt aan de bovenzijde

Hier sluit straks de nieuwe keering op aan dus ff goed schoonmaken

Omdat je toch al bezig bent met schoonmaken ff schroefdraad schoonmaken en roest verwijderen.

Dan begint rot werk hihi. Zet de wielnaaf in de werkbank goed vast en laat even de brander erop
draai af en toe de wielnaaf met de klok mee zodat die goed warm wordt aan alle kanten.

Tijdens het warmen kun je met een schoevendraaier tussen de kier beginnen met slaan gebruik een kunstof hamer, sla eerst de kant van de brander daarna de andere kant so on and so on. Links rechts links rechts.

Je kan ook met 2 schoevendraaiers snel wippend effect geven todat je ruimte heb om met een schroeven draaier te werken.

Zet de schoevendraaier tegen de lagerschaal en geef het een ram met de werkbank hamer.
Daarna de andere kant en zo wissel je telkens om en komt ie vanzelf eruit ( geduld )

Bewaar was je los gehaald hebt want sommige dingen kun je gebruiken als gereedschap

Daarna even met korrel 1000 de schacht schoonmaken, Controleer of het helemaal glad is. elk braampje is een hinder. Na schuren goed schoonmaken, en de schacht klein beetje insmeren met lagervet

Hier tik je met het kunstof hamertje zachtjes even de lagerschaal erop zodat die iets vast zit.

Daarna gebruik je de pers genaamd werkbank, Zorg ervoor dat je een koper plaatje ervoor doet anders beschadig je de lagerschaal.

Verder kan die niet. Zoals je ziet raakt de  schacht de werkbank al, Nu gebruiken we de oude troep weer. Om de lagerschaal verder te persen

Oude lagerkrans er weer op.

Oude lagerschaal er weer op

En weer verder met persen. todat de lagerschaal niet meer verder kan

Nadat de lagerschaal op de plek zit even de boel schoonmaken en weer licht invetten met lagervet

Nu gaan we bezig met andere deel van de wielnaaf. Ook hierbij gebruiken we de oude matrialen als gereedschap. ALs eerst gaan we de nieuwe grote lagerschaal erin persen.
Maak de holte van waar de lager schaal in komt goed schoon eventjes opschuren van binnen, schoonmaken en heel lichtjes invetten met lagervet. En tikken we de schaal erin heel iets in zodat die blijft zitten.

De schaal zit er nu maar half in. En hier gaan we dus een oude lagerschaal gebruiken om de nieuwe lagerschaal een setje te geven om um verder erin te persen.

Hier zit de lagerschaal goed. Dat kun je zien omdat de rand mooi overloopt naar de lagerschaal rand.

Aangezien ik ander vet gebruik wat makkelijker is omdat ik er genoeg van heb. Spuit ik het nieuwe vet er tussenweg en blaas het met de luchtspuit schoon.

Lagerkrans opnieuw invetten goed insmeren van binnen en buiten.

Ook de lagerschaal waar de lagerkrans invalt even goed invetten.

Als de lagerkrans er goed inzit ( even na drukken met de vingers ) Kan de keering erin.
Zorg dat de keering net onder het randje verdwijnt zodat je alleen het rubber nog ziet vanaf de zijkant gezien dan..
Ook dit rubber even insmeren met lager vet en de buitenkant van de keering even invetten dan past die er wat beter in.

even stukje karton op de keering leggen en met de kunstof hamer er voorzichtig in slaan

LET OP : DE BINNENSTE LAGERSCHAAL VAN HET ANDERE DEEL VAN DE WIELNAAF GAAT IN HET DEEL WAAR DE KEERING TE ZIEN IS. DUS NIET DE ANDERE BINNENSTE LAGERSCHAAL HIERIN MONTEREN.

Nu gaan we het andere deel van de wielnaaf pakken en smeren we de binnenste lagerschaal + het loopvlak waar de keering straks loopt in met lagervet.

ATTENTIE VERGEET NIET ZOALS MIJ DE STOFKAP EERST WEER VAST TE ZETTEN. IK HEB ME STOFKAP EEN SSTUKJE UIT MOETEN KNIPPEN OP UM TE KUNNEN MONTEREN.

Als je klaar bent met insmeren, dan steek je voorzichtig de 2 delen in elkaar. als het goed is klikt hij er zo in.

Past precies

Dan draai je de wielnaaf voorzichting op en klep je hem weer in de werkbank.
Je pakt de andere lagerkrans en die smeer je in met vet beide kanten en stop je in het gat zodat je dit ziet.

Dan pak je de laatste binnenste lagerschaal. Deze smeer je ook in met lagervet. leg hem er boven op zoals de foto en tik zachtjes eventjes zodat die vast zit. ( kunstofhamer )

Nu pak je een oude binnenste lager schaal. En gebruik de pers weer ( bankschroef )
Zet de wielnaaf zo in de werkbank en zet de oude lagerschaal andersom erop en pers de nieuwe lagerschaal verder.

Als je zeker weet dat de lagerschaal er goed in zit kun je de wielnaaf er weer andersom in doen. zodat je de Circle clip kunt gaan monteren. Tis even knooien maar t past.

Nu kan de keering / stofkap worden gemonteerd. Ik heb de montage uitgevoerd met de oude lagerschaal. deze past precies over het rubber heen. en zodoende kun je hem er zachtjes inslaan met een kunstofhamer.

Hier zie je dat de keering er heel mooi inzit. Nu alleen nog eventjes het rubber invetten.

Aangezien de wielnaaf er toch af lag meteen ff de boel lekker op doen frissen.
Met kopervet even het hele vlak ingesmeerd.

ALS JE GOED HEBT OPGELET KUN JE ZIEN DAT IK DE STOFKAP VERGETEN BEN.

Spellingsfouten voorbehouden.
Ik ben niet verantwoordelijk en of aansprakelijk voor eventuele schade of ongevallen.
Heb je hulp nodig, Is er iets niet helemaal duidelijk vraag het me dan!!!!

« Laatst bewerkt op: juni 21, 2010, 19:34:23 door Ronald »
'88 Corolla 1.6 XL, '91 Starlet 1.3 XLi, '94 GTT RHD, '97 Corolla 1.3 XLi
Heden: '09 Toyota Aygo 1.0, '98 Yamaha R1 1.0 & '06 BMW E91 325i