Auteur Topic: [How To] Detailen van je auto voor de diepste en langste glans  (gelezen 14307 keer)

Offline Red Hot

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5443
    • http://groups.msn.com/REDHOTP8POWER/
[How To] Detailen van je auto voor de diepste en langste glans
« Gepost op: april 12, 2010, 00:05:03 »
Met dank aan Gourmetski en Guillaume's voor het schrijven voor deze How To.

Voor je lak heb je in principe 6 standaard stappen
1 ) Wassen
2 ) Kleien
3 ) Cleanen
4 ) Glazen
5 ) Beschermen
6 ) Onderhouden

Buiten deze 6 stappen om, zijn nog wat extra stukken toegevoegd:
7 ) Dingen om op te letten!
8 ) Veel gebruikte materialen
9 ) Boodschappenlijstje

Stap 1: Wassen
Door te wassen maak je je auto schoon. Je moet goed en voorzichtig wassen, om waskrassen (Swirls) te voorkomen! Dit zijn swirls:

Swirls zie je soms niet, maar als je kijkt naar de reflectie van een lichtbron op je lak (de zon, een lantaarnpaal), dan zie je ze wel. Dit krijg je door verkeerd te wassen.
Veel lage kwaliteit wasstraten (Shell/BP) veroorzaken swirls en en de bezem in de wasbox van de Tango, nou, daarmee krijg je dus geen swirls maar lekkere krassen in je lak.

Wassen bestaat uit 3 delen: pre-wash > wash > drogen.

1.1 Pre-wash
Oftewel voorwas. Hiermee haal je vuil weg of week je vuil zo goed als los, voordat je met de hand gaat wassen.

De dure pre-wash:
Foamen: Koop hiervoor een foamlans en "snowfoam". Zet die op je hogedrukreiniger en spray je auto in of ga je helemaal lost met zo'n foamlans:


De goedkope pre-wash:
Sprayen: Mix in de juiste verhouding je autoshampoo met wat water en doe dit in een lege Glassex sprayer.
Spray je auto in. Foamen is effectiever, maar dit is goedkoper. Wacht 5 minuten, spoel daarna je auto af.

1.2 Wash
Pak 2 emmers, een microvezel of schapenhuid washandschoen en je favoriete auto shampoo.


Je gebruikt 1 emmer voor je shampoomix: shampoo-emmer, de ander gebruik je om te spoelen: spoel-emmer. Zo wordt n emmer vies, en blijft de ander schoon.
Als je velgen hebt en een velgenborstel: pak maar een derde emmer erbij = de velgen-emmer met ook water daarin.

Hoe te wassen: Je begint met de velgen en een goede, zachte velgenborstel. Dit omdat zo'n borstel vaak spettert en de lak (en ook de wasser <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->) vies maakt.
Dep de borstel regelmatig in je velgen-emmer en maak je velgen schoon. Als je velgen niet in de velgenwax staan, gebruik dan een velgenreiniger bij de borstel.
Als ze wel in de wax staan, gebruik dan een sprayer met wat shampoomix.

Daarna pak je de speciale schaapswollen (zie boven) of microvezel washandschoen. Geen normale spons dus, omdat deze het vuil niet goed op kan nemen zodat het vuil tussen de spons en de lak gaat zitten waardoor je krijgt.
Ook kan je een spons vaak niet gemakkelijk schoonspoelen, waardoor deze steeds vuiler zal worden. Ook zijn er ook microfiber sponzen, deze zijn natuurlijk wel goed (zie punt 8 onderaan!)
Met de washandschoen/spons werk je van boven naar beneden. Spoel regelmatig uit in je 'spoel-emmer' en dip deze dan weer in de shampoo-emmer. Glijdt met je washandschoen over de lak. Niet schrobben dus! Na het wassen de auto afspoelen.

Tip1: Als het even kan: gebruik een 2de handschoen, 1 voor de hogere gedeeltes, 1 voor de lagere gedeeltes en de achterkant van de auto.
Tip2: Was je auto nooit in de volle zon, zeker niet als je een donkere kleur auto hebt. Dit verdampt het water te snel waardoor het vlekken achter laat.

1.3 drogen
Drogen doe je om kalksporen van opgedroogde druppels te voorkomen.
Gebruik geen leren of kunstleren zeem. Dit trek je strak over je lak: zit er ergens nog een zandkorreltje, laag stof of ander klein vuil, dan wrijf je dat dus tussen je lak en de zeem met als resultaat: swirl erbij!
En zo'n zeem is gewoon *PEEP*, het laat vaak nog een dun laagje water achter, je bent ook de hele tijd aan het wringen en uitknijpen = tijdverspilling. Gebruik ook geen watertrekker! Dit is vaak nog schadelijker dan een zeem.

Hoe te drogen: Gebruik een toegewijde fluffy microvezel droogdoek, zoiets als de Miracle Dryer van Chemical Guys:
 
Uit ervaring weet ik: n keer met deze doek over je Starlet en het is droog. Zonder uitwringen. In de winter-wasbox zie je al die mannetjes ook minutenlang zemen, ik = dep - dep droog en weg.

Tip1: gebruik een compressor om water uit die verborgen holtes te blazen, zoals je deurhendels, spiegels, bij je ramen.
Tip2: Koop bij de Action of Xenos zo'n microvezel badhanddoek, staat meestal bij de camping-spulletjes. Gebruik die voor je ramen en velgen, want dat spul is echt ultra water absorberend. Helaas niet fluffy genoeg voor je lak. 

Stap 2: Kleien
Door te kleien reinig je het oppervlak van de lak. Je denkt nu misschien: "wat *** je nou? Ik heb toch net gewassen!" Maar kleien is anders.
Je haalt er vervuiling van het oppervlak van je lak weg, wat niet met wassen weggaat. Denk hierbij aan zeer hardnekkige teerplekjes of boomhars.
Je lak ontdoet zich van alle bultjes, bubbeltjes, zwarte plekjes en wordt weer zo glad als een showroom-wagen.

Kleien voor (links) en na (rechts):


Hoe te kleien
benodigdheden: autoklei + afsluitbaar bakje, glijmiddel, een goede fluffy microvezel doek en als je kinky bent paarse latex handschoenen

Pak de autoklei met je handen, rol het tot een bol en maak deze dan plat. Niet te plat, want dan is de absorberende werking niet goed.
Vaak wordt detailerspray gebruikt als glijmiddel. Spray dit op je klei en op het te kleien stuk lak. Zorg dat het altijd vochtig genoeg is!
Leg de klei onder je vingertoppen, laag of hoog maakt niet veel uit. Zolang je maar niet je handpalm gebruikt want dan kunnen je nagels in de lak krassen.
Glijdt, zonder druk, met de klei over de lak in heen-en-weer bewegingen. Voel je dat de lak glad is, dan kun je verder naar het volgende plekje.
Voel je nog bobbels of wrijving, glij er dan nog een keer overheen. Werk zo je hele auto af in stukken van ~40x40 of ~50x50 cm, net wat je fijn vind.

Als je lak vies is, dan merk je dat aan de vieze klei. Vouw dan de randen van de klei naar binnen en kneed het tot je weer een schoon stuk hebt.
Maak hier dan weer een soort pannenkoekje van en je kan weer kleien.
Veeg de restanten detailerspray (wordt ook vaak bruinig door de vuiligheid die los komt) op met je goede microfiber doek.

Tip1: Gebruik een apart stuk klei voor je velgen. De viezigheid van je velgen is vaak wat erger en dat wil je niet nogmaals gebruiken op je lak.
Tip2: Als je je stuk klei laat vallen, gooi deze weg en pak een nieuw stuk. De krassen die van het vuil op de grond komen wil je niet in je lak hebben!
Tip3: Druk vooral niet te hard! Wanneer je te hard drukt, druk je door te klei heen en ga je schuren in plaats van kleien.
Tip4: Hier is ook een how-to te vinden.

Stap 3: Cleanen "intern" schoonmaken & 4: Glazen lak voeden en bling-bling-glans.

Citaat van: Guillaume
Ik kan nu aparte producten voorstellen voor stap 3 en 4, maar schijt, van m'n studie weet ik dat 'druk druk' een trend is.
Dus bij deze een "alles in n" product, Autoglym Super Resin Polish. in het detailerwereldje ook wel genoemd: SRP.
Hier een uitgebreid stuk over dit product op het carclean forum: <!-- m -->http://forum.carclean.nl/cc_postst2286/ ... m-SRP.aspx<!-- m -->

Het is in feite een cleaner en glaze (en ook nog sealant) in n:
Met wassen en kleien maak je het oppervlak schoon.  Met een cleaner maak je de lak zlf schoon  ("intern").
Ook werkt het goed tegen oxidatie van je lak. Door dit alles wordt dof rood weer mooi rood of vaal groen weer mooi groen. In ieder geval: de echte kleur van je auto komt weer terug.
Als extra toevoeging is SRP ook een glaze, het voedt je lak met olin. Dit zorgt ook weer voor extra glans.

Ik gebruik SRP het liefste met een witte ovalen foam applicator van het merk Lake Country.

Je kan ook een normale foampad of microfiber pad gebruiken, maar zo'n witte applicator werkt sneller.
Doe drie erwtenformaat druppels op de foampad, dep en verspreid het op de lak over een gebied van 40x40cm en wrijf het op de lak totdat het van wit naar doorzichtig / vaseline-achtig kleurt. Neem het residu af met een schone microfiber doek.

Tip1: Als extra bevat SRP ook 'vullers'. Het vult tijdelijk swirls, zodat die tijdelijk verdwijnen! Klinkt gek, is het ook, maar het werkt wel en ook op elke kleur lak.
Zo lijkt het alsof je dus geen waskrassen op je lak hebt, terwijl ze eigenlijk tijdelijk gevuld zijn. Dit kan een week zijn, maar het kan ook maanden zijn, het hangt af van je bescherming.
De bescherming houdt de vullers het beste op hun plek, en daarom is het raadzaam om een duurzame wax te nemen die het maanden volhoudt.
Tip2: Wil je swirls helemaal verwijderen, stap dan over naar machinaal polijsten. Want met de hand gaat het gewoon niet lukken, niet genoeg 'cut' en kracht. Je krijgt dan wel dit:
[img_thumb:fc458]http://www.prestigedetailing.co.uk/userimages/IMG_0552.JPG[/img_thumb:fc458]


Stap 5: Beschermen
Wax on Wax off dus. <!-- s:mrgreen: -->:mrgreen:<!-- s:mrgreen: -->
Met deze stap bescherm je de autolak van invloeden van buitenaf, zoals Uv-straling, vogelpoep, water, modder, etc.
Het is geen extra laag pantser op je lak, dus het beschermt niet tegen swirls of andere krassen!
De stappen hiervoor bepalen altijd de hoeveelheid glans van je auto, maar een wax kan soms ook een beetje extra toevoegen. 

Je kan kiezen tussen een synthetische wax (= een sealant) of een natuurlijke wax.
Het verschil zit hem niet zozeer in de standtijd, je hebt korthoudende sealants en ook korthoudende waxen.
Het 'soort' glans kan wel verschillen: Vaak geeft een sealant een 'spiegelachtige' glans, die mooi is bij lichte kleur auto's. Een wax met carnauba geeft een 'wetlook' glans, wat mooier is bij donkere auto's.
Maar je kan ook beiden combineren voor het beste van 2 werelden: een wax kun je als extra bovenop een sealant leggen, want een wax kan hechten op een sealant. Andersom kan helaas niet, want de sealant hecht alleen op de lak en kan niet op een waxlaag hechten.

Hoe te sealen en waxen
Gebruik een foampadje met je wax/sealant en verspreid met cirkelbewegingen het product in een zo dun mogelijk laagje op je lak.
Dun is het toverwoord, want je hebt echt niet meer nodig en als je teveel zet is het verspilling van je geld. Als je denkt dat het erop zit, dan is het al goed genoeg.

EPIC FAIL (links) vs. hoe het hoort (rechts):

Laat de wax dan drogen, er verschijnt een waas, en neem het residu af met een schone, fluffy, microvezeldoek. De droogtijd verschilt per wax, de ene wax moet een uurtje drogen, de ander 15 minuten of zelfs korter.
Lees de gebruiksaanwijzing, en houdt het in de gaten! Als je te lang laat drogen, dan kan wax soms hard worden en is het een stuk lastiger om weg te vegen.
Een veilige test om te kijken of je wax goed genoeg in is getrokken / gedroogd: Hier hebben ze een eenvoudige Swipe test.
Hierna wacht je een halve dag en is het tijd voor een 2de laag. Dit is voor een langere standtijd en in het geval je een plekje hebt gemist.
Meer dan 2 lagen hoeft meestal niet, uit een wetenschappelijke test met een populaire wax is gebleken dat een derde laag geen dikkere waxlaag oplevert.
Dit komt doordat er ook oplosmiddelen in de wax zitten, die de voorgaande laag aantast.

Als je wagen goed in de wax staat, dan wordt deze minder snel vuil, is je lak vuil- en waterafstotend en krijg je beading en sheeting.
Beading zie je als je lak water afstoot en de druppels als "beads" (pareltjes) op je lak blijven (links). Sheeting is ook een effect van waterfobie van de wax.
Hierbij zie je het water vrij snel van je auto afrollen, zoals water dat zich in banen van de motorkap laat rollen tijdens een regenbui (rechts):


Neemt je waxlaag af, dan kun je dit zien door o.a. naar de beading of sheeting te kijken. Zie je geen mooie druppels meer, maar vlekken en flatsen, dan is het tijd voor een nieuwe waxlaag.
De ene wax houdt het langer vol dan de ander, waarbij de vloeibare varianten meestal korter leven dan de vaste varianten. Turtle wax is vaak binnen 1-3 weken weer helemaal weg.

Tip: Als je vergeet dat je bumper nog in de wax zit en je komt er de volgende dag pas achter, dan kan wax KEIHARD zijn en veeg je het niet meer weg. Gebruik dan een detailerspray en een schone microvezeldoek om het wel weg te krijgen.

Stap 6: Onderhouden
Je hoeft de eerdere stappen niet elke week te doen natuurlijk. Vaak kun je maanden vooruit met alleen maar wassen en daarna evt weer een extra laagje bescherming.
Als de bescherming goed blijft, dan heb je het langste plezier van je eerdere poetswerk.
Het is aan te raden om na de winter en al het strooizout de 5 stappen te doorlopen, en net vr de winter de 5 stappen te doen voor een optimale bescherming tijdens die winter.

Stap 7: Dingen om op te letten!
Het belangrijk om altijd SCHONE spullen te gebruiken, liefst ook nog toegewijd voor hun eigen gebruik. Dwz. een schone, droge handdoek voor het drogen van je auto na het wassen.
Een schone, droge microvezel doek voor na/tijdens het kleien en een andere voor het afnemen van je cleaner en glazer. Gebruik voor het cleanen, glazen en waxen liefst een applicator. Deze werken snel en netjes egaal. Microfiber of foampads zijn hier perfect voor.

Kun je thuis niet voor de deur wassen, kies dan voor de wasbox. Maar neem dan wel je eigen emmers en shampoo mee. <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->
Als de ene wasbox het niet toelaat, zoek er dan n waar je wel met je eigen emmer kan wassen. Gebruik van de spuit-opties dan alleen de optie "spoelen".

Tip 1: Na het drogen kun je een detailerspray gebruiken om die 'vers gewaxte' glans terug te halen. Ook heb je spray-waxen en detailersprays met wax die je huidige waxlaag weer "boosten" en deze langer in stand houden.
Tip 2: Een waxoyl of protech bescherming is feitelijk niets anders dan een sealant behandeling. Ze gebruiken wel een duurzame sealant die het maandenlang houdt (8 ofzo), maar doe me een lol: Koop Wolfgang's Deep Gloss Paint Sealant om je auto goedkoper zelf te sealen.


Stap 8: Veel gebruikte detailing materialen, inclusief boodschappenlijstje
Veel mensen hier gebruiken spullen van Meguiar's met volle tevredenheid, mede dankzij de bekendheid. Naast dit merk zijn er natuurlijk nog vele andere verkrijgbaar.
Hieronder uiteengezet staan een aantal keuzes en alternatieven per detailing stap/activiteit.
Als laatste heb ik ook nog een 'waslijstje' toegevoegd om een idee te krijgen van wat je aan kan schaffen als je echt nog niets hebt buiten een emmer om.

Wassen
Emmer: dit maakt echt niets uit zolang ie maar schoon en heel is. Kies een emmer die je mooi vind staan bij je shirt of laarzen met ribbels als je modebewust bent.

Shampoo: California Gold Car Wash van Mother's is een goede alsook de Gold Class Car Wash of NXT Generation Car Wash Shampoo van Meguiar's.
Poorboy's World en Autoglym hebben ook hun shampoo's welke allemaal hun eigen voor en nadelen hebben. Ze krijgen allemaal een zelfde beoordeling.
Die van Poorboy's is heel zuinig (27 ml op 10 liter) maar daarvan zeggen ze dat die moeilijker droogbaar is. Die van Meguiar's verbruiken dan weer 75 ml per 10 liter water en
Waarom ik zelf voor die van Mother's heb gekozen? Omdat deze slechts 50 ml per 10 liter water verbruikt in plaats van 75 ml per 10 liter water. Daarbij is deze ook iets goedkoper.

Spons/Handschoen: De keuze tussen spons en washandschoen is geheel persoonlijk. De een vind een spons makkelijk, de ander een handschoen fijner. Ieder z'n ding.
De keuze van het materiaal zeker niet! Voor sponzen is het merk Cobra (type Bone) heel goed en het merk Auto-Tech (Halfords) schijnt op diverse fora (o.a. Meguiar's) ook goede geluiden voort te brengen.
Voor handschoenen is nog meer keuze, namelijk schapenhuid of microvezel. De Genuine Lambswool Wash Mit van Mother's is een goede keuze alsook die van Auto-Tech en Meguiar's.
Ik heb zelfs een nieuw soort foam handschoenen gezien maar zag er geen recenties over en kan ze nu even niet terugvinden. Deze waren weer duurder maar zouden ook goed werken.
Kies wat je fijn vind, prijzen verschillen allemaal iets en formaten ook. De meesten zijn ook in de machine wasbaar op lage temperatuur en zonder wasverzachter.
Let er wel op om de handschoen binnenstebuiten te draaien om je schapenhuidje te beschermen. Wasverzachter achterwege laten in verband met de wateropname.

Droogdoek: Wederom diverse merken. Hierbij opletten wat belangrijk voor je is, formaat of wateropname capaciteit.
Meguiar's en Mother's hebben ieder een goede handdoek maar zijn wat duurder en die van Mother's is wat kleiner en vrij stug volgens mensen, hiermee kom je dus niet makkelijk overal.
Poorboy's World heeft een goede grote Waffle Weave Drying Towel die ook goed werkt maar die zie ik bijna nergens leverbaar.
Ikzelf heb gekozen voor de Miracle Dryer van Chemical Guys welke meteen de grootste is die ik gevonden kon krijgen. Leg deze op je halve motorkap en deze is praktisch meteen droog.
Even herhalen met de andere delen en je bent zo klaar voor een paar euro minder dan Meguiar's of Mother's. Eventueel ook voor jezelf of je vriendin te gebruiken  <!-- s:rofl: -->:rofl:<!-- s:rofl: -->

Wederom, zijn al deze droogdoeken super fluffy en krassen absoluut niet. Wasbaar op <40 graden zonder wasverzachter en gaan lang mee!

Klei en Kleisets
Er zijn veel kleisets en ook zijn er verschillende sterkten sets, voor grof/vuil werk en voor heel fijn werk.
Meguiar's heeft een goede kleiset: Quick Clay Detailing System. Hierbij krijg je 50 gram klei en 473 ml Quick Detailer.
Daarnaast hebben ze ook een duurdere Smooth Surface Clay Kit. Deze kit bevat een fles Quik Detailer, 2 x 50 gram Claybar, sample van Cleaner Wax en een Supreme Shine Microfiberdoek.
Mother's heeft een wat goedkoper setje: Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System. Deze kost bijna hetzelfde als het Detailing System setje van Meguiar's maar bevat 2 stukken van 80 gram klei, een microvezeldoek van 38x38cm en een 473ml fles Showtime Quick Detailer Spray.
Daarnaast hebben verschillende merken klei refils, gespecialiseerde klei staven en/of detailing spray.

Cleaners en Glazers
Voor te cleanen en glazen is Super Resin Polish van Autoglym vermeld. Een heel goed en handig spulletje waar hier een How To van te vinden is.
Poorboy's World heeft een hele serie producten die het zelfde effect als de SRP. Er zijn verschillende 'sterkten' van deze SSR 'Swirl Remover' producten.
Ook Mother's Sealer en Glazer is een goede keuze. Echter moet je hiervoor wel weer een aparte cleaner gebruiken (zoals Mothers Pre-Wax Cleaner).
Meguiar's heeft ook losse cleaners en glazers die goed werken, heb je wel weer 2 of meer spulletjes nodig.

Sealants en Waxen
Er zijn veel soorten Sealants en Waxen, in vloeibare en vaste vorm. Aangezien vaste waxen het langst actief blijven, worden hier een paar van opgesomd:
Poorboy's World: Natty's Paste Wax / Natty's Paste Blue: uitermate goed geschikte harde wax. Een klein beetje waxt je halve auto al! (blue voor donkere auto's)
Meguar's heeft een Gold Class Clear Coat Paste Wax, deze is op zich ook prima.
Duurzame waxen zijn o.a. alle waxen van het merk Collinite of het merk Dodo Juice. (verkrijgbaar vanaf 18 tot +100 euro). Het prijsverschil zit hem in de verwerking (duurdere waxen hoeven bijv. heeeel kort te drogen), de geur, de hoeveelheid, de naam.
Je gaat dan van wekenlange bescherming naar maandenlange bescherming.

Goede sealants heb je ook: Wolfgang Deep Gloss, Chemical Guys Jetseal (wel iets minder duurzaam) of Finish Kare 1000P.
Met het Finish Kare product heb ik helaas geen ervaring, maar het schijnt wel erg goed te zijn.

Applicators
De applicators van Lake Country en Monello zijn heel goed en schijnen erg populair te zijn.
Ikzelf gebruik de White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator voor de SRP (zie boven) en de Lake Country Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator kan je voor je wax gebruiken.
Ik gebruik Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator voor mn wax, deze is nog iets fijner in gebruik en kreeg ik bij een bestelling gratis.
Je kan ook de kleur van je wax pad aanpassen op de kleur van je wax. (dus geen rode wax pad voor een rode wax <!-- s;) -->;)<!-- s;) --> )

Microvezeldoeken
Deze zijn niet om je auto te drogen, maar om je Cleaner / Glazer / Sealant / Wax / Cockpitspray mee af te nemen.
Alle populaire merken hebben fijne doeken om dit voor elkaar te krijgen, of het nu Mother's, Meguiar's, Poorboy's World of Autoglym is.

Bumperspray
Wanneer je geen meegespoten bumpers hebt, zijn deze spulletjes heel handig. Tevens ook voor de zwarte stootstrips te gebruiken.
Bumperspray van de Action. (iedere 2 weken aan te brengen)
Trim detailer van Meguiar's. (blijft langer zitten, is ook wel duurder)

Interieur
V.R.P. Dressall van Chemical Guys heb ik op aanraden van Guillaume geprobeerd en moet zeggen, het werkt goed.



Stap 9: bonus boodschappenlijstje
Voor de mensen die nog echt niets hebben buiten een emmer en hun lak wel 'heel' netjes bij willen houden voeg ik hier een (klein) lijstje van spulletjes toe.
Je kan hier nog meer aan toevoegen, verwijderen of dingen wisselen, het is puur een voorbeeld, besteld bij carclean.nl.
Links naar het product op carclean.nl zitten verwerkt in de artikelnummers mocht je meer informatie willen:
1    100581    Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm              15,99
1     101510     California Gold Car Wash - 946ml                      12,00
1    100804    Miracle Dryer                             17,50
1    101424    California Gold Clay Bar Paint Saving System - Verbeterd!         27,99
1     100120 Super Resin Polish  - 500 ml                        13,24
1    100981 White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator              4,49
1    100714    Natty's Paste Wax Blue - 235ml                     18,99
1     101650    Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator      3,49
1    101028    Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm                 4,99
1    100934    Chemical Guys Natural Shine Dressing - 473ml               11,98

Subtotaal 'gereedschappen':                                         46,46
Subtotaal 'poetsmiddelen':                                         84,20
Totaal:                                                              130,66

De gereedschappen heb je voorlopig niet meer nodig en met de poetsmiddelen kan je je auto zeker wel 20x wassen/detailen.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 22:40:52 door Ronald »

WCR

  • Gast
Re: [How To] Detailen van je auto voor de diepste en langste glans
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2010, 06:56:09 »
+2, mooie en uitgebreide how to

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3488
Re: [How To] Detailen van je auto voor de diepste en langste glans
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2010, 21:37:59 »
Heb vandaag en gister even geprobeerd
wat van de dingen die hier staan, moet
zeggen een ontzettende goeie how to
m'n lak is nog nooit zo mooi en glimmend
geweest!!
Kan iedereen aanraden om te kleien, je
krijgt er echt een andere auto door :D

Offline Ronald

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 18108
  • RHD EP82 GTT
Re: [How To] Detailen van je auto voor de diepste en langste glans
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2010, 01:25:10 »
Klei is een wondermiddel.
De eerste keer schrok ik me de tering hoeveel troep er nog afkwam.
Heb een lichte kleur dus de smerigheid wat er af kwam was goed te zien!

Ronald.
'88 Corolla 1.6 XL, '91 Starlet 1.3 XLi, '94 GTT RHD, '97 Corolla 1.3 XLi
Heden: '09 Toyota Aygo 1.0, '98 Yamaha R1 1.0 & '06 BMW E91 325i

Offline janhenduk

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 120
Re: [How To] Detailen van je auto voor de diepste en langste glans
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2010, 22:40:27 »
Toevoeging van Janhenduk met betrekking tot het machinaal poetsen.

Als eerste adviseer ik iedereen die wil beginnen met machinaal poetsen met een Dual Action machine zoals de DAP500 of de nieuwste de DAP900 een clinic te volgen die door het team van Carclean wel eens wordt opgezet of via autodetailing waar ook regelmatig een clinic wordt gegorganiseerd.
De lak kun je snel verklooien door verkeerd gebruik van polishers en pads en de stand van de DAP.
Wat voor beginners ook een aanrader is "maak eerst een testspot"
Een testspot probeer je even of een combinatie te sterk of te licht is.

Als eerste de verschijdenheid in pads.
Vaak is de grofheid van een pad te herkennen aan de kleur en hieronder geeft ik even de meest voorkomende pads even weer.
Rood of zwart hebben van het merk Monello een cuttingfactor van Nul en wordt gebruikt voor het aanbrengen van Glaze of de voedende wax.
De oranje pad van Monnello heeft een cuttingfactor van 4 en de witte heeft een cuttingfactor van 2 die voor de polishers gebruikt wordt.

Polishers zijn ik in verschillende grofheden weer gegeven.
Zoals de producten van PoorBoys is dit als volgt.

SSR1 is voor lichte swirl vorming.
SSR2.5 is voor medium swirl vorming.
SSR3 voor zware wirl vorming.

SSR staat voor Super Swirl Remover.

Vorig jaar heb ik onze Starlet voor het eerst een complete behandeling gegeven en op sommige plekken moesten we ook behoorlijk aan de slag om de glans weer terug te krijgen.
Hieronder een foto om een indruk te geven.



Zoals ons toen was uitgelgd werd bij het gebruik van polishers en de witte of oranje pad de DAP in te stellen op stand 4 of 5.
Daar bij geen al te grote vlakken in n keer te doen en de snelheid over de lak ongeveer 2.5cm per seconde.
Bewegingen van links naar rechts maken met een ruime overlapping en dan op hetzelfde stuk op en neer op dezelfde wijze.

Hieronder een foto van de motorkap die we met de oranje pad en polisher 2.5 we twee passes hebben gedaan tot ons het resultaat aanstond.



Wanneer je met de groffe combinatie aan het werk bent geweest moet je deze altijd na met de SSR1 en die wordt vaak op de Witte pad gecombineerd.
Dit wordt ook op dezelfde manier aangebracht zoals hiervoor beschreven.
Wanneer deze behandeling is afgerond moet de lak geheel glad zijn of beter gezegd het moet er als een spiegel uit zien.
Zie hieronder een voorbeeld.



Wanneer het resultaat van de polishers naar wens is kan men beginnen met de een Glaze of direct de voedende was aan te brengen.
Hiervoor kun je de rode of de zwarte pad voor nemen en de stand van d DAP zet je dan op twee of drie zodat deze minder toeren maakt.
De glaze en voedende was is door RED HOT beschreven.

Dit is om iedereen een idee te geven hoe men met een DAP aan de slag moet maar zoals ik eerder heb aangegeven zou ik zeker even naar een clinic gaan.
Zelf moet ik tzt ook nog naar een clinic hoe ik met een Rotary aan de slag moet gaan.
Met een Rotary is de kans vele malen groter om de lak te vernaggelen vandaar dat ik maar weer eens gezellig naar een clinic ga.

Als laatste moet je er ook rekening mee houden dat de lakken nogal kunnen verschillen.
Vorige week nog de Suzuki SX-4 van mijn ouders nog gedaan met mijn broertje maar we moesten met de polisher sneller over de lak gaan zoals we normaal gesproken doen.
Dit gaf aan dat de lak zacht is om het simpel te houden en bij de Starlet van ons is deze hard.
Dit komt doordat de lakken van tegewoordig op waterbasis zijn en die wat op d Starlet van ons zit is nog de ouderwetse 2-componenten lak.

Ik hoop dat ik voor iedereen een begrijpelijk verhaaltje heb kunnen maken maar toch het volgen van een clinic maakt alles veel duidelijker en je kunt dan ook rechtstreeks wat vragen.

In ieder geval bedankt voor het lezen
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2010, 23:00:21 door Ronald »
No Risk No Fun