Auteur Topic: Wegligging van je Starlet verbeteren  (gelezen 5528 keer)

Offline KevinK

• SCH forum member
  • **
    • Vimeo
Wegligging van je Starlet verbeteren
« Gepost op: september 09, 2009, 15:13:38 »
Schaamteloos gekopieerd, met wat toevoegingen, van het Whitline topic van Gijs. Maar volgens mij ook belangerijk hier te noemen. Het is maar een voorstel.

1. Setje goede schokdempers
Merken: Koni Weitec   
Prijzen: vanaf 200 euro?
Standaard schokbrekers zijn veel te slap. Bijvoorbeeld van Koni schokbrekers is dat ze instelbaar zijn en dan de achterste schokbrekers 2x zo dik zijn dan de orginele. Koni geeft ook levenslange garantie dus het is een goede investering omdat bijvoorbeeld standaard achterschokbrekers vaak al na een paar jaar gaan lekken. Let er ook op als de voor schokdempers zogenaamde 'inserts' zijn of niet waarbij de originele demper gebruikt en aangepast moet worden. Zie hieronder:

2. Adjustable Panhard Rod
Marken: Whiteline Cusco RSR
Prijzen: rond 150 euro
De Adjustable Panhard Rod Kit haalt voor een groot deel het snap overstuur / nerveusiteit bij de achterkant weg veroorzaakt door het belasten van de achteras.

3. Rear Swaybar/stab. stang.
Merken:  Whiteline
Prijzen: 150 euro > 200 euro
Maakt korte metten met het onderstuur gedrag van de Starlet en na montage is de wegligging dus ook drastisch verbeterd.
Eigenlijk dus een must voor een goede wegligging. Je vind ze terug op bijna iedere moderne auto, maar 10 jaar geleden zat het niet in het budget om ze op de Starlet te monteren.
Mensen die er mee rijden kunnen je vertellen dat de wegligging van een Starlet zonder rear swaybar gewoonweg slecht is.

4. Front Swaybar/stab stang.
Merken: Whiteline TRD
Prijzen: 150 > 200 euro
Deze zit standaard op de P8 Si in 18mm uitvoering. Whiteline heeft een 22mm en 24mm uitvoering. Voorkomt rollen van de carrosserie en is eigenlijk dus ook een must voor een goede wegligging. Je vind ze terug op bijna iedere moderne auto, maar 10 jaar geleden zat het niet in het budget om ze standaard op de Starlet te monteren. Eerst achter een Swaybar/stab. stang monteren voordat je er voor 1 monteert.

5. Verlagingsveren
Merken: Apex Weitec OMP RSR Tein Eibach
Prijzen: vanaf 120 euro
Dit is minder belangrijk dan de meeste mensen denken voor een goede wegligging. Progessieve veren zijn aan te raden. De stugheid van de veer heeft een hele grote impact op het comfort van de auto. Verlagen maakt de auto stabieler tijdens het remmen. In het bijzonder in de bochten wanneer het gewicht de voorbanden extra belast. Het tegenovergesteld is het geval bij accelereren. Verder helpt het tegen het mee tegen rollen van de carrosserie, maar dit alleen omdat de veren vaak stijver zijn dan de originele. Verlagen vergroot ook de aƫrodynamica. Omdat de looks ook meetellen wordt verlagen vaak als eerste modificatie gedaan. Hou dan echter wel in de gaten dat de wegligging verbetert lijkt, maar in werkelijkheid misschien zelfs slechter is geworden.

6. Strut brace (veerpootbrug) voor en achter > Whiteline Cusco TOM's TRD
Koetswerk van de starlet heeft behoorlijk wat flex. Hiermee haal je dit voor een deel weg waardoor de auto beter reageert op richtingsveranderin g. Ideaal gezien zou een rolkooi de beste oplossing zijn maar dit is voor de meeste mensen natuurlijk geen optie.

7. Lower arm bar / Lower Tie Bar. > Whiteline Cusco
Een must voor scherp stuurgedrag. Dit omdat het de belasting van de draagarmen sterk verminderd. Vergroot stijfheid chassis.

8. Camber bolts > Whiteline
De voorwielen worden gekanteld waardoor in de bochten veel meer grip ontstaat.

9. anti lift/castor kit > Whiteline
De set is ontworpen om de castor hoek van de auto te vergroten tot maximaal 1 graden, en tegelijkertijd de anti-lift geometrie aan te passen.
Het resultaat is een dramatische verbeterde tractie, vermindering van onderstuur, een vergroting van de negatieve dynamische camber, en een verbeterde voertuig stabiliteit en stuur feedback.
Al deze voordelen verbeteren de totale wegligging en tractie.

10. Camber plates en Pillowball mounts > Whiteline Cusco Tein
Camber plates zijn ter vervanging van de camber bolts. Het zijn Pillowball mounts die stelmogelijkheid voor camber hebben (groter bereik mogelijk dan met Camber bolts) . Pillowball mounts vervangen de standaard veerschotels en zijn een stuk stijver.
Kortom: directere wegligging, minder comfort.

11. Coilover set (schroefset) > TEIN BC TRD
Volledig instelbaar onderstel dat speciaal op je eigen auto af te stellen is. Veren in deze sets hebben doorgaan een stuk hogere springrate als de "normale" verlagingsveren.

12. Polyurethanen bushings rondom
Onze Starlets zijn minimaal 10 jaar oud en dat betekent dat veel rubbers bij de ophanging flink uitgeddroogd/versleten kunnen zijn. Het gevolg is dat alles wat slapper wordt en dus indirecter reageert. Door alle bushings van de auto met polyurethaan vervangen, kan je dit oplossen. Het verschil is groter dan men vaak denkt.

13. Doorlassen auto
Stijver koetswerk

14. Rolkooi > Cusco
Een kooi heeft als 1e doel de veiligheid, bijkomend voordeel is dat het stijfheid mee brengt.

IK GEBRUIK DUS ALLEEN MAAR FOTO'S VAN MIJZELF OMDAT IK ZEKER WEET DAT DEZE BESCHIKBAAR BLIJVEN VIA MIJN ACCOUNT.
IK PROBEER DUS NIET OP TE SCHEPPEN OF IETS DERGELIJKS.
HEB JE ZELF FOTO'S DIE BIJDRAGEN AAN DIT TOPIC STUuR ZE SVP NAAR MIJ EN ZET IK ZE ERBIJ.
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2010, 16:06:21 door Ronald »
HAVE: Lexus GS430
HAD: P9-Glanza-MX5-Corolla-WRX

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
Re: Wegligging van je Starlet verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2009, 21:09:14 »
Eventueel kan dit nog een aanvulling zijn voor de mensen die het verbeterde onderstel willen fijntunen:

Ten eerste de begrippen onderstuur, neutraal en overstuur:

Onderstuur karakter van een auto wil zeggen dat deze een ruimere bocht maakt dan dat deze genomen is, de auto wil meer rechtdoor rijden in een bocht, vooral bij sneller genomen bochten.

Overstuur is precies andersom, de auto draait een bocht meer in in vergelijking met de stuurbeweging, de achterkant van de auto breekt uit, de wagen overstuurd.

Neutraal stuurkarakter spreekt voor zich, de voor- en achterwielen gaan bij snel genomen bochten evenveel uitbreken en de auto blijft de genomen bocht volgen.

De meeste voorwielaangedreven auto's hebben een onderstuurkarakter als deze uit de fabriek rolt, dit mede omdat onderstuur het makkelijkst is te corrigeren, er moet wat meer ingestuurd worden om een bocht te blijven volgen, en de auto remt zichzelf ook wat af in de bocht.

Bij een wagen met een overstuur karakter zal een (te) snel genomen bocht moeten worden gecorrigeerd, je moet stuur terugnemen of tegensturen, omdat anders de wagen zijn achtereind omgooit en evt. zelfs achterstevoren gaat.

Het aanbrengen van stabilisatorstangen zal het omrolgedrag van de carrosserie sterk terugdringen, zodat bochten sneller kunnen worden genomen.
Door alleen achter of voor een stabilisatorstang te monteren, of een zwaardere te monteren (of evt. in een zwaardere stand zetten) kan men meer het gewenste stuurkarakter proberen te verkrijgen of een ongewenst stuurkarakter verhelpen/verminderen.

Deze stappen kunnen genomen worden:

Overstuurkarakter verkleinen of verhelpen:

1. Hogere bandenspanning achter (maar beter is de advies spanning aan te houden ivm grip)
2. Bredere banden achter
3. Bredere velgen achter
4. Negatieve wielvlucht achter, echter bij de Starlet niet mogelijk, starre achteras
5. Grotere spoorbreedte achter
6. Stabilisatorstang "voor" plaatsen of een zwaardere monteren/zwaarder instellen indien mogelijk, PUR bussen e.d.
7. Evt. hulpveer achter.
8. Stuggere demping ingaande slag voor.
9. (meer) verlaging achter

Onderstuurkarakter verkleinen/verhelpen:

1. Hogere bandenspanning voor (beter advies spanning aanhouden ivm grip)
2. Bredere banden voor
3. Bredere velgen voor
4. Negatieve wielvlucht voor. (niet meer dan 2 graad, vooral bij bredere banden)
5. grotere spoorbreedte voor
6. Stabilisatorstang achter, of zwaardere monteren/ zwaarder instellen indien mogelijk, PUR bussen, kogelgewrichten ipv rubber.
7. Stuggere schokdemping van de ingaande slag achter. (meeste verstelbare dempers zijn alleen in uitgaande slag in te stellen)
8. (meer) verlaging voor.
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 20:18:12 door toooyotha »

Offline Rodger Jason

• Admin
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2009, 09:24:36 »
Goede info. Ik heb nog een paar op- en aanmerkingen.

Overstuur aanpassen door bandenspanning? Dat lijkt me meer vedoezelen van het probleem. Als je het met bandenspanning moet doen, dan is er iets niet helemaal jovol. Er is een bepaalde bar-druk waarop de banden het beste presteren en de meeste grip geven (wel heel erg weers- en asfaltafhankelijk), hou het bij die druk. Als je er dan te veel lucht in gooit, dan lijkt het over- of onderstuur probleem opgelost is of verbeterd, maar zal je uiteindelijk nog minder grip hebben dan daarvoor. Misschien voelt het beter aan, maar harder ga je er niet door als dat je doel was.
Je gaat je immers hiermee aanpassen aan de minder presterende kant van de auto, de voorkant in dit geval. Het moet juist andersom zijn. De minst presterende kant moet zich verbeteren om daardoor net zoveel grip te hebben als de andere kant...

Verder kan je heel veel onderstuur/overstuur problemen oplossen door je auto voor- of achter hoger of lager te zetten. Hoe meer vershil, hoe meer effect natuurlijk. Lager aan de voorkant zal onderstuur verhelpen en vice versa.

Verder voor KevinK: verlagen van een auto geeft minder bodyrol doordat het rolpunt lager ligt, doordat je het gewicht ook verlaagd. Zie het als een grote zware koffer die bovenop je auto zit, dan ga je enorm zwabberen, een koffer onder de auto rijdt veel stabieler. Ik leg het misschien simpel uit, maar zo is het begrijpbaar voor iedereen.

Dat polybushingsverhaal kan je uitwerken dat de gewone bushing van rubber zijn en dat er daardoor speling op zit wat je merkt in het stuurtgedrag/wegligging.

Dat stukje van veerpootbruggen is goed. Een kooi helpt ook mee aan de stijfheid inderdaad, maar een combi van beiden is het beste. Een kooi heeft als 1e doel de veiligheid, bijkomend voordeel is dat het stijfheid mee brengt.

Je hebt trouwens nog legio wegliggingsupgrades, maar die zou ik niet allemaal benoemen. 1tje mis nog wel: fenderbars. Die heeft Domi nog eens gehad en monteer je achter je zijpaneel aan de voorkant.

Offline joris

• SCH forum member
  • **
  • POSTERT
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2009, 09:58:54 »
Groeten Joris

###BLACK PEARL###

Offline joris

• SCH forum member
  • **
  • POSTERT
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2009, 10:00:29 »
Weet niet of die veel uit maakt maar ziet er wel super vet uit!!

Cusco side bar

Groeten Joris

###BLACK PEARL###

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2009, 12:02:46 »
Die zal zeker uitmaken, flex in carosserie is daar het hoogst (zie ik aan mijn lasnaden  B| )

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2009, 12:45:55 »
rolkooi  :cheer:
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline joris

• SCH forum member
  • **
  • POSTERT
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2009, 13:17:35 »
Nee is geen rolkooi..

Groeten Joris

###BLACK PEARL###

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2009, 16:06:22 »
ik vraag me af hoeveel je daarvan merkt  :|  maar kan aan mij liggen
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline joris

• SCH forum member
  • **
  • POSTERT
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2009, 16:10:20 »
Ziet wel super vet uit.. ik wil het wel hebben... maar weet alleen niet hoe ik daaraan moet komen..
Groeten Joris

###BLACK PEARL###

Offline KevinK

• SCH forum member
  • **
    • Vimeo
HAVE: Lexus GS430
HAD: P9-Glanza-MX5-Corolla-WRX

Offline joris

• SCH forum member
  • **
  • POSTERT
« Reactie #11 Gepost op: september 11, 2009, 16:38:04 »
nhaaa hoeft niet meer 236 euro vind ik wat duur ;)
Groeten Joris

###BLACK PEARL###

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2009, 17:51:01 »
Als je deze side bar van dikwandig buis maakt, en de knik erin niet buigt maar last heb je een prima versteviging. Net daar is de carosserie het zwakst. Ja een full roll cage is altijd beter, (nog veel minder torsie voorkant tov achterkant)  maar weer zo'n gedoe.
« Laatst bewerkt op: september 11, 2009, 20:31:01 door toooyotha »

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: september 11, 2009, 20:20:52 »
Zie edit over-onderstuur etc.

Michel H

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 11, 2009, 21:58:25 »
Citaat van: "toooyotha"

De meeste voorwielaangedreven auto's hebben een onderstuurkarakter als deze uit de fabriek rolt, dit mede omdat onderstuur het makkelijkst is te corrigeren, er moet wat meer ingestuurd worden om een bocht te blijven volgen, en de auto remt zichzelf ook wat af in de bocht.

Juist niet.. als je onderstuur hebt moet je het stuur openen, d.w.z. minder lock/stuuruitslag gebruiken.

Offline Alex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: september 11, 2009, 22:20:43 »
Ik heb een foto van mijn stabilisatiestang gemaakt voor bij de beginpost :)

Let niet op hoe het bevestigingsmateria al er op zit, dat zit er alleen maar om het spul niet kwijt te raken voordat ik het gemonteerd heb ;)

[img_thumb:b508d]http://i278.photobucket.com/albums/kk96/awvanroon/aff7a64c.jpg[/img_thumb:b508d]
EP71 2E-TELU

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: september 11, 2009, 23:23:39 »
Citaat van: "Michel H"
Citaat van: "toooyotha"

Juist niet.. als je onderstuur hebt moet je het stuur openen, d.w.z. minder lock/stuuruitslag gebruiken.

Bij onderstuur wil de auto over de voorwielen heen meer rechtuit blijven rijden. Om toch de bocht te halen moet je meer sturen.

Michel H

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 11, 2009, 23:31:37 »
Nee dat is niet zo. Als je meer gaat/wilt sturen krijg je meer onderstuur. Je moet minder hard door de bocht rijden om onderstuur te voorkomen. Dus dat rechtervoetje iets minder omlaag.. dan krijg je weer meer grip.

Je kunt het ook zo zien : met overstuur hef je onderstuur op en vice versa.

Ga je abrupt van het gas af, dan wordt de achterkant licht (gewichtsverplaatsin g) en krijg je meer overstuur. Door het overstuur is je onderstuur verdwenen/minder geworden. Ga je meer sturen dan ga je over de griplimiet van je voorbanden en maak je het probleem alleen maar groter.

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: september 12, 2009, 00:31:28 »
Ja dat klopt allemaal Als je zachtjes rijdt en de bocht ingaat, merk je bijna niks van onderstuur. Ga je te snel de bocht in zit je meer op het grensgebied te werken van je hele setup, de banden gaan schuiven en driften, de hele auto hangt scheef ed. dan komt snel naar voren dat je in een onderstuur situatie zit. Hoe je dit oplost is je eigen zaak. Ik geef ook altijd gas bij in de bocht om hem erdoor te "trekken", remmen of voet vh gas werkt dan averechts. Je moet dan wel een marge overhebben om gas bij te kunnen geven, dus het blijft een techniek die je moet leren beheersen/bocht inschatten ed.

Na wegliggings-upgrades, hierboven allemaal genoemd, wordt de kritische bochtsnelheid (flink) verhoogd. Je krijgt/houdt weer een bepaalde mate van over/onder of misschien krijg je neutraal stuurgedrag. Als je het niet prettig vind om een onderstuurde wagen te hebben, maar liever neutraal of iets overstuur, kun je je setup aanpassen. Daar zijn die tips voor bedoeld. Dat je in een onderstuurde situatie stappen kan ondernemen om eruit te komen is een tweede.

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2010, 20:02:05 »
Hele handige tips maar waar zijn een aantal van de plaatjes gebleven?
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: maart 10, 2010, 20:11:58 »
Moet je Gijs/Redhot eens aan de broek hangen  ;)

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
« Reactie #21 Gepost op: maart 10, 2010, 21:01:51 »
Gijs? Hmmm, klinkt als een jongensnaam. Ik hang niet aan jongens broeken ;)
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.