Auteur Topic: Tunen van een P9 (4E-FE)  (gelezen 7342 keer)

Offline KevinK

• SCH forum member
  • **
    • Vimeo
Tunen van een P9 (4E-FE)
« Gepost op: september 09, 2009, 13:57:11 »
Tunen van een 4E-FE

Zoals alles is het ook met tunen belangrijk om eerst duidelijk te maken wat je wilt behalen en wat budget je hebt. Zijn mijn wensen wel realistisch? Hoge vermogenswinsten zijn zeer moeilijk te behalen met een 4EFE. Er zijn wel een aantal zaken die je kan doen om je blok net wat feller te maken. Ter verduidelijking een 4EFE blok is het standaard 1.3 injectie blok dat in alle Toyota Starlets EP91 is geleverd, dit is het laatste model Starlet.

Onze Starlet zijn toch al minimaal 10 jaar oud en dat betekent dat goed onderhoud al veel kan schelen om het maximale uit je Starlet te halen. Denk hierbij aan:

Bougies vervangen
Olie + oliefilter vervangen
Luchtfilter vervangen

Dit zijn ook de primaire zaken die eerst in orde moeten zijn voordat je de moeite neemt met andere zaken.

Ten eerste gaan we het nu hebben over het ‘ademen’ van de 4E-FE.

Luchtfilter

Het eerste wat men over het algemeen naar kijkt is de “sport”filter. Hoe meer en makelijker het blok voorzien wordt van lucht, hoe beter. Een open filter zorgt hiervoor, alleen is koude lucht veel beter dan warme lucht omdat koude lucht veel compacter is en daarmee dus meer zuurstof bevat. Een 4E-FE heeft met zijn standaard luchtfilter al een zogenaamde cold air feed met het buisje wat naar voren loopt. Een open filter zorgt ervoor dat de motor warme lucht uit de motorbaai krijgt. Je kan dit deels opvangen door de standaard buis die van voren naar de hoek loopt waar de luchtfilter zich bevind te laten zitten. Je kan ook een Cold Air Intake maken of kopen. Hierbij zorg je dus dat de filter in een gesloten behuizing zit en alleen koude lucht krijgt via een buis.

Je kan er ook voor kiezen om de filter zelf naar voren te plaatsen, dit met behulp van aluminium buizen.

Je zult ontdekken dat er een luchttemperatuursen sor in je originele luchtfilterbox zit. Als je een filter koopt en een aluminium buis kan je deze sensor terug plaatsen door simpel een gaatje te maken in de buis en de rubberen ring die in de originele lucht zit over te plaatsen. Sommige mensen laten de sensor in de buurt van de filter zitten en zetten deze niet daadwerkelijk in het inlaattraject. Ik heb zelf ook nooit negatieve gevolgen ondervonden van deze aanpak.

Een echte vermogenstoename door het plaatsen van een andere filter is er niet, en deze aanpassing doe je vooral voor het sportievere geluid dat de filter produceert.

Corolla inlaatspruitstuk

Een veel uitgevoerde aanpassing in de Britse Starlet scene is het inlaatspruitstuk vervangen met die van een Corolla spruitstuk.

Waarom?
Deze heeft equal length runners dat zorgt voor een betere trekkracht hoger in het toerenbereik. Let er wel op dat je mogelijk wat verliest in het lagere toerengebied. Deze aanpassing is dus zinvol als je graag een beetje toeren maakt.

De betreffende Corolla spruitstuk ziet er zo uit:

Hoe kom ik er aan?
Deze kan je vinden op de sloop of door te informeren bij auto-onderdelensites. De prijs varieert tussen de 50 en de 100 euro. Aan te raden is om een nieuwe pakking aan te schaffen zodat je zeker wat dat het traject weer luchtdicht is. Deze kan je bij de Toyota dealer bestellen. Het bestelnummer van de pakking is 17177-11070 en kost rond de 10 euro.

Hoe verwissel ik het spruitstuk?
Het vervangen van het uitlaatspruitstuk is goed zelf te doen mits je de tijd neemt. Ik heb deze aanpassing ook zelf op de oprit uitgevoerd en heb verder geen technische achtergrond. Jammer genoeg heb ik er destijds geen foto’s van gemaakt. Het is uiteindelijk gewoon alles loshalen wat aan het spruitstuk gekoppeld zit. Let er op dat onder het spruitstuk nog met een beugel vast zit en je deze alleen door de auto op te krikken kan bereiken. Het gasklephuis kan je 1 op 1 over zetten. Alleen het terug vastzetten van de gaskabel behoeft wat minimaal aanpaswerk omdat de beugel bij een Corolla spruitstuk anders is. Er hoeft niet gezaagd of gelast te worden, simpelweg een beetje creativiteit.

Uitlaatspruitstuk

Waarom?
Net als het inademen wil je dat het blok ook makelijker zijn gassen kwijt kan. Het originele spruitstuk is een restrictie

Hoe kom ik er aan?
Er worden geen uitlaatspruitstukke n specifiek voor de 4E-FE geproduceerd. Gelukkig kunnen we bij de Toyota Paseo terecht aangezien dat blok verdacht veel op de 4E-FE lijkt. Er zijn verschillende fabrikanten geweest van spruitstukken voor de Toyota Paseo. Het enige verschil is dat het Paseoblok wat hoger is en dat daardoor wat laswerk nodig is om het uitlaattraject passend te maken.

OBX
Pace Setter
Hot Shot

Deze uitlaatspruitstukke n hebben verschillende vormen 4-2-1  of 4-1 en daarbij hebben ze ook een andere karaktereigenschapp en. Ze zijn zeer moeilijk te vinden en komen heel soms op Ebay.
Prijzen variëren maar enkele honderden euro’s is niet vreemd.

Uitlaat
Het verwijderen van restrictie in de uitlaatlijn zal het uitademen verder optimaliseren, de katalysator is een grote restrictie maar ook een vereiste bij APK. Het verwisselbaar maken van een katalysator met een rechte pijp is een optie maar deze zal jaarlijks voor iedere APK dan wel uitgewisseld moeten worden. Houdt er verder ook rekening mee dat als je niet het spruitstuk vervangt er direct na het blok een restrictie is waardoor de winsten door de aanpassingen bij de rest van de uitlaat vermindert is.

Ontsteking
Naast het ademen heb je ook een ontsteking die te optimaliseren is. Zoals in het begin genoemd zijn verse bougies zeer belangrijk. Om er voor te zorgen dat deze bougie maximaal vonkt kan men kiezen om andere bougiekabels te nemen. Magnecor is een producent van bougiekabels die ook voor Starlets een uitgebreid assortiment biedt.

Conclusie

Over het algemeen beschouwt zou je met bovenstaande aanpassingen rond de 100pk uit kunnen komen. Dit is puur afhankelijk van de staat van het motorblok. Al met al zijn de winsten die te behalen zijn beperkt.  Het Corolla spruitstuk is een aanpassing die nog de moeite kan zijn gezien de vrij geringe kosten en tijd.

Wat moet ik dan? Vraag je jezelf af? Dat ligt vooral aan je portemonnee. je kan ook allerlei zaken aan het blok zelf (laten) doen. Maar de kosten ten opzichte van de baten zijn dermate hoog dat dit naar mijn weten nog niet echt tot uitvoering is gebracht. De enige andere optie begint uiteraard met het plaatsen van een ander motorblok. De een is makelijker te plaatsen als de ander. De turbo uitvoering van het 4E-FE blok, de  4E-FTE, is een veel gezien motorswap maar daar gaat deze post niet om. Verder is het overwegen waard om een 5E-FE van eerder genoemde Toyota Paseo de moeite. Dit blok is in principe een opgeboorde versie van de 4E-FE en heeft daarbij een inhoud van 1.5 liter.
Een motorswap houd wel in dat je officieel je auto opnieuw moet laten keuren, de exacte regels en wetten hierover zijn tot dusver zijn veranderlijk en onduidelijk.

Ik zal deze post blijven bijwerken en up-to-date houden als er nieuwe ontwikkelingen zijn

Tot slot kan ik alleen maar zeggen dat het 4E-FE blok geen strepentrekker is, zo is deze ook nooit ontwikkeld door Toyota. Ik zou daarom meer op zoek gaan naar het optimaliseren van de wegligging van je Starlet. Want in bochten nemen ligt veel plezier!
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2013, 16:34:50 door Ronald »
HAVE: Lexus GS430
HAD: P9-Glanza-MX5-Corolla-WRX