Auteur Topic: [How To] Distributieriem vervangen  (gelezen 8231 keer)

Offline marten75

• SCH forum member
  • **
[How To] Distributieriem vervangen
« Gepost op: april 21, 2009, 16:44:47 »
Nodig heb je de distributieriemkit incl looprol en spanrol. De rest is voor een grote beurt e.d. Wij zijn er 3 uur met z'n 2en mee bezig geweest. Was onze eerste keer!

Gereedschap:

koffie en zware shag en een goed humeur
krik
ring/steek 10,12,13
doppendoos (vooral het kleine krukje voor de lastige boutjes van de kap van de riem is handig)
momentsleutel (die van ons gaat tot 210 Nm)
luchtsleutel (achteraf niet echt nodig)
diverse schroevendraaiers
kortom: geen speciaal gereedschap.

Het betreft hier een P8 automaat uit 93 met stuurbekrachtiging. Vandaar de pomp die je ziet:

De kap bestaat uit 2 delen, die verwijder je door alle m6 boutjes los te draaien en het kleppendeksel 1 mm omhoog te duwen met een schroeven draaier (moeren even los, deksel hoeft er niet af). De poullie die op de krukas zit moet er ook af, de kap loopt er achterlangs.
We hebben de poulie geblokkeerd dmv een staaf en een klosje hout, daarna met een grote momentsleutel de bout die de poulie vasthoudt losgedraaid (dop 19).

Hier gaat het dus om, zo ziet het er allemaal uit. Van boven:

Van onderen:

Linksvoor zie je de krukas, daarboven de spanrol. Rechtsonder denk ik de oliepompaandrijving, daarboven de looprol.
De rollen zijn gemakkelijk te verwijderen door de bouten in het midden van de rollen los te draaien (sleutel 12). De veer wijst zichzelf.

De nieuwe onderdelen:

Wij hebben de oude riem en het tandwiel gemerkt met een witte stift, zowel op de nokkenas als op de krukas. Daarna hebben we de riem er af gehaald en de nieuwe riem ook voorzien van de stipjes. Wij telden van stip naar stip 57 tanden (incl.de tanden met stip) over de kortste kant geteld (tegen de klok in)
Eerst nieuwe spanrol en looprol gemonteerd, toen hebben we de nieuwe riem er om gezet door de spanrol tegen de veerdruk in op zijn eindstand vast te zetten, anders lukt het niet.

Daarna de spanrol los gedraaid en op advies van een monteur de veer zijn werk laten doen zodat de distr.riem strak komt te staan. Hij hoeft niet strakker. Je hoeft de spanrol niet extra te spannen.

Een mooie extra controle om te kijken of hij nog op tijd staat zijn de volgende markeringen:

Op de nokkenas zie je door het gaatje onder de 2E een puntje:

Als het goed is zie je deze markering op het krukas-tandwiel. Die moet recht voor de markering op het motorblok staan (dit zag we pas de volgende dag op de foto's <!-- s:$ -->:$<!-- s:$ -->

Nogmaals: je hebt deze markering niet nodig. Als je de tanden goed uit telt op de oude en de nieuwe riem kan het niet misgaan. Maar mocht je je assen hebben verdraaid dan kun je ze met deze markeringen weer goed zetten:

Image

De 0..10 markering die je hier ziet is voor de ontsteking en heeft dus niks te maken met de distributie!

Deze poulie moet volgens onze monteur goed vast zitten!! Ze willen wel eens los rammelen en dat wil je niet, want dan zit het tandwiel van je distributie ook los! We hebben hem vastgezet met 200 Nm en loctite (op dezelfde manier als het demonteren (met de staaf)

(Er zijn, volgens mij, niet veel Starlets met stuurbekrachtiging. Hier zie je dus 2 poulies op elkaar. 1 voor de multiriem en 1 voor de stuurbekrachtigings pomp, normaal zit hier 1 poulie)

Het advies is: draai de krukas 1 x rond mbv een ratelsleutel om te kijken of je het goed hebt gedaan. Wij voelden alleen maar compressie. Ik weet dus niet wat je voelt als je het fout hebt gedaan. Ik denk dat je dan een zuiger tegen een klep druk, en dan niet verder kan (met de hand).

Daarna monteer je de bovenste helft van de kap en je bent klaar.

Aangezien we deze auto net hebben gekocht en er roest aan de oliepijlstok van de automaat zit hebben we die olie ook vervangen en even gekeken in de automaat om te zoeken naar roest. De olie is gemakkelijke af te tappen: <!-- m -->http://members.home.nl/marten.sijtsma/automatenolie.pdf<!-- m -->
Bijvullen doe je door het pijpje van de pijlstok. Tot onze verbasing ziet de automaat er zo uit! Dit is dus onder de auto, carterpan verwijderd.
Het grijze plaatje in de midden is te verwijderen. Bevat een gaasje als filter. Deze kun je niet vervangen, is niet te koop. Wij hebben hem doorgespoeld en weer gemonteerd.

De binnenkant van de cartherpan ziet er zo uit. Let op de magneetjes <!-- s^_^ -->^_^<!-- s^_^ -->

Het bruine aan de rand is geen roest maar de pakking <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->
De pijlstokbuis hebben we doorgespoelt met olie omdat daar roest aan zat. Die roest zat dus niet in de automaat maar alleen in de pijlbuis gelukkig!

De magneetjes hebben we schoongemaakt. Zat slijpsel aan.
We hebben de carterpan opnieuw gemonteerd en 2 liter automatenolie toegevoegd. We twijfelen over de 2 liter want er kwam meer uit bij het aftappen. Het peil staat goed na een blokje rijden maar we houden het in de gaten. Er staat me iets van bij dat er 4 liter in gaat.

Ik hoop dat we iemand met deze fotoreportage hebben kunnen helpen!
Het is goed te doen als je een beetje kunt sleutelen.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2011, 23:07:43 door SkaBla »

Anonymous

• Gast
Re: HOW TO: distributieriem vervangen
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2009, 16:57:23 »
helaas, die is er al 1 ;)

Offline dr doggystyle

• SCH forum member
  • **
  • Blankie '85 P7 1.3 DX AUT & Blankie '92 P8 1.3 XLI
    • Dr Doggystyle's P7 Automaat
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2009, 17:14:15 »
ziet er goed uit
de mijne moet ook eens gebeuren, maar ik denk echt niet dat ik dat zelf allemaal kan...
De mooiste P7 van nl : 1) die witte van JP !
2) die witte van bac1354 & blauwe van klayven
3) die rode van sidney

Offline _Bastiaan_

• SCH forum member
  • **
  • kiss the apex, not the wall
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2009, 17:33:08 »
Toppie  ^O^ .
De mijne moet over niet al te lange tijd ook vervangen worden en ik heb ook een stuurbekrachtiger dus dit is een perfecte how-to voor me!
Hebben jullie ook de multiriem en stuurbekr.riem vervangen? Dat wil ik in elk geval ook gelijk doen.
  96'er P8 GXI en 74'er KP30

Offline marten75

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: april 21, 2009, 18:12:36 »
Graag gedaan allemaal. Dit hebben we een paar jaar geleden al eens gedaan. Ik heb later mijn eigen ook gedaan en dat was in een half uurtje gepiept! Het stelt echt weinig voor als je eenmaal weet hoe het moet. Nee, we hebben de andere riemen niet vervangen. Het is niet erg dat die slijten, dat merk je vanzelf.

Offline Rodger Jason

• Admin
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2009, 08:31:03 »
Bedankt, topic gaat op slot. Bij vragen, ff topic starten onder MOTOR of aan Marten PMen.  :)

Offline Rodger Jason

• Admin
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
Re: [How To] Distributieriem vervangen
« Reactie #6 Gepost op: september 13, 2013, 13:27:38 »
Fotos weer online tnx to Marten:

http://ppl.ug/TxZRFeWRlso/