Auteur Topic: Distributieriem vervangen ?  (gelezen 9143 keer)

Blowie

• Gast
Distributieriem vervangen ?
« Gepost op: april 17, 2009, 00:11:09 »
Bij hoeveel blok km is t tijd voor een nieuwe distributieriem ? blok heeft 105K gedraait maar er heeft een blokswap plaatsgevonden dus geen idee hoeveel de distributieriem gedraait heeft....

Blowie

Anonymous

• Gast
Re: Distributieriem vervangen ?
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2009, 00:15:25 »
100.000 km en om de 6 jaar geloof ik...
maar als je de zoekfunctie gebruikt kun je dat ook wel vinden hoor ;)

Offline dijkie

« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2009, 07:35:42 »
Bij twijfel vervangen die hap.

Als de riem knapt of spanrol kaduc gaat  kost het je meer pleuro"s

William
BOOST = FUN

Offline KevinK

• Vimeo
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2009, 09:02:21 »
zolang je het niet zeker weet zou ik het gelijk op prioriteit 1 zijn om de riem te vervangen, je wilt gewoon niet dat at ding knapt..
P9>Glanza>MX5>Corolla

Offline SkaBla

• Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2009, 11:55:13 »
Opzich valt het mee bij een 2E-E blok. Distriebutie laten vervangen bij een garage zal rond de 300-400 euro zitten.

Blokje vervangen is wat meer werk misschien, maar dat kan goedkoper ;)
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline KevinK

• Vimeo
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2009, 12:02:31 »
even ter indicatie distributieriem vervangen van een 4efe bij toyotadealer in tilburg, inclusief alle andere riemen koste mij 260 euro all incl.
P9>Glanza>MX5>Corolla

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #6 Gepost op: april 24, 2009, 11:38:59 »
tipje voor mensen die zelf de distri riem gaan vervangen:
iedereen is bang dat de krukas of nokstok 1 tandje verspringt, dit is makkelijk te voorkomen.
snij de oude distri riem in de lengte door, dus dat je de halve riem eraf kan halen en dat de andere helft de tandwielen op de plek houd. vervolgens druk je de nieuwe riem er op tot halverwege en dan snij je de oude riem er verder af en druk je de nieuwe riem door. easy as pie!

maar voor de zekerheid altijd ff markeringen zetten mocht er iets misgaan (better safe than sorry) en altijd met een ratel aan je krukas de boel een keertje (of 2) ronddraaien om te voelen dat je nergens tegen de kleppen komt. als je het bovenstaande goed hebt gedaan zal dit geen enkel probleem opleveren.

zelf de distri riem van een golf 4, een alto en 2 starlets op deze manier vervangen en werkt makkelijk en snel

maar bij twijfel over je sleutelkennis vooral niet aan beginnen! dan maar wat meer betalen en de zekerheid dat het goed gaat :)
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline dr doggystyle

• '85 P7 1.3 DX AUT
    • Dr Doggystyle's P7 Automaat
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2009, 11:43:10 »
dr bestaat toch ook een blokje die de tandwielen op zn plek houd
weet de naam niet zo 123 van zon ding
-'85 witte P7 1.3 automaat
- exje '86 P7 1.0  5 bak : http://www.starlet-forum.nl/index.php?topic=1201

Offline SkaBla

• Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2009, 13:13:27 »
Rage, deze tip is eerder genoemd, maar werkt niet als je ook de span en meeloop rollen wilt vervangen (en dat wil je!)
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline ScarFaced

« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2009, 13:18:54 »
vind het wel een arbeidsintensieve methode... met een beetje zorgvuldig werken krijg je die riem er best fatsoenlijk op (zelfs in een half uurtje!)
A sick mind is a joy for ever!!!

Offline suffie

« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2009, 13:19:35 »
Idd, heb al een paar keer gezien dat de spanrol en/of looprol aan bonken was gebroken.. gewoon door slijtage.
Zwarte Celica ST162 Gen 3 3sgte 320 pk
Zwarte Celica ST185 Gen 4 3sgte 330 pk
Zwarte IS200 met 1JZ-GTE VVTi 600+ pk

Offline toooyotha

« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2009, 20:41:56 »
Streepjes zetten en tandjes tellen is de meest eenvoudige en snelle methode. Paar keer goed tellen en niks vergissen. :wow:  ruim half uur moet het te doen zijn.

Wel na een paar weken spanning riem weer checken. Bij mij is ie wat losser gegaan. Kun je naspannen via een klein luikje boven krukaspoelie. Met een lange imbussleutel in de groef van spanrol wrik je de spanner wat aan met iets losgedraaide vastzetbout. Dan spannen en bout vastzetten, klaar

Don

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 24, 2009, 21:11:19 »
Citaat van: "toooyotha"
Streepjes zetten en tandjes tellen is de meest eenvoudige en snelle methode. Paar keer goed tellen en niks vergissen. :wow:  ruim half uur moet het te doen zijn.

Wel na een paar weken spanning riem weer checken. Bij mij is ie wat losser gegaan. Kun je naspannen via een klein luikje boven krukaspoelie. Met een lange imbussleutel in de groef van spanrol wrik je de spanner wat aan met iets losgedraaide vastzetbout. Dan spannen en bout vastzetten, klaar

Als je hem na moet spannen, heb je het niet goed gedaan, je riem mag nooit uitrekken.
Als dat zo is, dan geeft dit hetzelfde effect als dat hij bij montage een tand verkeerd staat.
Dit kan je de "kop"kosten. ;)

Offline jan1964

• http://www.myspace.com/janvanroij
« Reactie #13 Gepost op: april 24, 2009, 21:15:07 »
Als je riem niet mag uitrekken, lijkt me een spanrol ook overbodig!!!
Toyota Starlet 1.3i Comfort 12v/EP81L-AGMNEC/Ottomotor 2E-E
witte knippers voor-en zijkant/stuurbekrachtiging/elektrische ramen

Offline toooyotha

« Reactie #14 Gepost op: april 24, 2009, 21:15:57 »
Nou dan had ik de spanning niet goed bij de 1e keer. Pims P7 had de riem iig strakker, toen heb ik m ook maar wat strakker gezet.

Don

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: april 25, 2009, 22:03:00 »
Citaat van: "jan1964"
Als je riem niet mag uitrekken, lijkt me een spanrol ook overbodig!!!

Als je de riem vervangt, dan spant de spanrol hem en draai je motor met de hand nog 2 keer rond en controleer je dat.
Dan moet de spanning hetzelfde zijn en dan is het goed.
De rol houdt hem op spanning.
Als hij na verloop van tijd te slap staat, heb je het niet goed gedaan of je spanrol is kaduuk. ;)

De dealer vraagt ook niet als je hem daar heb laten vervangen, of je na een maand even terug komt om hem na te stellen toch?

Offline toooyotha

« Reactie #16 Gepost op: april 25, 2009, 22:07:01 »
Dan had toyota dat luikje ook wel achterwege kunnen laten....

Anonymous

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 25, 2009, 22:08:21 »
de spanrol spant zichzelf ook niet, want je moet hem dusdanig vastdraaien, dat ie ECHT niet meer beweegt.

Offline toooyotha

« Reactie #18 Gepost op: april 25, 2009, 22:10:46 »
precies :J  Dat flutveertje erachter doet nix, je moet m met een hefboompje spannen (lange imbus sleutel)

Don

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: april 26, 2009, 12:55:47 »
precies :J  Dat flutveertje erachter doet nix, je moet m met een hefboompje spannen (lange imbus sleutel)

Dacht ik bij een Rolla met 2-E motor ook maar bij controle na 2000 km, was de riem gerafeld. ;)
Hij stond toen gewoon te strak.
Bij navraag bij de dealer, bleek dat de rek uit de veer was.
Ik heb de veer vervangen en geen probleem meer gehad.
Daarna heb ik div.riemen vervangen en altijd ook de veer vernieuwd en nooit geen last gehad.
Als die veer niet nodig was, had Toyota hem wel achterwege gelaten. ;)

Offline toooyotha

« Reactie #20 Gepost op: april 26, 2009, 14:21:20 »
Die veer is om de riem tijdens montage beetje op spanning te houden. Je ze immers de spanrol vast met een bout.

Don

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: april 26, 2009, 15:00:49 »
Die veer is om de riem tijdens montage beetje op spanning te houden. Je ze immers de spanrol vast met een bout.

Dat klopt ook maar als de veer defect is, trekt hij hem met montage niet genoeg op spanning.
Als je dan de rol met een sleutel op spanning brengt, dan kan hij te strak gaan staan waardoor hij gaat "gillen" of naar de kl%$t# gaat.
Als je hem op de juiste manier, dus met een goede veer, voorspant, mag hij na verloop van tijd niet te los gaan staan.
Daar ging het hier om. ;)

sofia

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2009, 12:18:02 »
Hoi,
ik ben totaal niet technisch, dus toch nog even hierop aanhakend deze vraag:
Mijn starlet uit 1995 en heeft nog maar 72000 gereden. Hij heeft nog nooit een nieuwe distriebutieriem gekregen. De garage zegt vervangen. Doen?

Offline Ronald

• Admin
  • RHD EP82 GTT
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2009, 12:22:11 »
Officieel staat hier zo'n 6 jaar of 100.000 km voor, whatever comes first...

Ronald.

markdoif

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juni 04, 2009, 23:10:01 »
Ik wil zeg maar niet betweterig doen (hehe) maar de D-Riem moet elke 80.000 km of elke 10 jaar... Heel officieel gezien... (bij een Starlet P8 dan he)