Auteur Topic: [How To] Je P7 digitale klokje nieuw leven inblazen !  (gelezen 2804 keer)

Offline Alex

• SCH forum member
  • **
[How To] Je P7 digitale klokje nieuw leven inblazen !
« Gepost op: juni 20, 2008, 20:11:27 »
Aangezien ik het gewoon niet kon verkroppen dat mn digitale klokje in mn P7 niet meer werkte heb ik er wat op bedacht. Ik hou er niet van om dingen in mn auto te doen die er eigenlijk niet horen of passen, en aangezien Toyota onderdelen zo geweldig onderling uitwisselbaar maakt kwam ik op het idee om wat te proberen. Ik ging er van uit dat het P8 klokje hetzelfde principe heeft als die van de P7, en jawel! <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->

Hier dus een kleine how-to hoe je een P8 klokje, die veeeeeel wijder beschikbaar is dan de P7 versie kan gebruiken om je rotte klokje te fixen!
Er wel van uitgaand dat het display van je P7 klokje verrot is (grote kans) en het niet ergens anders aan ligt.

Benodigdheden:

*Een kapot P7 klokje
*Een werkend P8 klokje
*Soldeertin
*Tinzuiger
*Soldeerbout. Wel een met een puntje !
*Kleine schroevendraaier, kruis.

Werkwijze:

Maak beide klokjes open zodat je de losse printplaten voor je hebt liggen. Bij de P7 moet je het kleine, tweede printplaatje losschroeven (2x). Bij de P8 moet het achterkantje van de behuizing van de printplaat losgemaakt worden. Dit kan met behulp van een platte schroevendraaier om het los te wippen.
Nu moeten beide displays van de printplaten losgesoldeerd worden. Smelt alle tin die de displays vasthouden van de onderkant. Gebruik indien beschikbaar de tinzuiger erbij. Druk of trek de displays uit de printplaat. Gooi het kapotte display in de vuilnisbak, die willen we nooit meer zien ! In principe kan alles wat er overblijft van het P8 klokje er ook bij.

Dit heb je nu voor je (ziet er iets anders uit, op de foto was poging #1 waarbij ik de displays losgezaagd had. Maar dit is geen How-Not-To ) :

Neem nu het printplaatje van je P7 klokje. Alle gaatjes waar de pinnetjes van het display in moeten moeten nu open. Gebruik hiervoor je soldeerbout aan de ene kant, en de tinzuiger aan de andere.
Als je hiermee klaar bent en het nog ziet zitten kan je het P8 display er boven leggen. De pinnetjes hiervan zijn net een millimeter of wat te kort om ze door de gaatje te kunnen prikken. Geen probleem.
Soldeer nu de buitenste 4 pinnetjes vast. Laat hiervoor een druppel tin in de gaatjes zakken en wees niet te zuinig, zorg dat er aan de voorkant een vrij flinke druppel tin komt waar het pinnetje in vast komt te zitten.
Buig, schuif en wiebel nu de rest van de pinnetjes tot ze gelijk staan met de gaatjes waar ze in moeten, en soldeer ze op dezelfde manier als de eerste 4 vast.
Zorg elke keer dat verschillende pinnen niet met elkaar in contact komen te staan. Een te grote druppel tin geleidt ook en dan werkt je klokje niet. Hier kan de tinzuiger weer een uitkomst bieden. Eventjes opnieuw doen, maar dan iets zuiniger met de tin !
Er van uitgaande dat je dit allemaal succesvol gedaan hebt is het nu een goed moment om je klokje even te testen in de auto. Hij zou het nu moeten doen.
Doet ie het nou niet helemaal goed, hij blijft niet constant aan ofzo, controleer dan al het soldeerwerk aan het klokje. Niet alleen je eigen, maar ook wat er al zat. Bij mij was er namelijk een diode die geen massa had omdat het soldeertin eromheen was gaan roesten. Dat heb ik losgesoldeerd en weer opnieuw vast. Toen deed 'ie het perfect! <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->

Nu kan het klokje weer netjes terug in z'n behuizing. Schroef het kleine prinplaatje weer vast, en klik het deksel aan de achterkant vast. Schroef het hele klokje in de auto vast en dan! ..........

............ dan weet je wel hoe laat het is!

Succes.

Alex

Voor vragen over de werkwijze en niet voor onderdelen kan je me een PM sturen.

Met dank aan Wim (Technische Dienst) voor het leveren van de P8 klokjes, en het los solderen van het display!
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2010, 23:27:55 door Ronald »
EP71 2E-TELU

sterretje

• Gast
Re: How to: Je P7 digitale klokje nieuw leven inblazen !
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2008, 20:29:54 »
Mooie how to Zeg! Ik ga binnenkort dan ook maar eens een P7 en P8 klokje scoren. Zeker wanneer een mr2 tellerunit erin komt en de analoge XL klokje eruit gaat.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2008, 22:45:57 »
Nette how to!

Maar hoort ie zo wit?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline 1nsan3

• SCH forum member
  • **
  • wat moet ik hier neerzetten dan
    • Hyves
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2008, 22:51:41 »
ik dacht ie blauw hoorde of was gemaakt
eat, sleep, toyota

Offline Alex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2008, 23:56:24 »
De behuizing bedoel je? Geen idee, ik dacht dattie origineel zwart was. Maar de vorige eigenaar heeft m zo gespoten, hetzelfde als mn middenconsoles en de randjes om mn ventilatiedingen.
EP71 2E-TELU

sterretje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 21, 2008, 00:11:12 »
Mooi boutje heb je ook Alex, echte weller

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #6 Gepost op: juni 21, 2008, 12:53:28 »
Citaat van: "Alex"
De behuizing bedoel je? Geen idee, ik dacht dattie origineel zwart was. Maar de vorige eigenaar heeft m zo gespoten, hetzelfde als mn middenconsoles en de randjes om mn ventilatiedingen.

Ja, want ik vind hem wit echt afschuwelijk als je dash zwart is :$
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Alex

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: juni 21, 2008, 13:15:43 »
Gelukkig hoef je er niet al te vaak tegenaan te kijken. En het is parelmoer vies .. heuh .. grijs.
EP71 2E-TELU

Offline Rodger Jason

• Admin
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2008, 12:58:01 »
Ik gooi hem op slot, zo blijft het netjes. Als er vragen zijn, dan graag topic openen onder "interieur". Als er toevoegingen zijn, dan ff een mod PMen...