Auteur Topic: Verschil tussen Koni dempers en waarom WEL model specifiek?  (gelezen 4127 keer)

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
    • http://groups.msn.com/REDHOTP8POWER/
Verschil tussen Koni dempers en waarom WEL model specifiek?
« Gepost op: april 02, 2008, 21:04:16 »
Beste mede forumers. Aangezien er hier altijd flink wordt geswapt met diverse (koni)dempers en veren tussen verschillende modellen, maar er toch veel onduidelijkheid is waarom het vaak niet helemaal uitpakt zoals men verwacht heb ik mijn contact bij Koni gevragen hoe het nu precies zit om alle fabeltjes even te doen verdwijnen en uit te leggen hoe het nu precies zit.

Citaat
Geachte heer Van den B....,

Allereerst hartelijk dank voor uw voorkeur voor Koni en uw vastberadenheid om binnen het Koni programma een oplossing te zoeken, dat doet ons goed.

Al lijkt er op het oog weinig tot geen verschil te zitten in de schokdempers tussen de verschillende Starlet types, die zijn er helaas wel. Dat de dealer deze niet kan vertellen is verklaarbaar: maten en gegevens zijn benodigd die zij niet tot hun beschikking hebben mits zij de onderdelen bij de hand hebben.

Laat ik met de voorzijde beginnen:

De inserts die wij leveren voor de EP8* types, inclusief de 8640-1213 hebben aan de bovenzijde een verwijding naar 55 mm. De inserts die wij leveren voor de EP91 hebben een verwijding naar 45 mm en zitten daarmee klem in de originele veerpoten. Alhoewel de overige maatvoeringen én de setting tussen de EP8* en EP91 types overeenkomen passen de 8640-1213’s simpelweg niet in de originele poten van de EP91. Het monteren van originele EP8* veerpoten (met eventueel andere onderdelen) zou een oplossing kunnen zijn voor dit probleem. Ik durf echter niet te zeggen in hoeverre dit (eenvoudig) te bewerkstelligen is, onze kennis van de auto is hierin niet toereikend.

Voor de achterzijde hebben we ooit de 8040-1216 als Koni Special voor de EP8* en EP91 modellen in het programma gehad, maar helaas uit het programma moeten halen vanwege tegenvallende verkopen. De behuizing van de 8040-1051 komt overeen maar er zijn een paar cruciale verschillen:

-          De zuigerstang van de 8040-1051 is 2 centimeter langer dan bij de 8040-1216 zoals wie die ooit hadden. Dit zou er bij volledig inveren van de auto voor kunnen zorgen dat de demper door- en dus kapotslaat.

-          De bus in de onderbevestiging van de 8040-1051 heeft een binnendiameter van 12 mm terwijl een binnendiameter van 10,15 benodigd is

-          De 8040-1051 mist de mogelijkheid om een veerschotel op te monteren, deze is helemaal “glad”. Waar de 8040-1216 twee groeven in de behuizing had waarin de borgring ten behoeve van de ondersteuning van de veerschotel heeft, heeft de 8040-1051 deze niet

-          De inwaartse demping (bij inveren auto) van de 8040-1051 is 1/3 zachter over het hele dempingsgebied dan bij de 8040-1216. Dit is een groot verschil en zal heel duidelijk te merken zijn en ook niet lekker rijden – en dat zou zonde zijn van de investering. Dit verschil in dempingskrachten is niet op te lossen door onze nastelmogelijkheid, aangezien deze de uitwaartse demping aanpast (waarbij over het algemeen de inwaartse demping iets – maar niet noemenswaardig – mee verandert).

Ik ben dus bang dat u hiermee geen 1 op 1 passende oplossing kan bieden, binnen ons programma zie ik verder ook geen mogelijkheden.

En voordat iedereen het gaat roepen. Ja je kunt het wel monteren maar het geeft dus niet het bedoelde resultaat van koni. Vroeger hadden ze de dempers voor deze auto's dus wel, maar die zijn uit het programma. Je hoort me dus niet zeggen dat het niet past of passend te maken is, maar alleen even een handsup dat het niet voor je auto gemaakt is.

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
Re: Verschil tussen Koni dempers en waarom WEL model specifiek?
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2008, 21:10:31 »
Nog even voor de duidelijkheid wat ze wel nog leveren voor de starlet.

----voorkant-----achterkant
P7:---------------geel-rood
P8:-geel-rood-----geel
P9:-geel----------geel

De voorste dempers van een p8 en p9 zijn dus verschillende.
De achterste dempers zijn dus ook verschillend tussen de p7 en de p8/9
voor de voorkant is er voor de p7 geen koni leverbaar

Offline golf16v

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2008, 21:31:05 »
ik heb dus een schroefkit op mijn P7 zitten, dit is gemaakt op basis van een originele demper met een patroon van koni

ik moet dus gewoon kijken hoe dik mijn patroon is )

want in mijn huis van demper staat nog toyota en is heel zeker afkomstig van een starlet (maar vermoed een recenter jaar dan dat de wagen zelf is)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 12:01:13 door golf16v »

Offline Red Hot

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2008, 21:35:55 »
Misschien dat the doctor of ricow kunnen vertellen welke demper hun hebben gebruikt (p8 of p9). Waarom gebruik je de huidige dingen niet (zijn ze lek?)

Anonymous

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2008, 21:47:09 »
Ik had P8 units onder m'n P7 zitten, met de P7 topmount past het op een facelift P7 prima, een pre-facelift P7 heeft kleinere boutgaten in het fusee zitten, dus dan krijg je speling als je ze monteert zonder de gaten uit te boren en de P8 bouten te gebruiken.

Anonymous

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2008, 08:06:04 »
De achterste koni geel voor p7 zijn ook niet meer leverbaar hoorde ik van Egbert (toyoshop). (was vorig jaar al zo)

En zit er nog verschil tussen duitse koni's en de nederlandse? Ik weet dat Thomas (die ze van jopperman?) gele koni's achter had met 2 verschillende groeven zodat ze in hoogte verstelbaar waren. Systeem vond ik opzich erg mooi, maar degene die ik nu heb hebben dat niet helaas. (nederlandse)

En idd met de topmounts van P7 passen p8 dempers ook. Zo had ik rode koni's van een p8 voor.

Anonymous

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 03, 2008, 14:05:46 »
idd, er was een stand voor stock hoogte met verlagingsveren (dus terreinhoogte met OEM veren) en een normale stand. Die hoge ring zal wel voor apk/tuv praktijken zijn gok ik zo :D

OF het was kustomz :D

Offline ae86

• SCH forum member
  • **
    • http://www.castaert.eu
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2008, 23:08:51 »
Ik zie dat ze de 8040-1216 als Koni Special  nog steeds leveren  :shades:

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2010, 20:48:00 »
Even snel een vraag. Ik ben op zoek naar betere schokdempers voor de achterkant van mijn p8. Ik heb wel vaker
gezien dat er verstelbare koni's zijn, die in te stellen zijn met een moer op de schokdemper.
Zijn deze nog steeds beschikbaar? Op extreme carstyling etc zijn deze niet leverbaar,
maar misschien mis ik een website.

Ik neem aan dat als ik normale koni's koop(om even specifiek te zijn, op extreme carstyling het nummer 8040-1216 sport), dat deze
zoals het ook op de site staat, alleen voor montage in te stellen zijn, en daarna niet meer? (Tenzij je de poten er weer onder uit haalt natuurlijk).

Ook staat er op de site dezelfde code voor de koni specials, en voor de koni sport. Ik neem aan dat het wel 2 verschillende soorten zijn? Ik heb nu de rode onder de voorkant van mn auto zitten, en de standaard onder de achterkant. Ik wil t liefste aan de achterkant wat sterkere shocks, dus de gele sport variant.

Mijn vraag is dus, in het kort: Zijn de koni sport schokdempers nog te koop die in te stellen zijn met een stelschroef op de buitenkant van de schokdemper?

Groeten

Offline toooyotha

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2010, 23:08:21 »
Ik zou een balans zoeken door achter ook koni rood te zetten. Ik heb die ook en voor de lichte kont vd starlet echt zwaar genoeg. Bij snelle bulten mag het niks stugger wat mij betreft (iets over de helft naar stug gesteld)

Geel kun je buitenop afstellen, maar dat was toch alleen bij de voorshocks volgens mij?

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: september 30, 2010, 11:06:52 »
Het probleem voor mij is, dat er voor de achterkant van de p8 geen rode schoks meer te krijgen zijn. Alleen nog de gele variant. Dus is het lastig om die op de kop te tikken voor een p8.

Daarom dacht ik dat het handig was om dan toch de gele te nemen, aangezien andere setjes duurder zijn, of van mindere kwaliteit. Ik ben blij met de koni's en k wil niets anders meer, maar de rode zijn niet meer te krijgen.