Auteur Topic: [How To] Inbouw Xenon set groupbuy in Toyota Starlet P8  (gelezen 2058 keer)

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17140
    • Onderdelen lijst
[How To] Inbouw Xenon set groupbuy in Toyota Starlet P8
« Gepost op: januari 19, 2008, 17:04:43 »
HOW TO
Inbouw Xenon set groupbuy in Toyota Starlet P8

Aller eerst is het wel belangrijk of je kijkt of je alles hebt.
De set bestaat uit 2 Xenon lampen, 2 balasten, een stuk kabelboom en wat tie-wraps. Meer heb je ook niet nodig om deze set in te bouwen.



Let niet te veel op de handleiding die bij de set zit. Deze is nogal universeel en komt niet echt overeen met het inbouwen op een starlet.

Je begint met het openen van je motorkap, je trekt de stekkers los van je beide koplampen, 3 polige stekkers zijn dit. 1 daarvan gebruik je strax weer om je xenon aan te sturen. Dan haal je de rubber “doppen” los van de koplamp. Let strax goed op dat je deze weer plaatst met het woordje “top” boven aan. Nu kun je de lamp uit de koplamp halen door het haakje los te wippen en de lamp eruit te halen. Die hebben we niet meer nodig en kun je mooi ergens ver weg opbergen.

Nu pak je 1 van je Xenon lampen en draait deze los van de fitting, zodat je alleen deze overhoud: 


Die plaats je in je koplamp unit en zet hem vast net als een gewone H4 lamp met het haakje (die je zojuist verwijderd hebt in omgekeerde volgorde). Nu kan het rubber weer om de koplamp en frummel je in het midden ook het rubber netjes om het deel waarop staat “lock en open” staat. Goed aandrukken dan kun je daarna je lamp (die je voor het gemak even los gekoppeld hebt van de ballast) heel voorzichtig in de fitting drukken en met een kwart slag vast zetten. RAAK DE LAMP NOOIT MET JE VINGERS AAN. Doe je dat wel dan gaat hij onherroepelijk stuk en daar heb je geen garantie op! Als je dit stuk goed heb gedaan komt het er als volgt uit te zien:



De lamp zit er keurig in. Dit is de bestuurders kant, en de passagierskant ziet er niet veel anders uit. Ook zie je op deze foto al het massapunt dat je kunt gebruiken, die 2 witte draden bovenaan de foto.

Hieronder nog even 2 foto’s voor de beide massapunten links en rechts. Daar kan mooi het oogje onder aan de zwarte draad:
 






Dat wetende kunnen we verder gaan met het ophangen van de Ballasten. Hier moet even een goede plaats voor gezocht worden op een (het liefst) onopvallende plek. Hier hoef je toch niet meer bij en nemen alleen maar ruimte in beslag.
Ik heb hiervoor aan de passagierskant een bestaand schroefgat genomen. Op de kokerbalk, beetje lastig te zien, maar op de volgende foto’s krijg je een idee. Het kan zijn dat dat gat bij jullie nog dicht zit met een plastic dopje of stickertje, dan kun je deze gewoon verwijderen, en een passende bout voor zoeken. Deze bout zal iets te groot zijn voor de ophangbeugel van de ballast, maar daar hebben ze de boormachine voor uitgevonden. Een beetje prutsen met een te grote bout lukt vaak ook wel. Als je ophang beugel dan hangt kun je de ballast erin laten zakken en aansluiten op je lamp. Eigenlijk moet de ballast aan de onderkant ook nog even goed vast, maar hier heb ik vanwege het slechte weer nog niet naar kunnen kijken.





Dan is de bestuurderskant aan de beurt, daar heb ik gekeken welke bestaande bouten ik kon gebruiken om de ballast aan op te hangen. Daar zaten 2 boutjes (M6 dit keer / sleutel 10) waar de ophang beugel van de ballast mooi aan kon hangen. Zie de volgende foto:


 
Ook deze ballast sluit je aan op de lamp en dan is het de beurt aan de “kabelboom”.
Ik heb er voor gekozen om de kabelboom voorlangs te laten lopen. Dus onder de balk waar de radiateur aan hangt.



Daar loopt ook al een kabelboom en die kun je los halen door de pinnetjes boven op die balk in te drukken en zo kun je mooi de beide kabelbomen aan elkaar tiewrappen. Dan druk je de pinnetjes weer terug op hun plek, en weg is de kabelboom.

Dan is het nog even de stekkers:



In de ballasten klikken. En de inimiene stekkertjes van de lamp en de kabelboom in elkaar klikken. De massa ogen aan de eerder genoemde punten vast schroeven. En dan resten er nog 2 dingen.

Deze stekker: 



Druk je in de stekker die normaal op je lamp komt aan de bestuurders kant. Dat past maar op 1 manier dus kan niet missen. Die regelt het schakelen tussen groot en dimlicht. Beide zeiden zijn gelijk dus is er maar 1 zo’n stekker.

En als aller laatst moet deze:
 


Aan de pluspool van je accu, en zoals je ziet zijn beide lampen netjes gezekerd met 10 Ampère.

Als je alles goed hebt gedaan, en niet hebt staan prutsen bereik je het volgende effect:
 


En heb je zeer goed licht!

Zelfs het lichtbeeld:
 


Is keurig in orde, mits je lampen voor de tijd ook al goed stonden! Als je dit NIET zeker weet, LAAT HET DAN CONTROLEREN BIJ EEN GARAGE. Je wilt geen andere weggebruikers hinderen met die bak licht. Dat kan ongelukken veroorzaken, en kan er ook voor zorgen dat je eerder aangehouden word vanwege ondeugdelijke verlichting. Dit wil je niet dus zorg ervoor dat het goed staat!

Vragen kunnen gesteld worden in dit topic.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2010, 12:56:05 door SkaBla »
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)