Poll

Waar haal jij je kwaliteitsolie?

Dealer
12 (23.5%)
Tankstation
9 (17.6%)
Internet
2 (3.9%)
anders ....
28 (54.9%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: januari 14, 2008, 13:58:53

Auteur Topic: Waar haal jij je kwaliteitsolie?  (gelezen 23275 keer)

Sef van Melick

• Gast
Re: Waar haal jij je kwaliteitsolie?
« Reactie #100 Gepost op: september 01, 2008, 18:25:56 »
Citaat van: "marc0"
ik denk dat hij eerder zegt:
I did a suffie!

Overigens, wat is het verschil tussen een kwaliteitsolie zoals Castrol, Kroon en een poepmerk als een huismerk van Aldi?
De duurzaamheid van de smering? De mate van smering?

Het kwaliteits verschil voornamelijk in 2 dingen:
1) welke kwaliteit basis olien zijn er gebruikt
2) welke kwaliteit additieven heeft men gebruikt.

Kwaliteit kun je als volgt herkennen:

op elke kan staan deze kwaliteits specificaties
API (America Petroleum institute) S (voor sparkplug = benzine motoren) met daar acher de spec. bijvoorbeeld "J" Daarnaast staat C (combustion = diesel motoren) met daar achter de spec. bijvoorbeeld "F"

Hoogste API spec van dit moment is SM / CF (hoe hoger de 2e letter hoe hoger de kwaliteit)

Daarnaast is er de Europeese norm waaronder ook de Aziatische motoren vallen ACEA:
Assocacion Constructeur European D'automobille.

A staat voor benzine motoren, B voor diesel, C voor DPF filter geschikte olien, E voor Trucks.

A1 Top kwaliteit en een lage viscositeit, 'brandstof besparend' (dunne olie bijv 5W-30)
A2 normale kwaliteit
A3 Top kwaliteit, normale viscositeit
A5 Nieuwste specificatie, hoogste kwaliteit.

Dan is er voor Diesel B1, B2, B3, B4, B5 Voor DPF (diesel partiekel filter) C1 t/m C4 (merk afhankelijk), en voor vrachtwagens E1 t/m E7.

Olie van Castrol, Kroon, Eurol, Comma, Valvoline, Shell, Texaco...enz, de bekendere merken dus, ontlopen elkaar niet veel in kwaliteit. Het zijn allemaal goede olien. Olie van bijvoorbeeld Aldi, Hema of Gamma is van veel lagere kwaliteit door het gebruik van minder goede basis olien, minder goede additieven en zelfs veel minder additieven dan bij een kwaliteits merk.

15W-40, 5W-30, 5W-40 zegt, in tegenstelling tot wat sommigen denken, niets over kwaliteit maar over dikte => viscositeit
« Laatst bewerkt op: september 02, 2008, 15:21:51 door Sef van Melick »

Offline Evil Twin

• SCH forum member
  • **
« Reactie #101 Gepost op: september 01, 2008, 20:05:53 »
Zou bijna zeggen dat jij een werkstuk over olie hebt gemaakt!
Damn! Ik heb wel goed opgelet met school. Maar om dit allemaal te onthouden!
Maar een betere uitleg is er gewoon niet!
Great job!
A Glanza is not a LHD car...

Sef van Melick

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: september 01, 2008, 20:17:15 »
Citaat van: "frankema"
Zou bijna zeggen dat jij een werkstuk over olie hebt gemaakt!
Damn! Ik heb wel goed opgelet met school. Maar om dit allemaal te onthouden!
Maar een betere uitleg is er gewoon niet!
Great job!

Hahahaha,

Ik werk als vertegenwoordiger en ik verkoop.......... olie!!    Whahahahaha (al 8 jaar).
(Inmiddels ook auto onderdelen trouwens).

marc0

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: september 01, 2008, 20:20:56 »
Goede uitleg!

Offline Evil Twin

• SCH forum member
  • **
« Reactie #104 Gepost op: september 01, 2008, 21:58:27 »
Kijk! Daarom weet jij er zoveel van! LOL
Kunnen we de discussies over olie wel aan jou overlaten!  :P
A Glanza is not a LHD car...

sterretje

• Gast
« Reactie #105 Gepost op: september 01, 2008, 22:49:29 »
Hema olie ed kan wel,bij normaal rijgebruik, en als je maar op tijd ververst, de additieven zorgen voor het zwevend in de olie houden van slijtagedeeltjes, en gaat vroegtijdige veroudering tegen bij met name hogere werktemperaturen (100 gr C+)

Maar ik ben ook van de hema olie afgestapt, wil als het kan nog meer km draaien dan 142000.

Sef van Melick

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: september 01, 2008, 23:11:51 »
Citaat van: "sterretje"
Hema olie ed kan wel,bij normaal rijgebruik, en als je maar op tijd ververst, de additieven zorgen voor het zwevend in de olie houden van slijtagedeeltjes, en gaat vroegtijdige veroudering tegen bij met name hogere werktemperaturen (100 gr C+)

Maar ik ben ook van de hema olie afgestapt, wil als het kan nog meer km draaien dan 142000.

Hema olie kan wel maar heeft een veel minder lange levensduur dan een kwaliteits olie, de olie breekt sneller af en verliest dus veel eerder zijn smerende functie. En de kwaliteit van de additieven is beduidend minder.

De additieven in olie hebben verschillende functies:

1) Het vermindert motor slijtage, bijv. bij de kleppen en zuigerveren.
2) Het werkt detergerend; het reinigt en beschermd de motor door te reageren met zuren die  tijdens de verbranding ontstaan.
3) Het werkt dispergerend; voorkomt verdikking van de olie door roetdeeltjes in oplossing te houden zodat ze afgevoerd kunnen worden naar het filter. => **
4) Voorkomt roest, door gebruik te maken van inhibitoren (voorkomt de chemische reactie).
5) Antischuim, als er schuimvorming is zitten er dus luchtbellen in de olie waardoor metaaldelen gaan "klapperen" en dus sneller kunnen slijten.

een olie berijkt bij standaard gebruik al een temperatuur van +350 graden celcius (zuigers en zuigerveren) en moet ook bij een koude start v.a. -30 graden celcius nog zijn werk kunnen doen. Hiervoor zorgen VI-improvers (Viscositeits Index verbeteraars, ook een additief) een polymeer dat zich aan kan passen in dikte naarmate de temperatuur veranderd. Daardoor is het mogelijk multigrade olien te produceren, olien die zich om kunnen vormen van dun naar dik.

** = als je olie ververst dus ook altijd je filter vervangen!!
« Laatst bewerkt op: september 01, 2008, 23:25:48 door Sef van Melick »

sterretje

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: september 01, 2008, 23:13:28 »
Goede info!  ^O^

sterretje

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: september 03, 2008, 17:55:11 »
Oh misschien leuk om hier te vragen: volgens het corollaforum tasten sommige olien de rubber afdichtingen (klepseals) aan en gaat de boel lekken en olie verbruiken (eigen merk brezan bv) klopt dit Sef?

marc0

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: september 03, 2008, 18:30:24 »
Valvoline olie wordt er op het Corollaforum bedoeld met name.

Sef van Melick

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: september 03, 2008, 19:51:13 »
Citaat van: "sterretje"
Oh misschien leuk om hier te vragen: volgens het corollaforum tasten sommige olien de rubber afdichtingen (klepseals) aan en gaat de boel lekken en olie verbruiken (eigen merk brezan bv) klopt dit Sef?

Lijkt me heel sterk. Olien kunnen wel rubbers en afdichtingen aantasten, maar dan gaat het om bijvoorbeeld een moderne volsynthetische olie in een oude auto. Toen de auto werd geproduceerd bestond er naar alle waarschijnlijkheid nog geen vol synthetische olie en waren de rubbers, pakkingen en afdichtingen daar dus ook niet op ingesteld.

een andere mogelijkheid is dat na veel kilometers en jaren gebruik te hebben gemaakt van een 'mindere kwaaliteit olie' en er nu ineens een moderne of vol-synthetische olie gebruikt wordt, een auto kan gaan lekken. Een oude auto of een auto met veel kilometers kan veel afzettingen van roet en black sludge in de motor hebben. Als je dan een moderne half/semi-synthetische of vol-synthetische olie gaat gebruiken, die een veel sterker reinigend vermogen hebben, en ga je al deze afzetting dus verwijderen. Waar eerst kleine 'tolleranties' opgevuld werden door deze afzetting, wordt dit nu weggehaald en kunnen er lekjes ontstaan of kan ie olie gaan verbruiken.

Een Valvoline olie is gewoon goed (niet mijn merk maar ik kan het niet ontkennen), daar kan het niet aan liggen. Ook een Brega olie mag geen probleem zijn, het is dan welliswaar geen top kwaiteit maar ruim voldoende, dat een auto ervan gaat lekken lijkt me heel erg sterk.
Wat meer verbruik zou wel kunnen, je motor moet 'wennen' aan de samenstelling van het nieuwe merk olie. Vaak is dat na de eerst volgende olie wissel weer verdwenen.

Moraal van dit verhaal:
In welk jaar is je auto geproduceerd? Koop de olie die toen modern was en dus nog steeds geschikt is voor je auto. Een hypermoderne volsynthetische olie is dun niet per definitie het beste voor je (oudere) auto.
« Laatst bewerkt op: september 03, 2008, 20:30:32 door Sef van Melick »

Sef van Melick

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: september 03, 2008, 19:58:54 »
Heb ff gezocht op het Corolla forum maar kan het niet vinden. Kun je ff een linkje plaatsen dan kan ik het voor de zekerheid nog eens nalezen.

Thanks,

Sef.

marc0

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: september 03, 2008, 20:02:11 »

Offline Calavera

• Admin
  • RaceChinees
« Reactie #113 Gepost op: september 03, 2008, 22:59:22 »
joh... dat verhaal heb ikzelf inmiddels al zovaak gelezen. Dat gaat bij mij helaas niet op :)

Heb 2 jaar met een 2E blokje op zandvoort getoerd met brega olie. A3/B4 olie... prima spul voor het gebruik. Ik ververste toch om de 1000 km me olie. Blokje is der helemaal niet slechter op geworden. Verbruik was wel ietwat toegenomen, maar das meer door mijn gebrik dervan :)

Voor een blokje waar je meer aandacht aan geeft... koop dan olie waar je achter staat. En past bij het gebruik ervan. Bedoel... ik had echt geen castrol edge olie a 80 euro per 5 liter moeten gebruiken voor de 2E. brega kostte me maar 20 euro per 5 liter.
"...One lean, mean, Roest-machine..."

Sef van Melick

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: september 03, 2008, 23:38:59 »
Dat geloof ik best hoor. Op Brega olie zal ie zeker niet kapot lopen. Olie is ook niet slecht. Alleen als je 'm onder de loep zou leggen zie je kwaliteitsverschil met 'merk' olien. Ook een Brega olie zal gerust z'n verversingstermijn wel meegaan, alleen aan het eind is ie ook echt op. Het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen. Zeker als je om de 1000 km je olie ververst zul je er nooit problemen mee krijgen.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #115 Gepost op: september 04, 2008, 12:46:59 »
Hoe sta jij dan tegen over die gast op discovery (geloof ik?) die beweerd dat je makkelijk 100.000 km met je olie en je olie filter kan doen tegenwoordig?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline jan1964

• SCH forum member
  • **
« Reactie #116 Gepost op: september 04, 2008, 13:17:29 »
theoretisch klopt het verhaal.
heeft met de verzuring van je motorolie te maken.
door de verbranding van benzine welke ook zwavel bevat ontstaat er een zure omgeving in je motorblok welke weer wordt opgenomen door je motorolie, evenals andere stoffen die niet verbranden.
eigenlijk zou je naast een oliepeilstok ook een verzuringsmeter in je motorblok moeten hebben.
grt
Jan
Toyota C-HR 1.8 Hybride Executive
                 Night Sky Black