december 18, 2017, 15:42:19

Auteur Topic: Lekke versterker  (gelezen 2578 keer)

Offline Super 5 Devil

• SCH forum member
  • **
    • http://www.bkelektro.nl
Lekke versterker
« Gepost op: januari 23, 2004, 01:39:04 »
Heej heej!

Ik heb een probleempje met een versterkertje. Als ik het volume dicht zet dan lekt ie nog als een zeef geluid door. Ik kan het volume wel opschroeven met de gain knop op de amp maar dan nog hoor ik het geluid tamelijk hard tot hard doorkomen. Ik heb alle weerstanden en diodes doorgemeten en deze lijken in orde te zijn. Er is een weerstand die wel heel erg langzaam naar zijn waarde van 47k Ohm kruipt en een diode die heel langzaam naar zijn sperstand kruipt als je dit met een multimeter meet. Ik weet niet of dit een probleem is? De potentiometers geeft een weerstand van 20k Ohm als ie dicht staat en 0 Ohm als ie openstaat. Dit lijkt me in orde want 20k staat er ook opgeschreven.
Hoe kan het geluid nu zo hard doorlekken? Heeft dit te maken met een condensator of spoel of zal het eerder te wijten zijn aan een diode of weerstand?

Kan iemand me helpen a.u.b.? Als je er geen verstand van hebt, reageer dan a.u.b. niet want anders raak ik alleen maar verder van huis. Alleen nuttige tips dus!! B.V.D.

Gr. Dustyke
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 door Super 5 Devil »
My only limit is the limit of my car..... I\'m not driving fast, I\'m just flying low

Offline djurny

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2004, 08:54:24 »
hmmm das een goeie... klint als een soort bufferwerking op die manier? is er een elco'tje aanwezig op de ingangsprint? misschien dat die iets roet in het eten gooit? elco'tjes gaan nl niet je hele leven lang mee he?
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 door djurny »
Evil Genius zegt "Zonder meer dingen aannemen, onder het motto het heeft een TÜV keurmerk

Offline Super 5 Devil

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2004, 13:55:03 »
Oke... wat is een elko?
My only limit is the limit of my car..... I\'m not driving fast, I\'m just flying low

Offline djurny

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2004, 14:25:11 »
das een condensator die na lang gebruik in capaciteit kan afnemen, maw, die slijten op den duur ;)
Evil Genius zegt "Zonder meer dingen aannemen, onder het motto het heeft een TÜV keurmerk

Offline Super 5 Devil

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2004, 15:37:44 »
Oke en hoe zien die er uit? Hetzelfde als een gewone condensator? Ik bedoel zo'n cilindertje? En wat zijn die dingetjes die eruit zien als een kleine zak meel met twee pootjes? Zijn dat ook condensatoren?

Oh ja Djurny, nog bedankt voor alle tips he!

Gr. !!!!!!

Offline djurny

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2004, 16:02:37 »
die ronde tonnetjes zijn meestal elco's, je hebt condensatoren in zoveel vormpjes  ;)

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2004, 16:28:45 »
Oke Djurny die zitten er denk ik een stuk of 10 op ja. Nu je het zegt... Als ik er voeding op gooi dan duurt het even voor het ledje aan gaat. Dit gaat ook nog eens heel erg langzaam voor ie fel brandt. Dat zou dus een lekke condensator kunnen zijn ja. Hoe meet ik die krengen door??
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 door Anonymous »

Offline Super 5 Devil

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2004, 16:29:34 »
Sorry vergeten in te loggen...

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2004, 20:46:05 »
is het niet gewoon de potmeter van de gain die versleten is.
als zo,n potmeter versleten is kan hij een heel stuk weerstand missen.
ik bedoel tussen klein en groot.

Offline Super 5 Devil

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: januari 25, 2004, 00:11:54 »
Als ik hem doormeet geeft ie idd 20k aan als de gain potmeter dicht staat en 0 ohm als ie vol open staat. Dit lijkt mij in orde want op de potmeter staat 20kOhm.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2004, 12:20:11 »
dat zou inderdaad in orde moeten zijn dan.
vaag.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: januari 25, 2004, 12:27:40 »
ik vind het een beetje moeilijk hoe je het uitlegt want,als je het volume dichtzet zeg je,bedoel je daarmee van een radio die op de versterker staat,of van de versterker zelf.
als je de gain van de versterker op nul zet laat een versterker toch altijd nog geluid door.
maar dat is dan allen het geluid van de het app. wat erop aan gesloten is.

greetz.

Anonymous

• Gast
Re: Lekke versterker
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2004, 16:15:35 »
Citaat van: "Super 5 Devil"
Er is een weerstand die wel heel erg langzaam naar zijn waarde van 47k Ohm kruipt en een diode die heel langzaam naar zijn sperstand kruipt als je dit met een multimeter meet.

Kan iemand me helpen a.u.b.? Als je er geen verstand van hebt, reageer dan a.u.b. niet want anders raak ik alleen maar verder van huis. Alleen nuttige tips dus!! B.V.D.

Gr. Dustyke

Regel 1 in de elektronica: Onderdelen doormeten terwijl ze in een schakeling verwerkt zitten is niet betrouwbaar. Het langzaam oplopen of aflopen van de meetwaarde op je multimeter komt doordat er o.a. condensatoren in de schakeling zitten die je hele meting om zeep helpen. Heb er wel verstand van maar ben niet helderziend.

Zitten er opampjes in de versterker?? Is daar misschien een printspoortje doorgefikt van een tegenkoppel weerstand?? Open-lus versterking van een opamp is dermate hoog dat je dan zowat je versterker draadloos aan kan sluiten :D Dus tsja....ik kan het zo ook niet zeggen.

Offline Super 5 Devil

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2004, 00:57:19 »
Dus als ik de gain van de versterker dicht zet en ik hoor nog immer loeiharde muziek dan is dat in orde 110%Rockford? Dat zou dan volgens jou het inputsignaal zijn dat de versterker ontvangt en dus direct doorstuurt naar de uitgangen zonder er iets mee te doen? Hoort een dichte gain niet het signaal dicht te gooien?

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: januari 26, 2004, 23:05:58 »
niet helemaal niet nee,maar je zou geen loei harde muziek moeten horen nee,dat niet.
maar ook al gooi je normaal de gain helemaal dicht,dan zal je toch nog wel muziek van de radio horen als je hem wat hard zet maar niet keihard.

Anonymous

• Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #15 Gepost op: januari 28, 2004, 09:43:38 »
het kan ook zijn dat je gewoon een goeie radio hebt met een heel hoog uitgangs vermogen bijv. 8volt of zo.

hoe heb je trouwens de verstrker aangesloten dan?

heb je alleen high output(speakeruitgangen) op je radio?

want als je een cheape highlow converter hebt,kan het daar ook aan liggen.

en anders is het toch waarschijnlijk de potenciometer hoor van de gain.
(volumeknop) :J

groetjes :)

Offline Super 5 Devil

• SCH forum member
  • **
(Geen onderwerp)
« Reactie #16 Gepost op: januari 28, 2004, 10:50:42 »
998R van JVC heb ik... dus dat zijn 4V uitgangen meen ik. Het is die zwarte frontlader met chrome randjes en wisselaaraansturing .