Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Techniek Algemeen / Re: Bio ethanol benzine E5/E10
« Laatste bericht door Patrix Gepost op Vandaag om 09:18:43 »
Amen  ;D
2
Techniek Algemeen / Re: Vocht in de koplamp.
« Laatste bericht door KoBo Gepost op Vandaag om 08:19:10 »
Goed schoonmaken van lampglas en de rubbers ingespoten met siliconenspray zijn tot nu toe de oplossing geweest.

Dit laat ik even zo en anders gaat er nog doorzichtige kit rondom het lampglas.
Of dat helpt, geen idee want de andere koplamp, ook rubber randloos, heeft dit probleem niet😊
3
Techniek Algemeen / Re: Bio ethanol benzine E5/E10
« Laatste bericht door daandc Gepost op Gisteren om 19:57:32 »
De ecu van een p8 heeft geen echte fuelmap deze bestaat gewoon uit een ordinair getransistoriseerd/ logisch circuit .

Deze is gebaseerd op de Bosch D jettronic.

Dit komt neer op gewoon wat inputs en outputs.

Als er wat veranderd door bijvoorbeeld signaalspanning van de lambdasonde bijvoorbeeld dat ie een arm signaal ziet dan ziet het logische circuit een lage input dus wordt deze hoog op zijn output dus verrijkt.

Koude start verijking en begin van de koude rit wordt bepaald door de koudestartsensor hierin zit een bi metaal die in het koelwater zit en ingeschakeld wordt en deze zorgt in het begin dat mengsel rijker is naderhand bij het berijken van de gewenste temperatuur  uitschakelt.

De moderne ecu's hebben wel een fuelmap in de processor/microcontroller  staan deze bestaat ook echt uit software die kunt remappen .*

Dat kun je bij de ecu(p8) alleen maar doen op de hardwired manier door de boel te foppen door weerstanden bijvoorbeeld aan te passen .

Bijv signalen te manipuleren zodat je ecu fopt .

Lambdasonde werkt inderdaad pas als ie warm is maar dat komt door zijn eigenschap en het materiaal wat gebruikt is dit geeft pas een spanning af als deze warm is .

Daarom hebben ze bij latere motoren voorverwarmde lambdasonde's gebruikt zodat deze gelijk begint te regelen .

Of je bij p8 van closed loop kan spreken tja dat is ieder zijn eigen redenatie maar dit gebeurd eigenlijk mechanisch.

Dus elektronisch gezien niet . ;)




4
Techniek Algemeen / Re: Bio ethanol benzine E5/E10
« Laatste bericht door MzKzM Gepost op Gisteren om 10:54:20 »
  Citaat MzKZM :geen probleem bij closed loop maar vij koude start en vol gas kan dit wat lastiger zijn.




Een p8 met closed loop ? :ermz:

Dat hadden de ecu's uit die tijd helemaal niet dit is pas bij euro 3 en 4 verplicht geworden toen het eobd verhaaltje verplicht werdt.

Deze ecu's (P8) draaien feitenlijk gewoon open loop er is geen zelflerend systeem aan boord .

Closed loop is wanneer de O2 sensor actief is en de ECU op de informatie van de O2 sensor de brandstof hoeveelheid regelt. Dit is bij de Starlet wanneer er met constante snelheid gereden wordt en de motor op temperatuur is. (bij koude start werkt de O2 sensor niet en bij vol gas spuit deze in wat er in de fuelmap staat.
Closed loop is inderdaad niet per se een zelflerend systeem.
5
Techniek Algemeen / Re: Bio ethanol benzine E5/E10
« Laatste bericht door 86EP70white Gepost op Gisteren om 09:37:10 »
Dat laatste lijkt mij ook niet het geval nee. Zal van de week eens twee flesjes bestellen en eventuele ervaringen hier delen.

In mijn P7 is van de week een premium brandstof gegaan (95 E5). Met een compliment van de pompbediende voor mijn 'oude Toyota' :)
6
Motor, tuning en uitlaten / Re: Automaat blijft plakken.
« Laatste bericht door Patrix Gepost op oktober 18, 2019, 19:23:21  »
Dat ga ik uiteraard ook in die volgorde doen.
7
Techniek Algemeen / Re: Trekhaak monteren Starlet P8
« Laatste bericht door FkoNL Gepost op oktober 18, 2019, 11:42:56  »
Uiteindelijk alles goed aangesloten, het 'schema' van de trekhaak is een vrij oude, wel nog een afbeelding van gevonden.



en bijbehorend schema



De kleuren van de auto heb ik uit het werkplaatshandboek. Was allemaal duidelijk, alleen de draad van het rechter knipperlicht loopt niet achterlangs (logischerwijs) en moet je van net voor het rechter knipperlicht halen. Verder zit alles netjes in de buurt.
8
Techniek Algemeen / Re: Bio ethanol benzine E5/E10
« Laatste bericht door sjanbob Gepost op oktober 18, 2019, 11:03:21  »
Aangezien ik behoorlijk moet omrijden om euro 98 te kunnen tanken ben ik van plan om zo'n toevoeging te gebruiken. Ik lees ook positieve ervaringen betreft het beter lopen van de motor, houdbaarheid van de benzine (geen gom ophoping en vocht/oxidatie). Alleen vraag ik mij af of het ook een oplossing is voor het behoud van de rubberen onderdelen en pakkingen in de carb. Het lijkt mij dat je dat moeilijk tegen kan houden door dit middeltje.  >:(

Als je een P7/P8 hebt zou ik je aanraden om te kiezen voor de zogeheten 'premium benzine'. Dit is in veel gevallen Euro98 (met maximaal 5% bio-ethanol, hetgeen al jaren de standaard is).

Daarnaast is mij vanuit de Kever-wereld een product van Millers aangeraden: Power Plus Multishot Ethanol Killer.

https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-power-plus-multishot-ethanol-killer/

"Het bestrijdt de nadelige effecten van ethanol in de brandstof tot en met E10, het is een echte ethanol killer". En nog een aantal andere zaken. Werkt het? Durf ik niet met zekerheid te zeggen, al zijn de eerste reacties positief.

Mocht je het helemaal gek willen maken, dan kun je altijd zelf de ethanol uit de benzine verwijderen met behulp van water... Maar dat raad ik je niet aan ::) Zijn op YouTube echter genoeg filmpjes te vinden van Amerikanen die het doen.
9
Motor, tuning en uitlaten / Re: Automaat blijft plakken.
« Laatste bericht door mister_fix_it Gepost op oktober 17, 2019, 16:51:37  »
Beter eerst ff checken of dat tandwiel kapot is voor je een nieuwe besteld
10
Projecten / Re: P8: Blu Build
« Laatste bericht door mister_fix_it Gepost op oktober 17, 2019, 16:49:56  »
Jup! Alleen jammer dat het langer duurt als in eerste instantie de bedoeling was ....

 ::)
Pagina's: [1] 2 3 ... 10