Starlet Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: gwoutersen op oktober 01, 2019, 16:38:42

Titel: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: gwoutersen op oktober 01, 2019, 16:38:42
Natuurlijk weet een ieder dat je je 20+ jarige karretje niet zomaar aan elke slang bij de benzinepomp kan laten hangen. Toch lees ik regelmatig dat je dan aangewezen ben op de zogenoemde premiums benzine. Nou echt niet allemaal hoor, bij mijn zojuist bezochte Esso pomp stond bij het Synergy vulpistool E5. Daar is dus wel tot 5% Ethanol aan toe gevoegd en over enige tijd wordt dat 10% wat dus funest is voor je oude Starletje.
De Esso eigenaar vertelde mij daar ook zeer ongelukkig mee te zijn en verschillende trouwe klanten hierdoor kwijt te raken (waaronder ik zelf) Voortaan ga ik dus naar de Shell voor de V power of naar de BP voor de Ultimate. Mijn vraag: hebben jullie deze ervaring ook al gehad bij de Esso (duurste) premium pomp? Graag hoor ik daar nog van en wilde dat hier graag even kwijt.     
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: plakjes op oktober 09, 2019, 17:42:56
Ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die gewoon e10 in hun starlet van voor 1998 tanken?
Op e10check.nl staat:

Geschikt voor E10

Alle Europese Toyota modellen geproduceerd vanaf januari 1998 zijn geschikt voor gebruik van E10 met uitzondering van de modellen genoemd onder 'Niet geschikt'.

Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.

Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.

Niet geschikt voor E10

Avensis 2.0 liter met het type motor 1AZ - FSE gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008

Avensis 2.4 liter motor met het type 2AZ - FSE gemaakt tussen juni 2003 en oktober 2008

Het lagere octaangetal (93-94RON) zal resulteren in verminderde prestaties en zuinigheid. Als problemen worden ervaren, adviseren we direct  95RON loodvrije benzine te gebruiken.

En alle overige modellen die niet onder geschikt voor E10 vallen.

Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankklep.


Mijn p8 is van voor 1990 dus die zou dan ongeschikt zijn.
ik zag bij de pomp dat Vpower nu E5 wordt genoemd in plaats van euro98, dus dan komt t er op neer dat ik dat voortaan moet tanken?
of kan ik bij sommige pompen ook nog ouwe euro95/E5 tanken?
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: SkaBla op oktober 10, 2019, 09:06:57
Wat ik heel vreemd vind aan die "vanaf januari 1998", is dat de P9 van voor 1998 en die van na 1998, precies hetzelfde zijn. Dus dat zou betekenen dat de P9 sowieso op E10 kan rijden.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: plakjes op oktober 10, 2019, 21:33:40
ja dat dacht ik idd ook al, maar ik heb geen p9 haha
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: 86EP70white op oktober 11, 2019, 10:34:34
Als je een P7/P8 hebt zou ik je aanraden om te kiezen voor de zogeheten 'premium benzine'. Dit is in veel gevallen Euro98 (met maximaal 5% bio-ethanol, hetgeen al jaren de standaard is).

Daarnaast is mij vanuit de Kever-wereld een product van Millers aangeraden: Power Plus Multishot Ethanol Killer.

https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-power-plus-multishot-ethanol-killer/

"Het bestrijdt de nadelige effecten van ethanol in de brandstof tot en met E10, het is een echte ethanol killer". En nog een aantal andere zaken. Werkt het? Durf ik niet met zekerheid te zeggen, al zijn de eerste reacties positief.

Mocht je het helemaal gek willen maken, dan kun je altijd zelf de ethanol uit de benzine verwijderen met behulp van water... Maar dat raad ik je niet aan ::) Zijn op YouTube echter genoeg filmpjes te vinden van Amerikanen die het doen.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: plakjes op oktober 11, 2019, 11:27:15
ik heb nooit een auto gehad waar 98 in moest dus ik heb er nooit op gelet of daar al ethanol in zat.

die ethanol killers had ik bij de automaterialenhande l ook al gezien.

ik ben wel benieuwd wat dat dan precies doet.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Sutarettodesu op oktober 11, 2019, 11:47:43
Spannend voor de starletjes nu de E10 is ingevoerd en verplicht aan de pomp moet worden geleverd.


Zelf tank ik 98 ( in nl zit er 5% ethanol in trouwens ) maar in duitsland heb je nog wel puur benzine! 
woon zelf 5 km van de grens vandaan dus voor elke tankbeurt kan ik lekker een kwartiertje gaan pruttelen naar de tankstation.

Maar voor onderweg in nl of in frankrijk lijkt t me wel handig om een additief mee te nemen in het geval je MOET tanken.

Eerst werd k er wel angstig om nu ik een p7 met carb heb maar het valt zeer mee gelukkig en kunnen we nog wel met de starletjes blijven rijden!.

een paar keer E10 tanken kan ook geen kwaad trouwens, als je maar niet te lang stilstaat en er elke dag wel mee rij. anders kan er schade ontstaan.

Mijn moeder heeft een paar jaar geleden in duitsland een E kadett met carburateur constant E10 getankt, later bleek de auto lekkage te hebben vanwege het lang gebruiken van E10 en af en toe boodschappen ermee te doen, auto liep er niet zeer slechter om maar er was duidelijk lekkage onstaan in de brandstoftank.

een auto op E10 laten rijden met injectie merk je wel gelijk iets van op qua motorprestaties, de auto heeft minder vermogen en verbruikt ook wat meer,  in frankrijk reed mn moeder met haar megane uit 1998 ook op E10  ( introductie 1996  zelfde motor )

De auto was wel geschikt voor E10 volgends de E10 check maar bleek vermogen te verliezen in de lange duur, toen een paar keer weer normale benzine getankt.
brandstofreiniger erin gegooid en de auto reed weer prima.   

misschien hetzelfde geval als bij de P9 een Paseo ? 

aangezien die voor 1998 gebouwd en er letterlijk niks aan veranderd is na die bouwjaar. 
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: plakjes op oktober 11, 2019, 19:30:45
Als je een P7/P8 hebt zou ik je aanraden om te kiezen voor de zogeheten 'premium benzine'. Dit is in veel gevallen Euro98 (met maximaal 5% bio-ethanol, hetgeen al jaren de standaard is).

website shell:
17. Nieuwe brandstofstickers naar aanleiding van nieuwe regelgeving binnen de Europese Unie


Vanaf 12 oktober 2018 zijn er nieuwe brandstofstickers zichtbaar op alle pompen en op nieuwe voertuigen binnen de Europese Unie. Met deze nieuwe brandstofstickers kunt u overal in de Europese Unie gemakkelijk de juiste brandstof soort voor uw voertuig herkennen.

 De nieuwe brandstofstickers worden ook wel CEN labels genoemd. Een werkgroep van het CEN (Europees Comité voor Normalisatie) heeft deze labels ontworpen. Via de verschillende labels wordt er onderscheid gemaakt tussen drie hoofdgroepen met elk een herkenbare vorm:
◾Benzine herkent u aan de ronde sticker, het getal na de E geeft het maximum percentage bio-ethanol aan dat er in verwerkt mag worden.
◾Diesel herkent u aan de vierkante sticker, het getal na de B geeft het maximum percentage bio-diesel aan dat er in verwerkt mag worden.
◾Gas herkent u aan de ruitvormige sticker, de letters in de ruit geven aan welk type gas er getankt kan worden.

 De stickers zijn puur ontwikkeld om overal in Europa gemakkelijk de juiste brandstof te kunnen vinden. De brandstof aan de pomp zal dus niet veranderen, u tankt precies hetzelfde als altijd. Bij nieuwe voertuigen geleverd na 12 oktober 2018, zijn de nieuwe stickers ook nabij de brandstofvulopening en in het instructieboekje zichtbaar.

 De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:
◾Shell FuelSave Euro 95 - E10
◾Shell V-Power - E10 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
◾Shell FuelSave Diesel - B7
◾Shell V-Power Diesel - B7

 is wel van oktober 2018 dus misschien is het inmiddels weer veranderd, ik vraag me af of ze zelf nog weten hoe het zit haha
 Iets V-power - E10 noemen als er geen ethanol in zit is ook wel verwarrend iig.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: MzKzM op oktober 11, 2019, 21:17:20
Jaren in de P8 op ethanol gereden, tankte om de beurt normale benzine en E85. Bij meer dan een halve tank op E85 had ik wel dat de auto bij volgas wat ging stotteren maar dat was meer omdat die dan te arm liep. Ethanol heeft immers minder energie per druppel. Er zal dus meer ingespoten moeten worden., geen probleem bij closed loop maar vij koude start en vol gas kan dit wat lastiger zijn. Met 10% verwacht ik geen problemen (aangezien ik het pas boven de 50% ethanol ondervond) Tevens nooit iets van gemerkt dat er lekkage op heeft getreden. Ik denk dat het een hoop bangmakelij is eerlijk gezegd. Nu is het wel zo dat ethanol hygroscopisch is en dus water aan tan trekken. Dat wil je natuurlijk niet in de brandstoftank want dat kan roest op gaan leveren en zo slangen e.d. verstoppen. (Ja er ijn ook rubbers die niet tegen ethanol kunnen en gaan opzwellen maar die van mijn P8 had daar dus geen last van. Of in ieder geval niet in de 4-5 jaar dat ik hem had en zo tankte.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: plakjes op oktober 12, 2019, 15:51:33
Mzkzm, dat is nuttige informatie.
Dan zou je idd denken dat de starlet de e10 eigenlijk wel moet kunnen hebben.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op oktober 12, 2019, 20:08:04
  Citaat MzKZM :geen probleem bij closed loop maar vij koude start en vol gas kan dit wat lastiger zijn.




Een p8 met closed loop ? :ermz:

Dat hadden de ecu's uit die tijd helemaal niet dit is pas bij euro 3 en 4 verplicht geworden toen het eobd verhaaltje verplicht werdt.

Deze ecu's (P8) draaien feitenlijk gewoon open loop er is geen zelflerend systeem aan boord .
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Donky op oktober 16, 2019, 18:45:58
Ik heb sinds vorig jaar ook weer een starlet P8 als winterauto en vroeg me ook af of ik e10 kon tanken zonder problemen. Heb hiervoor de dealer gebeld en die zeiden mij dat ik zonder problemen e10 kan tanken met mijn P8 uit 1990.

Nu merk ik wel dat die de laatste tijd wat stottert als ik in zijn drie en vier wat meer gas geef en wat hoger in toeren kom, maar dat kan er ook aan liggen dat ik nog even een nieuwe oliefilter en bougies moet gaan regelen.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Maerijn op oktober 17, 2019, 09:36:00
Ik heb sinds vorig jaar ook weer een starlet P8 als winterauto en vroeg me ook af of ik e10 kon tanken zonder problemen. Heb hiervoor de dealer gebeld en die zeiden mij dat ik zonder problemen e10 kan tanken met mijn P8 uit 1990.

Nu merk ik wel dat die de laatste tijd wat stottert als ik in zijn drie en vier wat meer gas geef en wat hoger in toeren kom, maar dat kan er ook aan liggen dat ik nog even een nieuwe oliefilter en bougies moet gaan regelen.

Vergeet het luchtfilter en brandstoffilter niet, wil ook erg helpen
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: sjanbob op oktober 18, 2019, 11:03:21
Aangezien ik behoorlijk moet omrijden om euro 98 te kunnen tanken ben ik van plan om zo'n toevoeging te gebruiken. Ik lees ook positieve ervaringen betreft het beter lopen van de motor, houdbaarheid van de benzine (geen gom ophoping en vocht/oxidatie). Alleen vraag ik mij af of het ook een oplossing is voor het behoud van de rubberen onderdelen en pakkingen in de carb. Het lijkt mij dat je dat moeilijk tegen kan houden door dit middeltje.  >:(

Als je een P7/P8 hebt zou ik je aanraden om te kiezen voor de zogeheten 'premium benzine'. Dit is in veel gevallen Euro98 (met maximaal 5% bio-ethanol, hetgeen al jaren de standaard is).

Daarnaast is mij vanuit de Kever-wereld een product van Millers aangeraden: Power Plus Multishot Ethanol Killer.

https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-power-plus-multishot-ethanol-killer/

"Het bestrijdt de nadelige effecten van ethanol in de brandstof tot en met E10, het is een echte ethanol killer". En nog een aantal andere zaken. Werkt het? Durf ik niet met zekerheid te zeggen, al zijn de eerste reacties positief.

Mocht je het helemaal gek willen maken, dan kun je altijd zelf de ethanol uit de benzine verwijderen met behulp van water... Maar dat raad ik je niet aan ::) Zijn op YouTube echter genoeg filmpjes te vinden van Amerikanen die het doen.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: 86EP70white op oktober 19, 2019, 09:37:10
Dat laatste lijkt mij ook niet het geval nee. Zal van de week eens twee flesjes bestellen en eventuele ervaringen hier delen.

In mijn P7 is van de week een premium brandstof gegaan (95 E5). Met een compliment van de pompbediende voor mijn 'oude Toyota' :)
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: MzKzM op oktober 19, 2019, 10:54:20
  Citaat MzKZM :geen probleem bij closed loop maar vij koude start en vol gas kan dit wat lastiger zijn.




Een p8 met closed loop ? :ermz:

Dat hadden de ecu's uit die tijd helemaal niet dit is pas bij euro 3 en 4 verplicht geworden toen het eobd verhaaltje verplicht werdt.

Deze ecu's (P8) draaien feitenlijk gewoon open loop er is geen zelflerend systeem aan boord .

Closed loop is wanneer de O2 sensor actief is en de ECU op de informatie van de O2 sensor de brandstof hoeveelheid regelt. Dit is bij de Starlet wanneer er met constante snelheid gereden wordt en de motor op temperatuur is. (bij koude start werkt de O2 sensor niet en bij vol gas spuit deze in wat er in de fuelmap staat.
Closed loop is inderdaad niet per se een zelflerend systeem.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op oktober 19, 2019, 19:57:32
De ecu van een p8 heeft geen echte fuelmap deze bestaat gewoon uit een ordinair getransistoriseerd/ logisch circuit .

Deze is gebaseerd op de Bosch D jettronic.

Dit komt neer op gewoon wat inputs en outputs.

Als er wat veranderd door bijvoorbeeld signaalspanning van de lambdasonde bijvoorbeeld dat ie een arm signaal ziet dan ziet het logische circuit een lage input dus wordt deze hoog op zijn output dus verrijkt.

Koude start verijking en begin van de koude rit wordt bepaald door de koudestartsensor hierin zit een bi metaal die in het koelwater zit en ingeschakeld wordt en deze zorgt in het begin dat mengsel rijker is naderhand bij het berijken van de gewenste temperatuur  uitschakelt.

De moderne ecu's hebben wel een fuelmap in de processor/microcontroller  staan deze bestaat ook echt uit software die kunt remappen .*

Dat kun je bij de ecu(p8) alleen maar doen op de hardwired manier door de boel te foppen door weerstanden bijvoorbeeld aan te passen .

Bijv signalen te manipuleren zodat je ecu fopt .

Lambdasonde werkt inderdaad pas als ie warm is maar dat komt door zijn eigenschap en het materiaal wat gebruikt is dit geeft pas een spanning af als deze warm is .

Daarom hebben ze bij latere motoren voorverwarmde lambdasonde's gebruikt zodat deze gelijk begint te regelen .

Of je bij p8 van closed loop kan spreken tja dat is ieder zijn eigen redenatie maar dit gebeurd eigenlijk mechanisch.

Dus elektronisch gezien niet . ;)




Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Patrix op oktober 20, 2019, 09:18:43
Amen  ;D
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: SkaBla op oktober 22, 2019, 16:02:07
In dit filmpje is te zien dat zo'n toevoeging best kan werken bij E10! Zeker bij aluminium delen.

https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: MzKzM op december 02, 2019, 09:48:17
De ecu van een p8 heeft geen echte fuelmap deze bestaat gewoon uit een ordinair getransistoriseerd/ logisch circuit .

Deze is gebaseerd op de Bosch D jettronic.

Dit komt neer op gewoon wat inputs en outputs.

Als er wat veranderd door bijvoorbeeld signaalspanning van de lambdasonde bijvoorbeeld dat ie een arm signaal ziet dan ziet het logische circuit een lage input dus wordt deze hoog op zijn output dus verrijkt.

Koude start verijking en begin van de koude rit wordt bepaald door de koudestartsensor hierin zit een bi metaal die in het koelwater zit en ingeschakeld wordt en deze zorgt in het begin dat mengsel rijker is naderhand bij het berijken van de gewenste temperatuur  uitschakelt.

De moderne ecu's hebben wel een fuelmap in de processor/microcontroller  staan deze bestaat ook echt uit software die kunt remappen .*

Dat kun je bij de ecu(p8) alleen maar doen op de hardwired manier door de boel te foppen door weerstanden bijvoorbeeld aan te passen .

Bijv signalen te manipuleren zodat je ecu fopt .

Lambdasonde werkt inderdaad pas als ie warm is maar dat komt door zijn eigenschap en het materiaal wat gebruikt is dit geeft pas een spanning af als deze warm is .

Daarom hebben ze bij latere motoren voorverwarmde lambdasonde's gebruikt zodat deze gelijk begint te regelen .

Of je bij p8 van closed loop kan spreken tja dat is ieder zijn eigen redenatie maar dit gebeurd eigenlijk mechanisch.

Dus elektronisch gezien niet . ;)

Volgens die redenatie zouden JAM / SARD / Mines / TOM's / TRD ecu's met een andere mapping e.d. dus ook niet bestaan. Met fuelmap bedoel ik ook niets anders dan een "tabel" met waarden die bij een bepaalde hoeveelheid lucht de brandstof inspuiting opzoekt en dit dan als output gebruikt voor de injectoren. eenvoudig te controleren met een scoop of nog beter, met de Toyota intelligent tester icm breakout box waarbij je zaken zoals voorontsteking, injectieduur, vacuum koelwatertemperatuu r, ARF (binnen het meetbereik van de sensor) kunt loggen.

Maar goed, daar ging het topic nu niet over :D
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Srananmang op december 30, 2019, 10:00:37
Iemand enig idee waar je euro102(competition102) of euro 100 kan tanken in de buurt van Tilburg of Turnhout(België)?

Ik ga mijn oldtimer stallen en wil er geen ethanol(troep) in hebben :-[

Alvast bedankt!
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Viktor op december 30, 2019, 11:48:30
102 tanken wordt steeds lastiger.

V-power is ook ethanol-vrij. Blijft ook jaren goed weet ik uit ervaring.
De premium van de BP ook geloof ik.

Voor nog langere houdbaarheid kun je kiezen voor aspen benzine, maar die is wel erg prijzig.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Patrix op december 31, 2019, 10:56:02
E5 (98) is ook goed genoeg als je de auto gaat stallen voor een paar maanden.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: mister_fix_it op december 31, 2019, 14:56:24
Stomme vraag misschien, maar als je euro95 E10 zou tanken in bijv een jerrycan, en na een jaar is die dus gaan scheiden. Als je hem dan goed schud, is het dan weer bruikbare benzine? Of werkt dat zo niet?
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op december 31, 2019, 18:50:46
Ethanol is vluchtig dit verdampt er gewoon uit dus met schuden zal dit niet terug komen .

Maar je benzine zal gewoon bruikbaar blijven .

Het nadeel van E10 is dat je er per saldo minder op km's rijdt dit omdat de ethanol verdampt je denkt dus dat je minder betaald maar je bent dus even duur uit als je 98 E5 tankt.

Dus 2 maal raden wat ik gewoon in mijn yaris doe ook al kan ik E10 tanken . 
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Viktor op december 31, 2019, 18:52:10
Stomme vraag misschien, maar als je euro95 E10 zou tanken in bijv een jerrycan, en na een jaar is die dus gaan scheiden. Als je hem dan goed schud, is het dan weer bruikbare benzine? Of werkt dat zo niet?

Nee, E10 gaat schimmelen.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op december 31, 2019, 18:54:50
Dat is alleen bij diesels in het brandstoffilter nog nooit gehoord dat in jerrycan's gebeurd .

Ethanol is vergelijkbaar wat in spiritus zit dit bestaat uit 85% ethanol
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Donky op januari 01, 2020, 17:16:58
Ik heb nu een tijdje e10 getankt en merkte dat mijn P8 behoorlijk stotterde. Mijn garage gebeld en die adviseerde mij om hem of een beurt te geven of om een paar tanken 98 erin te gooien. Nu ik weinig tijd heb gehad om hem een beurt te geven heb ik de tank maar een paar keer volgegooid met 98 en ondervonden dat het stotteren bijna weg is nu. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat mijn starlet niet lekker loopt op e10. Zijn hier nog meer mensen die een soortgelijke test hebben uitgevoerd of problemen ondervinden met e10 in een starlet P8?
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: R.middel op januari 01, 2020, 22:36:46
Ik meen dat er ook al eentje dezelfde test met zijn p9 heeft gedaan en ook problemen ondervond.
De anwb vuistregel is voor bouwjaar 2000 geen e10 geloof ik, ik ga het iig niet proberen en tank gewoon 98
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: R.middel op januari 01, 2020, 22:38:49
En dan kan je wel aankomen met, ja 98 is veel duurder dan e10.
E10 is minder zuinig en een kapotte/beschadigde motor is duurder
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: JZ op januari 01, 2020, 22:47:08
Ik tank alleen nog maar V-power omdat de Shell hier in de buurt is. De benzine is niet duurder als je naar het totaalplaatje kijkt. Het scheelt me 13 cent per liter. Ik rij 1 op 15.. Dus ongeveer 1 cent per km meer. Ik rij max 10.000 km per jaar met de Starlet. Dat kost me dus 100,- per jaar meer. Het werkplaatstarief van de garage om de hoek ligt al op 70,- per uur en dan nog geen onderdelen gerekend. Ik betaal met liefde die extra paar centjes om problemen te voorkomen.

Voor mijn gevoel rijdt de Starlet hier ook beter op. Maar kan (en wil) het niet aantonen.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Viktor op januari 02, 2020, 12:12:54
Dat is alleen bij diesels in het brandstoffilter nog nooit gehoord dat in jerrycan's gebeurd .

Ethanol is vergelijkbaar wat in spiritus zit dit bestaat uit 85% ethanol

Ik heb een tijdje geleden een foto gemaakt van 2 jaar oude E10 uit de tank van de auto van een vriend van mij.
Stond stijf van de schimmel; zwarte troep.
Ik heb nog even op mijn computer gekeken maar ik kan de foto zo gauw niet vinden.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op januari 02, 2020, 17:43:06
Nog nooit van gehoord !

Wel bij biodiesel dit schimmelt al in de tank .

En dit verstopt filters en verstuivers etc  .

Deze informatie hier boven haal ik vanuit het amt forum.

Die zwarte troep zal waarschijnlijk eerder van je rubberslangen zijn die inwendig oplossen .

En het trekt vocht aan waardoor stalen tanken sneller zullen doorroesten.


 
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Viktor op januari 02, 2020, 21:32:29
Nee het was duidelijk schimmel.
Ik zal nog eens navragen of hij die foto nog heeft.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Patrix op januari 07, 2020, 20:45:13
Ik heb al een paar keer E10 in mijn P7 gegooid en geen problemen aan ondervonden, loopt er prima op.
Maar aangezien het op langere termijn wel schadelijk kan zijn voor tank en leidingen tank ik merendeels E5
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: 86EP70white op januari 07, 2020, 21:50:10
Enkel nog E5 hier ;) Met een flesje ethanol killer in de kofferbak in geval van nood.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: ToyotahBoy op februari 05, 2020, 18:15:38
Ik heb sinds kort ook een Starlet (ep91 van 1998 met 4e fe motor).

Omdat ik van werk altijd een Diesel wagen had was het dus even goed opletten... Heel vreemd maar bij de pomp bij mij in de buurt stond e10 bij super 95?! Bij de andere super 98 stond e5. Die e5 heb ik dus maar gepakt.. Het is verschrikkelijk geweldig allemaal aangegeven (niet dus)..

Maar als ik het dus goed begrijp mag of kan er ook gewoon e10 in? Is die e10 niet verdomd slecht voor zo'n oud blok van 22 jaar?? Bij de Wegenwacht lees ik veel slechte gevolgen van e10 (10% ethanol), onder andere meer slijtage in het blok en keerringen  die door gevolg van de e10 kunnen beschadiging met al de gevolgen van dien?

Nog iets wat gewoon echt belachelijk is dat ččn volle tank super 98 e5 dus in Nederland voor 30 liter bijna 60 euro is!
Het is te gek voor woorden.... Nu standaard maar gaan tanken in Duitsland waar ze wel nog gewoon E5 hebben en waar de prijzen 20 cent per liter lager liggen !!
Hebben we het over milieuvriendelijkhe id. Prima ik verbrand liever nog wel een paar liter benzine om in Duitsland tegen een nog prima prijs te tanken. Zonder al deze e10 e5 super de duper "premium fuel" bladiebla onzin BULLSHIT.

Kijk dat we ooit gestopt zijn met lood toe te voegen aan de brandstof snap ik. Maar dit hele ethanol verhaal is gewoon triest. "Beter voor milieu bladie bla minder uitstoot.." Juist door ethanol te verhogen wordt de motor agressiever en gaat dus wat meer verbruiken! We sparen dus wat CO2 uitstoot om vervolgens weer wat sneller bij de pomp te staan om dan weer ... Tijd rekken is het, de boel duurder maken omdat wij het allemaal "schuld" zijn.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: mister_fix_it op februari 05, 2020, 18:27:07
Omdat ik van werk altijd een Diesel wagen had was het dus even goed opletten... Heel vreemd maar bij de pomp bij mij in de buurt stond e10 bij super 95?! Bij de andere super 98 stond e5. Die e5 heb ik dus maar gepakt.. Het is verschrikkelijk geweldig allemaal aangegeven (niet dus)..


Dat klopt, zo is het ook. Aan de euro 95 is 10%bio ethanol toegevoegd, en de euro98 maar 5%
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op februari 05, 2020, 21:35:24
Er zijn al onderzoeken bekend door een oud medewerker van shell en daar is uitgekomen dat door de bio toevoegingen juist de co2 uitstoot omhoog gaat ipv omlaag .

Zo dom zijn ze dus ze verergeren het dus ipv van verbeteren.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/02/einde-aan-bijmenging-biobrandstof-in-zicht-10165494?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20200204-amt-std&tid=TIDP2064591X5204A5CE534344E394EC2493C9467730YI4
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: ToyotahBoy op februari 07, 2020, 02:23:50
Er zijn al onderzoeken bekend door een oud medewerker van shell en daar is uitgekomen dat door de bio toevoegingen juist de co2 uitstoot omhoog gaat ipv omlaag .

Zo dom zijn ze dus ze verergeren het dus ipv van verbeteren.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/2020/02/einde-aan-bijmenging-biobrandstof-in-zicht-10165494?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20200204-amt-std&tid=TIDP2064591X5204A5CE534344E394EC2493C9467730YI4

Milieu vriendelijkheid van de EU. Maar goed.. Misschien tijd voor een Nexit i.p.v. Brexit. Goedkoper brandstof prijzen en andere voordelen hopelijk minder corruptie.

Voor nu maar eerst even wachten op de groene kaart voor ik in Duitsland ga tanken en een dure bekeuring aan de knikker heb hangen..

Veranderen doen we het niet helaas.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op februari 17, 2020, 18:40:06
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5025216/e10-problemen-scooter-benzine-tanken-e5-bio-ethanol
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op februari 17, 2020, 18:40:45
Zo de eerste slachtoffers zijn er al . :twisted:
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: booijhj op maart 19, 2020, 00:54:18
Het vlampunt van benzine is (min) - 43 graden Celsius en van ethanol (plus) 11 graden.
Ethanol is volledig oplosbaar in benzine en zal dus niet separaat en ook niet eerder als benzine verdampen.
Ethanol is een oplosmiddel en tast o.a. rubber aan , dit is ook de reden dat het niet in oude auto's gebruikt mag worden.

Benzine is een mengsel van verschillende koolstof verbindingen namelijk C5 tot en met C12 ( C5 staat voor 5 koolstof moleculen in de keten en C12 voor 12).
In de winder periode wordt er zelfs C4 ( butaan ) aan toegevoegd i.v.m. de lage buitentemp

Wanneer je benzine te lang bewaard ontstaat er gum vorming , dit is niet gunstig voor je filter.
Het verhaal gaat dat er altijd een bepaalde hoeveelheid benzine in opslag wordt gehouden voor defensie , deze opslag wordt na verloop van tijd verkocht via de witte pomp.
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op maart 19, 2020, 20:40:11
Het is al veelvuldig bewezen dat de energie dichtheid van E10 (95) lager licht dan van E5 (98)

Daar heb ik die scheikundige verklaringen niet voor nodig . :twisted:

Mijn auto kan hier volgens de specs tegen, toch komt er geen E10 in mijn yarisje.



 
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: booijhj op maart 19, 2020, 23:07:38
Daan , ik begrijp je keuze . Ik vertrouw die E10 ook niet.
Onlangs nog gelezen dat Toyota een deel van de Yaris auto's terug roept om het benzine filter te vervangen.
Erg verdacht zo vlak na de E10 introductie.
Ethanol is troep  ( behalve in de drank ) en lost van alles op .
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: daandc op maart 20, 2020, 19:47:45
Interesant dat van die terugroep actie wist ik niet welke modellen zijn dat ?

Ik heb hier ook weer een aangetekende brief gehad na 2 andere voor de airbag ontsteker .

Ik had na de 2 andere brieven niks laten horen omdat ik niet wil dat er iemand met zijn tengels aan mijn auto komt ,ik doe alles zelf aan ons wagenpark.

Maar afgelopen donderdag had mijn meissie een brief aangetekend aangenomen  >:(

Nou dan maar ff een afspraak maken met de dealer waar ik m vandaan heb .

Ik zorg gewoon dat ik de stuurkap eraf heb dan zijn ze sneller klaar ...
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Srananmang op maart 29, 2020, 00:56:21
E5 of super 98 is €1,29 in BE😯 net 300 liter opgeslagen🤤

🤔Maar lees het verhaal, hoelang kan ik deze dan bewaren... Voordat de zogenoemde gun ontstaat!?
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: Patrix op maart 29, 2020, 09:04:50
E5 kan je (volgens mij) wel een paar maanden opslaan, het verhaal gaat over de E10
Titel: Re: Bio ethanol benzine E5/E10
Bericht door: SkaBla op maart 30, 2020, 09:30:55
Opslaan is het probleem niet, als je E5 langer bewaard zou ik het eerst even filteren voor je het in de auto gooit, dan is er niets aan de hand. Het probleem is pas als je een auto vol met benzine 5 jaar laat staan en dan gaat starten, dat "gummen/gommen" kan dan overal in de auto gebeuren, in de filters, in de injectoren, in de brandstofpomp, ga zo maar door. En dan is het een probleem.