Starlet Forum

Algemeen => Wie is wie? => Topic gestart door: Maderos op februari 08, 2019, 14:03:57

Titel: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 08, 2019, 14:03:57
Hallo mensen,

Mijn naam is Glenn ben 29 en kom uit het hoge noorden (verder kan haast niet).

Vanaf mijn 18e rij ik eigenlijk alleen maar starlet's met tussendoor nog een paar corolla's (waarvan 1 een blacktop).
Eind vorig jaar heb ik toch besloten om een P9 4EFTE te kopen omdat deze al een lange tijd op mijn verlanglijst stond.
Eigenlijk is toen gelijk het virus overgeslagen en heb ik in korte tijd ook de P7 en P8 turbo gekocht.
Zowel de P7, P8 en P9 zijn volledig roestvrij, waarvan de P7 en P8 volledig opnieuw zijn gespoten. Alleen de P9 heeft z'n originele lak nog.
De P9 en P8 hebben een FMIC en de P7 een TMIC, die ik waarschijnlijk ook naar FMIC ga ombouwen, dit weet ik nog niet 100% zeker.
Bij de P8 ga ik het ook nog aanpassen hierbij loopt de buis naar de intercooler over het uitlaatspruitstuk heen en daarvoor (ook) onnodig lang is.

Jullie mening/ervaring is welkom!

Ik hoop hier met mede 4EFTE liefhebbers informatie te kunnen wisselen en wat te leren natuurlijk.

Gr Glenn

Foto's:

P9:
(https://imageshack.com/a/img921/5417/wWg255.jpg)

P8:
(https://imageshack.com/a/img923/2406/cwvSCp.jpg)
(https://imageshack.com/a/img922/4540/yJbAhp.jpg)
(https://imageshack.com/a/img922/7847/9ZaGJh.jpg)

P7:
(https://imageshack.com/a/img924/8339/3emr4i.jpg)
(https://imageshack.com/a/img924/5377/8IpdWi.jpg)



Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Robinho op februari 08, 2019, 17:31:55
Welkom! Mooi wagenpark  :shades:
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: R.middel op februari 08, 2019, 19:35:28
Ah welkom leuk wagenpark zo., de oude p8 van luke dus gekocht.
Waar in het hoge noorden zit je? Zit zelf in wildervank.
Ik heb overigens nog wel een wepr ic buis voor fmic liggen voor aan de accu zijde. Is alleen gemonteerd geweest en niet gebruikt omdat ik toch bij tmic blijf op mn p8.
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 08, 2019, 20:01:25

Dank jullie wel,
ja de oude van Luke hij is over gestapt naar een BMW....
Ik woon nu in uithuizen.

Accu zijde heb ik niet nodig, ik moet de short route hotpipe hebben van de turbo naar de IC, is deze nog ergens in Nederland te verkrijgen? of moet ik het via Jpreformance in de UK halen?





Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Acronox op februari 10, 2019, 10:32:40
Als je even contact op neemt met gourmetski die laat er op dit moment wat maken in Engeland.
Ik neem er zelf ook een van hem af
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: mister_fix_it op februari 10, 2019, 15:36:36
Waarom in Engeland, zitten in Nederland ook genoeg lasbedrijven.
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: XX-33 op februari 10, 2019, 17:57:34
Aah dus jij hebt die p7 turbo uit posterholt gehaald!
Mooie aanwinsten!
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: jaapio op februari 11, 2019, 07:25:03
Mooie wagentjes hoor  :rofl: :P
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Gourmetski op februari 11, 2019, 17:39:30
Als je even contact op neemt met gourmetski die laat er op dit moment wat maken in Engeland.
Ik neem er zelf ook een van hem af

Klopt! tnx voor je pm :)
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 23, 2019, 21:48:19
Hallo mensen even er update,

Ik ben een beetje bezig geweest met de P7
Na de volledig remleidingen te hebben vervangen voor apk heb ik een downpipe gekocht wat wel verschil maakte. Daarna ook maar een hks actuator gemonteerd en 0.75 bar gezet, ook dit was te merken. Alleen nu zit ik met het FC probleem waar (na lang lezen) veel mensen eerder mee hebben gezeten en nog veel meer mensen een mening over hebben.

ik dit gewoon goed aanpakken en geen FCD plaatsen maar een andere ecu, omdat ik toch verder wil “kietelen”.
Nou is mijn vraag; hoe pak ik dit goed aan? Welke ecu is zonder heel veel moeite te plaatsen? Hoe zit het met de settings? Graag hoor ik jullie mening over ik nu verder moet. En welke site gebruiken jullie voor het eventueel bestellen van onderdelen. Er zijn vast meerdere projectjes zo begonnen, ik hoop het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden :)

Gr Glenn



Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Patrix op februari 23, 2019, 23:31:06
Welkom met de trio  :shades:
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: skuurman op februari 24, 2019, 10:08:02
voor de ecu van 4efte zijn er plug&play ecu's in omloop.
zijn destijds voor de auto gemaakt en zijn nu best prijzig.
http://www.ukstarletowners.com/topic/48810-plug-and-play-ecus/

voor onderdelen gebruik ik vaak oem parts, ebay, of facebook dat er wat leuks voorbij komt.
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 24, 2019, 11:16:52
Bedankt voor de reactie,

Er staat op MP nog een mines plus&play ecu. Zijn wel redelijk prijzig maar een 4efte die stuk loopt is duurder :p

Heeft iemand ervaring met deze ecu’s ? Ik wil de P7 nog voor Zandvoort klaar hebben en mee rijden :)
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: XX-33 op februari 24, 2019, 22:09:13
Probleem met zulke ecu's is dat jou afstelling en bolt ons waarschijnlijk anders zijn als wat hun destijds gebruikt hebben.
Wil je compleet safe gaan, raad ik je een stand alone ecu of een piggyback aan.
dan kun je je afstelling aanpassen aan je mods, waardoor je safe kunt boosten.
Ik rijd nu met oem ecu en fcd, nergens geen last van, heb wel een stand alone klaar liggen, maar verzamel eerst alles voor ik hem laat mappen
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 25, 2019, 06:10:50
De eigenaar van de mines weet zelf ook niet met welke setup de ecu gedraaid heeft en dat het moeilijk aan te passen is voor een leek :p dit is wel een beetje een risico dus

Dus jouw setup is; andere actuator, spruitstuk restricties er uit, downpipe en fcd?
Hoeveel bar draai jij dan?

Mijne Broer heeft nog wel een greddy emanage piggy back liggen ( komt oorspronkelijk van een mr2 turbo) , heeft  iemand hier ervaring mee? Is dit een goeie oplossing en hoe is dit goed in te stellen?

Gr Glenn
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: XX-33 op februari 25, 2019, 07:57:12
Niemand weet de perfecte afstelling van een aftermarket ecu behalve de makers (25 jaar terug).
Dus is altijd een risico.

Mijn setup is: CT9 Hybrid, ARC TMIC, Zisco Compact uitlaatspruitstuk, 2,5 inch downpipe en 2,5 inch uitlaat, short route luchtfilter traject.
Draai ongeveer 0,9 bar op oem ecu en fcd.

Geen idee hoe je de piggyback moet afstellen, maar zal net zo veel of meer kosten als een standalone lijkt me.
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 25, 2019, 09:51:53
Dat is een mooie setup, ik ga voor iets vergelijkbaars alleen ik ga de ristricties uit het spruitstuk halen. Is de TMIC upgrade aan te raden?

Wat de mines ecu betreft; op meerdere forums lees ik dat veel mensen met de P&P ecu van mines gewoon tot 180-200 pk gaan zonder dat er iets stuk gaat( met de nodige modificaties natuurlijk). Dit is wel mijn doel.  Alleen ja... het risico’s is er wel natuurljk en het is een dure optie, aangezien een FCD €140 kost en jouw ervaring daar gewoon goed mee is.
De mines ecu heeft geen ristricties en agressievere mapping ( zegt men).


Zelf heb ik nu: ct9 2,5” downpipe + uitlaat, short route luchtfilter, hks actuator, Stock TMIC ( is FMIC van te maken dan haal ik die van de p8 af).


Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Rage op februari 25, 2019, 10:41:34
het afstellen is het allerbelangrijkste voor de rijdbaarheid en levensduur van het blokje. Of zelf goed inlezen en investeren in wideband en andere sensoren om de benodigde afstel gegevens te kunnen zien. Of laat het doen op een testbank. De aftermarker plug n play ecu's zijn leuk maar ze vragen er zieke bedragen voor en zonder dat je de exacte afstelling weet "gok"je eigenlijk maar wat. Je kan er perfecte setups mee maken maar het is meer luck of the draw dan daadwerkelijk geteste kennis. Doorgaans lopen ze vrij rijk op die pnp ecu's, relatief veilig maar de ervaring wat ik ermee heb gehad was verre van ideaal.

Zelf gebruik ik de stock ecu, SAFCII piggyback om brandstof af te stellen en een wideband sensor.
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 25, 2019, 12:14:17
Die pnp ecu’s zijn belachelijk duur ja. Dan is nog maar de vraag wie kan dat afstellen als het niet een ideale situatie is...

Een piggyback klinkt wel als de ideale oplossing, ook aangezien ik al een heb liggen :)
Het zal wel veel zoek werk zijn om deze goed te monteren. (Als iemand ervaring heeft ?!)
Welke wideband sensor is een aanrader, qua prijs-kwaliteitverhouding?

Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: skuurman op februari 25, 2019, 14:55:20
zelf heb ik AEM wideband klaar liggen, goede recensie's van gehoord van mensen die hem gebruiken.

heb ook een P&P ecu klaarliggen die in combinatie met wepr spruitstuk en downpipe, fmic, en hks actuator en de wideband er op gaat.
en ja, P&P ecu's staan misschien rijker afgesteld dan gewenst, maar vergeet niet als je je auto laat mappen in de zomer, en je gaat er 's winters mee rijden, dat de lucht dan een heel stuk "dikker" is als zomer's  ;D
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: XX-33 op februari 25, 2019, 19:13:42
Ik zou de stock tmic ditchen, en OF fatsoenlijke tmic, maar liever een fmic.
Ik heb zelf wel bewust voor een ARC TMIC gekozen aangezien ik die goedkoop kon krijgen, en een turbo s motorkap heb.
Mijn intercooler hangt dus niet te koken boven een warm motorblok, maar lekker boven de lege holte boven de bak haha!
Ik heb een JAM ecu liggen om te testen, heb nu een AEM wideband erin, maar ben er nog niet aan toe gekomen.
Puntje bij paaltje: liever een afstelling met een piggyback of nog beter stand alone ecu, dan een pnp ecu en alle gevolgen van dien...
Hij zou je maar kapot lopen door te agressieve fueling ofzo...
Maargoed, 200pk is goed haalbaar met alle aanpassingen als hierboven genoemd.
Bij het turbo only gedeelte op het forum staat ook een soort how to, die klopt ook wel netjes
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: XX-33 op februari 25, 2019, 19:24:11
http://starlet-forum.nl/index.php?topic=17661.0
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: DOHCmeSOHC op februari 25, 2019, 21:22:21
M'n maatje rijdt al een jaar rond op een blitz access ecu. Niet hetzelfde, maar wel vergelijkbaar. Stuk beter dan met de stock ecu en het ding loopt als een trein. Merkbaar verschil met de stock ecu. FMIC, stock ct9, wepr spruitstuk en downpipe en 2,5" uitlaat.

Flinke investering maar een standalone is stukken duurder. Prullen met een piggyback zou ik niet doen, je houdt er de stock ecu mee voor de gek, echt afstellen kan er ook niet mee.
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 25, 2019, 21:54:00
Ik denk toch dat ik voor een standalone ga, iemand bij mij in de buurt stelt die ecu's zowat dagelijks af en heeft een testbank :) hij kan er alles mee als het maar programmeerbaar is. Dus even afwachten wat hij aanraad en kost.

wat is jullie mening over het poorten van een spruitstuk? om die restrictie te verwijderen. scheurt dit echt sneller?
Of is eentje van JPreformance aan te raden? (dit is de enige die ik kan vinden, niet via ebay)

Nog wel even een vraag: waar kopen jullie dat mooie spul? WEPR spruitstukken, Blitz acces ecu, etc. Ik kijk langzamerhand scheel van het zoeken naar deze goodies. Ligt het nou aan mij of hebben jullie een speciale site?




Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: XX-33 op februari 26, 2019, 07:43:17
Ik zou geen ebay spruit nemen, daar blijf je aan het lassen...
WepR kun je nieuw bij hun bestellen, krijg je lifetime warrenty.
Zisco maakt ook hele mooie spruitstukken, al hoor ik vaak dat de lassen niet heel jofel zijn...
Restrictie verwijderen is erg link aangezien je dan verkeerde feed naar je turbo krijgt, en die ebay spruitstukken zijn gewoon belabberd in kwaliteit, heb het zelf meegemaakt, 2 weken op de auto en was al gescheurd.....

Ik heb een me221 ecu, is plug and play voor een 4efte te bestellen voor 700 pond (https://motorsport-electronics.co.uk/product/me221-plug-in-toyota-startlet-glanza/)
Mocht jou maatje die afstellen heb ik wel intresse om te horen wat het kosten plaatje zal zijn!
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 26, 2019, 10:38:43
EBay ga ik sowieso niet doen, ik ben al dagen opzoek naar een spruitstuk maar kan geen vinden op internet, geen zisco, wepr of andere merken, alleen een kapot gelaste op MP.  Wat is de site van wepr? ( sorry maar ik kan het echt niet vinden 🙈)
Nou heb ik deze gevonden http://www.tuningdevelopments.co.uk/product_info.php?products_id=1081
Is dit een betrouwbare leverancier ?

Haha toevallig die ga ik ook bestellen(ME221), dit zei de tuner ook, PnP en hij kan alles aanpassen, scheelt veel ombouwen. Is het mogelijk om te betalen via Paypal bij motorsport elektronics? Ging dat allemaal goed ? En wat was de levertijd?
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maerijn op februari 26, 2019, 15:42:25
Al 2 jaar een Zisco ramhorn hier en nog geen problemen, behalve dat die niet meer zo mooi glimt als nieuw  O:)
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 26, 2019, 16:23:43
Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik weet nog steeds niet waar dat gekocht word. Ik zou graag ook een "ramhorn"zien te bemachtigen :)
Ik heb een site, nummers of een email oid nodig.
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Robinho op februari 26, 2019, 21:23:18
http://www.ukstarletowners.com/forum/378-new-parts/ (http://www.ukstarletowners.com/forum/378-new-parts/)
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: XX-33 op februari 27, 2019, 11:06:21
Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik weet nog steeds niet waar dat gekocht word. Ik zou graag ook een "ramhorn"zien te bemachtigen :)
Ik heb een site, nummers of een email oid nodig.

Via facebook zoeken, zisco en WepR (Wicked ep Racing) hebben geen eigen site.
Heb zelf ook een zisco, compact manifold, is soort van ramhorn, maar je kan wel stock intercooler blijven rijden

Zisco:
https://www.facebook.com/ZiscoRaceFabrications/

WepR:
https://www.facebook.com/wepracing/
Titel: Re: Introductie starlet liefhebber
Bericht door: Maderos op februari 28, 2019, 18:48:28
Bedankt voor de info, ik begrijp al waarom het zo moeilijk te vinden is, aangezien ik geen social media heb...

De tuner die mijn starlet gaat mappen etc raadde mij ook aan om de ME221 ECU van motorsports electronics te kopen aangezien dit een P&P is en volledig programeerbaar is. Dit scheelt hem heel veel kabelboom knustel werken :) Deze was wel aardig aan de prijs, 700 pond met nog even bezorgkosten en de wisselkoers... maar hij is onderweg

Ik ben alleen wel verandert van auto, ik zou eerst de P7 gaan upgraden maar de keuze is toch maar gevallen op de P8 want deze is meer up-to-date dan de P7

P8 setup:
-HKS actuator
-HKS Hi-power catback uitlaat system
-2,5" downpipe
-Short route luchtfilter
-Short route front mount intercooler
-Nieuw uitlaatspruitstuk, zonder ristrictie
-ME221 ECU van motorsports electronics

Met dit probeer ik dan 0,9 tot 1 bar te rijden en zoveel mogelijke pk's er uit te halen :)

gr