Starlet Forum

Techniek => Motor, tuning en uitlaten => Topic gestart door: JensS op januari 14, 2019, 18:57:25

Titel: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 14, 2019, 18:57:25
Hallo, de choke op mijn starlet blijft te lang aan en loopt zo rijk bij het starten dat hij zonder gas te geven stilvalt. Wanneer ik de achterste vacuŁmslang lostrek bij de compensator draait hij perfect en op warmloop toerental. Via de slang is er geen vacuŁm of druk want als ik mijn vinger op het gat aan de compensator duw doet hij hetzelfde dan als ik er de slang op steek. Ik vermoed dat de dichting tussen compensator en carburateur mogelijk kapot is omdat hij het na het zuivermaken van de carburateur deed maar dan is het tegelijkertijd ook wel raar dat deze reageert op zonder/met vacuŁmslang. Als ik hem zonder de slang aan te sluiten en koud gas geef, geeft hij een terugslag door de carburateur of stottert hij heel fel, waarschijnlijk omdat hij dan te arm loopt zonder choke. Alvast bedankt.
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: Viktor op januari 14, 2019, 19:50:22
Hoi
Welkom.
Wat is je vraag?
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 14, 2019, 20:00:56
Waarom de choke zeer lang aan blijft. En of er een vacuŁm of deze slang moet zitten of enkel als hij warm is? Is er misschien niet genoeg vacuum omdat het toerental te laag is wanneer de choke aangesloten is?
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: Viktor op januari 14, 2019, 20:10:12
Als ik jouw verhaal zo lees:
Wanneer ik de achterste vacuŁmslang lostrek bij de compensator draait hij perfect en op warmloop toerental.
lijkt mij dat de juiste conclusie (dat het lang choken het gevolg is van een mankement in de vacuum aansturing).

Draait hij met die achterste slang los, zowel goed bij koude motor als bij warme motor?
Dan zou je immers kunnen overwegen die slang gewoon af te doppen en zo door te rijden.

Ik wil wel even kijken/voelen hoe dat bij mij zit met het vacuum op die slang, maar moet je wel even een foto maken en uploaden zodat ik weet over welke slang het gaat.

Ook wel belangrijk: het bouwjaar.
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 14, 2019, 20:25:57
http://www.japan-parts.eu/EU/4/MF3666E.png
Als je part 21869 bekijkt(rechtsboven), daar gaat het om de aansluiting het kortst afgebeeld bij de veer. Als je voor de motor staat is dit de achterste. Bouwjaar 1985
Bedankt
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 14, 2019, 20:29:12
Afdoppen gaat niet, hij loopt zeer stotterend bij het gas geven op koude motor, eenmaal als hij warmer aan het worden is kan je de choke terug aansluiten zodat hij beter op het gas reageert maar stationair zakt nog altijd. Volledig warm zorgt de choke voor geen problemen meer, vlotte gasrespons en normaal toerental.
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: Viktor op januari 15, 2019, 09:40:01
Ik heb achterop de compensator een slangetje gevonden, ik ga ervan uit dat dat 'm is.
Vanochtend met de koude start even het slangetje losgetrokken; de motor maakte daarmee iets minder toeren.
Er was wel degelijk zuigkracht aan het vacuum slangetje.

Voor de gegevens bij warme motor heb ik nog geen gelegenheid gehad.
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 15, 2019, 10:45:30
Ok bedankt voor het controleren, dan zal daar wel de fout zitten. Kan je ze misschien beide eens lostrekken om zeker te zijn dat het de juiste is? Op 1 van de 2 heb ik wel vacuŁm.
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 15, 2019, 10:51:26
Nog een extra vraagje: als je de stationaire mengschroef toe draait betekent dit dan rijker of armer?(moet 1,5 uitgedraaid staan meen ik gelezen te hebben) Misschien ook iemand een idee hoe de mengschroef(bij gas) net boven of onder stationaire ingesteld moet staan?
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: Viktor op januari 15, 2019, 11:15:38
Kan je ze misschien beide eens lostrekken om zeker te zijn dat het de juiste is? Op 1 van de 2 heb ik wel vacuŁm.
Ik heb maar ťťn slangetje daar.
De onderste aansluiting is afgedopt.
Dat is volgens mij bouwjaar afhankelijk. Die van mij is van 86.

Nog een extra vraagje: als je de stationaire mengschroef toe draait betekent dit dan rijker of armer?

Wat bedoel je met stationaire mengschroef?
De stelschroef voor stationair toerental of de mengschroef voor CO?
De laatste zou ik vanaf blijven.
De meeste carburateurs worden uiteindelijk afgedankt als gevolg van onoordeelkundig gepruts aan de instellingen.
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 15, 2019, 11:24:10
Ik bedoelde de schroef voor CO. Er is aan de andere schroef gedraaid geweest met het uit elkaar nemen voor het zuivermaken.
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: Viktor op januari 15, 2019, 11:32:57
Vaster = rechtsom = rijker.
.... volgens mij  O:)
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: JensS op januari 24, 2019, 19:05:53
vorig probleem is verholpen, trok valse lucht onder de carburateur. Start goed en loopt niet meer zo rijk bij het starten. Maar nu loopt hij te arm. Iemand misschien een idee wat er de luchtschuif op 2e v carb bediend? Loopt de eerste paar seconden goed maar valt daarna stil, als ik de luchtschuif iets meer gesloten duw loopt hij beter. Waarschijnlijk te arm
Titel: Re: P7 2E motor, choke blijft aan en loopt te rijk
Bericht door: Viktor op januari 24, 2019, 19:30:09
vacuum