Starlet Forum
Techniek => Carrosserie => Topic gestart door: Karlb98 op mei 07, 2018, 15:07:53
-
Hallo allemaal, mijn starlet begint te roesten! Het probleem bevindt zich bij het spatbord linksachter. Hoe kan ik dit het best wegwerken?
-
Het ligt eraan hoe ver ?
Is het oppervlakkig dan goed kaal schuren en het beste is deze plek goed vertinnen dan weer vlakschuren en dan opnieuw spuiten.
Is het door gerot gewoon eruit slijpen en nieuw plaatwerk erin lassen .
-
Als het de binnenkant van je wielkast is, gewoon uitslijpen, nieuw plaatje erin, en weer bitumen erop
-
Dank voor de reacties! Wordt een mooi klusje voor dit weekend denk ik!
Hoe werkt “vertinnen”? Het zijn blaasjes en een aantal stukjes lak zijn afgebrokkeld, althans, deze heb ik losgewrikt zonder veel moeite te doen.
Is bitumen die zwarte laag aan de binnenkant van de wielkast?
-
Het vertinnen doe je met een grote soldeerbout daarmee sluit je het zieke materiaal af met een tin laag . (gebeurd ook in de schade)
Na het uiteraart schoongeschuurd te hebben .
Het vereiste is wel dat het niet door moet zijn .
Ipv bitumen zou ik overspuitbare anti steenslag gebruiken in je wielkast rubberachtig substatie (ook wel strijkkit genoemd)
-
vertinnen lijkt me een goed plan, de wielkasten zijn van binnen op zich nog prima, deze ga ik inspuiten met plastic dip. het zit puur op de rand, alleen nog even de juiste kleur groen zien te vinden..
Ik ga het proberen ;)
-
Plasti dip zou ik niet doen, haal dan een bus Tectyl 190, of een vergelijkbaar product.
-
Ja inderdaad
-
Tectyl ben ik niet zo fan van, dit hard naar ettelijke jaren uit met het gevaar dat er vocht achter komt en je dit haast niet ziet .
Het krimpt en scheurt open .
Ik gebruikte het in het begin ook tot ik er achter kwam dat het los liet en hierachter vocht en roest zat ik ben toen de overspuitbare antisteenslag gaan gebruiken is ook bestand tegen inslag van stenen / zand etc .
-
Tectyl 190 is overspuitbare anti steenslag, het is niet de variant op wax basis, die droogt uit idd.
-
Aha das de merknaam tectyl, normaal wordt de naam tectyl ook gebruikt bij de bekende zwarte teer smurrie wat ook ze wel tectyleren/bitak noemen dacht dat je dit bedoelde .
Wat jij bedoeld had ik ook in gedachte dit heb ik ook op de zijrandjes ( van spatbord) van mijn slet gebruikt .
Dit geeft ook wel een lachwekend effect bij elke keuring beginnen ze als eerste bij de spatbord randen te kloppen omdat ze denken dat dit rot is vanwege de structuur van de anti steenslag . :twisted:
Overigens op wax basis is niet zo.n ramp deze blijft iets zacht dit is prima alleen de zwarte op teer basis dit is troep .
-
Nee die ouderwetse teer spuit/smeer ik ook niet onder mijn auto.
De tectiel190 is niet hetzelfde als de anti steenslag (strijkkit) die jij bedoelt hoor, het is gewoon spuitbaar maar van een hele andere samenstelling als bitak/teer.
Strijkkit is van die grijze kauwgum zag ik, dat zit ook onder de bodem van mijn auto, vroeg me al af wat het was.... nu weet ik het :)
En dat vertinnen is ook wel een goeie trouwens, nog nooit van gehoord, maar op grotere stukken wordt het lastig lijkt me?
Ik had bijvoorbeeld behoorlijk verroeste remtrommels, deze heb ik behandeld met gekookte lijnolie, dit trekt tot diep in de roest, als het dan droog is een goeie laag Hammerite eroverheen en klaar, is nu al drie jaar geleden en ziet er nog steeds strak uit.
Lijnolie droogt wel langzaam, als je er een beetje verf doorheen mengt droogt het een stuk sneller.
-
Tectyl 190 is overspuitbare anti steenslag, het is niet de variant op wax basis, die droogt uit idd.
Tectyl 190, blijft dat zacht-achtig? Ik heb wel eens gehoord dat Tectyl vocht vasthou en alsnog gaat roesten, bij deze ook?
-
Tectyl190 droogt idd lang niet zo snel uit als de normale tectyl en blijf ook soepel, van Motip heb je die bussen ook https://www.nonpaints.com/nl/motip-anti-steenslag-high-solid-bodyschutz-in-spuitbus-500ml
Ik spuit er iedere twee jaar een nieuw laagje overheen, vanwege slijtage van de laag natuurlijk, maar nog geen uitdroging tegengekomen.