Starlet Forum

Auto => Projecten => Topic gestart door: Stragenmitsuko op april 24, 2018, 16:01:22

Titel: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op april 24, 2018, 16:01:22
Ik weet niet of dit in projecten thuishoort , want het is geen motorswap of zo .

Ik heb op m'n zolder nog een complete prins vsi lpg installatie gevonden .
Eentje met blauwe injectoren , dus voor een relatief kleine motor .
Blauwe injectoren zijn geschikt van 17.4 tot 26.8 Pk/cilinder .
75/4 = 18.75 dus dat zit in het bruikbare gebied .
Op het randje geschikt voor de 75 pk motor van de starlet , en als ik een corolla inlaat op de kop kan tikken
gaan ze nog geschikter zijn  :).

Preview van de zooi die uiteindelijk terug een lpg installatie moet worden .


(https://i.imgur.com/yggpJOx.jpg)

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: SkaBla op april 24, 2018, 17:03:13
Ga je hem ook laten omkeuren daarna?
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op april 24, 2018, 17:11:59
Ja dat is de bedoeling .

In B is het tot en met een 1400cc goedkoper om legaal op gas te rijden .
Je krijgt 100€ korting op je gewone rijbelasting , maar je betaald een extra lpg belasting van 83€ .
Dus veel schiet er niet over  .

Het enige probleem is dat je een boterbriefje moet hebben van een erkend
installeteur om hem gekeurd te krijgen . Dat wordt moeilijker en moelijker heden ten dage .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: SkaBla op april 25, 2018, 09:15:46
Ja dat lijkt mij ook. In nederland ben je daarom ook verplicht om het te laten doen a 1600 euro.
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 09, 2018, 21:26:29
Verdorie zeg  starletje is een bijzonder moeilijke dame om op lpg te leggen .
Alles zit zo op mekaar gepropt dat het zeer moeilijk is om er nog wat bij te krijgen .

Voor het plaatsen van de injectoren zijn er meerdere mogelijkheden .
De beste , die altijd mijn voorkeur heeft is het aanpassen van de inlaat .
Ik las een bus op elke runner  , frees die daarna uit en maak zo een "pocket" voor de injector
net zoals een benzine injector . De injector moet zo kort mogelijkj tegen de inlaatklep zitten .
Daarna komt er een op maat gemaakte fuel rail die alle injectoren
met elkaar verbind .

(https://i.imgur.com/MOvO7ZZ.jpg)

Foto van m'n audi 20V waar dit zo gebeurd is .
Links de benzine injector op z'n originele locatie , rechts de bijgeplaatse prins vsi injector .

Jammer maar helaas , op de starlet is dit niet mogelijk .
Ik zou de bussen wel kunnen op het spruitstuk lassen . Maar ik kan er langs geen kanten bij
om ze daarna te bewerken .


Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 09, 2018, 21:31:20
Een tweede mogelijkheid , die ook nog redelijk elegant is , is gebruik maken
van injector verlengbusjes .

Op de bestaande benzine injectoren komt een busje voorzien van een inlaatpijpje voor lpg .
Netjes , en geen beschadigingen aan de inlaat .

Voor bosch injectoren zijn die busjes verkrijgbaar , voor denso of lucas vervaardig ik die zelf .
De brandstofrail komt dan 15mm hoger te zitten .
Je hebt een langere bout nodig en 15mm afstandbusjes .

(https://i.imgur.com/T0foJq4.jpg)

Helaas helaas ook hier weer gaat dit niet .
als de fuelrail 15mm hoger komt te staan dan zit de bediening van de gasklep in de weg .
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 09, 2018, 21:36:11
Dus teneinde raad heb ik moeten gebruik maken van de methode die ik
normaal nooit gebruik .

Gaten boren in de inlaat , draad tappen en er invoernippels in schroeven .

(https://i.imgur.com/B5jvH77.jpg)

(https://i.imgur.com/8Gv7Q5K.jpg)

Op de tweede foto zie je de invoerbusjes zitten  .
Het is echt mm werk om alles passend te krijgen .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Robinho op mei 10, 2018, 08:09:19
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 14, 2018, 23:08:29
(https://i.imgur.com/95pAuuw.jpg)

Foto van het elektrisch werk .

Een VSi installatie is behoorlijk complex  .
En de kabelboom die ik heb is al eens gebruikt geweest in een andere auto  .
Dat vraagt behoorlijk wat werk om het proper te krijgen .

Zowat een kwart van alle probleem auto's op lpg die ik ooit over de vloer heb gehad
zijn elektrisch gerelateerd . Slechte verbindingen , kortsluitingen , lusterklemmen , knijpkoppelingen ::) .....


Dus als het op elektriciteit aankomt ben ik echt pietje precies .
Voor het bouwen van een kabelboom heb ik meestal meer dan een dag nodig .
Kabels worden op maat verknipt .
Verbindingen worden gesoldeerd en met krimpkous geisoleerd .
Daarna wordt alles omwonden met zgn loom tape en op een degelijke manier bevestigd .
Eigenlijk moet het er haast  net zo uitzien als de originele bedrading van de auto .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Rage op mei 15, 2018, 11:11:33
geen half werk en duidelijk veel kennis in huis! en zo te zien ook het zwaardere gereedschap :)
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 16, 2018, 18:56:05
Idd ik heb wel wat in het altelier staan .
Draaibank , freesbank , AC/DC tig , halfautomaat en zo nog wel een en ander .


Het zit me niet mee met deze lpg installatie .
Alles is aangesloten en netjes weggewerkt .
Maar ik draai op 3 cilinders op benzine .
Blijkbaar krijgt nr 4 geen benzine meer  .

Na wat zoeken en meten is de injectiemodule in de lpg installatie hoogstwaarschijnlij k
de schuldige .
Helaas heb ik die niet meer op voorraad . Dus morgen maar eerst eens een nieuwe gaan
halen .

Op zich geen ramp natuurlijk , alleen jammer dat ik alles terug uit mekaar heb moeten halen
om het uit te testen .

Twee stappen voorwaarts , één stap achterwaarts .... we komen er wel , maar traaaaagjes .  ;D


(https://i.imgur.com/DQqUbTK.jpg)


De doorgeknipte gele draad verbonden aan de blauwe van de vsi is de schuldige .
De inj module wordt verondersteld het signaal gewoon door te laten bij benzine bedrijf .
Drie van de vier doen het , deze niet .
Prins bied die modules los aan , en in de handboeken staat ook uitvoerig beschreven
hoe zo'n module moet vervangen worden .
Dus ik neem aan dat ik niet de enige ben die dat al aan de hand heeft gehad .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 18, 2018, 08:59:08
In de oudere vsi installaties is die injectiemodule geintegreerd in de kabelboom .
In de meer recentere is er enkel een connector en wordt de module erop geklikt , net zoals de
ecu .
De oude modules worden niet meer gemaakt , dus heb ik een nieuwe met stekkeraansluiting  moeten kopen .
En dan ook de bijbehorende contrastekker met bedrading die je in de bestaande kabelboom moet solderen .

De groothandel had een twintigtal van die modules op voorraad , "ze willen al eens stukgaan" kreeg ik als uitleg .

Een twintigtal draadjes solderen en een hoop krimpkous verder is de nieuwe module met stekker geintegreerd  in de oude kabelbaan .
Alles terug opgebouwd , testen , en  ja hoor , nu draait de motor terug normaal op benzine .

(https://i.imgur.com/JehIz6z.jpg)

(https://i.imgur.com/dkseQ2A.jpg)


Dat herstelstuk en een nieuwe module was 110€ .
Dat is meer dan ik heel de installatie betaald heb , maar goed het is nog altijd een schijntje vergeleken met de prijs van een
complete nieuwe .

Hoogstwaarschijnlij k is deze kapotte module de reden geweest dat ze die lpg intsllatie laten uitbouwen hebben .
De verkoper had toen wel een plausibele uitleg waarom hij die had laten uitbouwen , maar hij reed nog wel
met z'n citroen berlingo . Als je er even over nadenkt , een goed werkende lpg auto hou je toch op lpg .
Nu ja , het is al jaren geleden dat ik die overgekocht heb dus ik zal het nooit weten .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Viktor op mei 18, 2018, 09:13:20
Goed gewerkt kerel.
Ik wist niet dat die Prins installaties zulke gevoelige injectie modules hadden; hier in NL hebben ze een hele goede reputatie.
En die 110 Euro heb je na 110 liter tanken alweer terugverdiend  O:)
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 18, 2018, 11:57:24
Ja idd , voor mij is prins ook topkwaliteit .
Vandaar als ik zo'n installatie kan te pakken krijgen ik daar meestal op in ga .
Nieuw betaal je gauw tegen de 2000€ .
Als ik er dan eentje vind voor 100€ heb ik er geen probleem mee om een dagje
langer werk te hebben om alles te herstellen en aan te sluiten .

De nieuwe injectiemodule heeft ook een 12V aansluiting .
De oude had dat niet . Duidelijk zichtbaar op de schemas .
Nieuwschierig als ik ben heb ik de oude opengebroken , en ze gebruiken Fet's ( veldeffect transisitoren ) voor de sturing .
Vermoedelijk zijn die zonder voeding gevoelig voor doorslaan , en hebben ze dat met die extra draad opgelost .


Nog enkele foto's voor de liefhebbers .
Bij het plaastsen van een gasinstallatie maak ik er een punt van om geen bijkomende gaten te boren .
Alles wordt gemonteerd gebruik makend van bestaande , al dan niet van schroefdraad voorziene gaten .


De computer en electronica heeft rechts vooraan een plaatsje gevonden .
(https://i.imgur.com/l1KwAvw.jpg)

Verdamper , filter en afsluiter in het hoekje rechts achter de veerpoot .
Dat is echt mm werk om alles in dat kleine plaatsje te krijgen .
Ik wou hem absoluut daar omdat de leidingen naar de injectorrail zo kort mogelijk moeten zijn .
Vergeleken met de vorige eigenaar heb ik bijna 60cm slang winst .
De verdamper lijkt scheef te hangen , maar dat is de hoek van de camera .

(https://i.imgur.com/vSDbGui.jpg)


Injectoren bijna rechtstreeks op het inlaatspruitstuk .
4 slangetjes van 10cm lengte .
Belangrijk is dat die 4 slangen even lang zijn , en zo kort mogelijk .

(https://i.imgur.com/voMSQsC.jpg)


En de omschakelaar vind een plaatsje op het dashbord . Er was 1 loze schakelaar beschikbaar  .
Daar had ik graag de omschakelaar verzonken ingebouwd , maar helaas de opening
is net niet groot genoeg . Opbouw dan maar .

 (https://i.imgur.com/wGGApF9.jpg)



Nu is het wachten op de brandstoftank , die heb ik pas binnen anderhalve week .
Leiding , zowel gas als electriciteit ligt klaar in de koffer .
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Patrix op mei 18, 2018, 13:11:04
Heel netjes gedaan allemaal, Top!
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 25, 2018, 18:15:47
Ondertussen rijd de auto al een tijdje op lpg .
Ik heb een tijdelijke tank in de koffer "gegooid" .
Die tank lag hiet al een eeuwigheid , 3/4 gevuld .
Nu is het de moment om ze leeg te rijden , daarna wordt ie gestraald , gespoten en herkeurd .
Beetje zonde om 40liter gas aan de lucht te laten .

Dit is dus NIET zoals het hoort  ;)

(https://i.imgur.com/3f5BRE3.jpg)


De auto rijd goed , en draait behoorlijk op stationair .
En dat zonder enige afstelling . Ja idd , gewoon zo zoals hij was .
Die gasinstallatie kwam oorspronkelijk uit een citroen berlingo 1400c , de starlet is een 1300cc
dus dat ligt blijkbaar  kort genoeg bij mekaar .


Het afstellen moet gebeuren met een laptop  .
Het is hoegenaamd niet moeilijk maar het moet wel gebeuren natuurlijk . 
Om die laptop aan de installatie te hangen heb je een interface kabeltje nodig .
Daar zit hem het probleem .... ik heb me suf gezocht en kan het niet vinden .
Ik weet dat ik het heb , en ik weet dat ik het niet uitgeleend heb .
En laat prins nou net een dedicated interface gebruiken , een andere van aeb of AG of zo werkt niet .
Teneinde raad dan maar een nieuwe besteld .
Dus nu moet ik weer wachten .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Viktor op mei 25, 2018, 18:29:00
Wat een werk, een tank stralen en spuiten.
Ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn, maar hier in NL wordt een tank van meer dan 10 jaar oud bij een inbouwkeuring afgekeurd.
LPG Tanks van 10 jaar of ouder zijn hier dus bijna gratis, ongeacht de staat.
Als dat in Belgie wel mag, zou je kunnen overwegen een tank in NL te halen; ze worden hier weggegooid, of men maakt er een BBQ van  :P
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Experion op mei 25, 2018, 20:01:12
je kan misschien een foto maken van die connector voor het afstellen, dan kunnen we misschien helpen :)
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 25, 2018, 22:45:20
In B kan je tanks laten herkeuren en dan zijn ze weer goed voor 10 jaar .
Normaal is het sop de kool niet waard , maar dit is een speciale uitvoering .
Het is een soort platgeduwde cilinder , die meer op een rechthoekige tank lijkt .
Dit model wordt al jaren niet meer gemaakt , en het past perfect in een vriend zijn mustang .
Anders , idd beter naar het schroot doen en een nieuwe kopen .

Die kabel is meer dan een connector alleen .
Die connectoren heb ik  , maar in de interface zelf zit een
microcontroller die de communicatie mogelijk maakt .
De meeste andere fabrikanten  werken met een eenvoudige
max232 , prins doet dat niet .

Aftermarket zijn ze best betaalbaar , een originele prins interface kost om en bij de250€ .

(https://i.imgur.com/yNzHJkx.jpg)

 
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: daandc op mei 26, 2018, 18:12:12
Als je deze wilt namaken zul je het protocol moeten achterhalen.

Usb naar het protocol van het gassysteem.

De rs232 zal ook niet het eigenlijke protocol zijn .

Het mischien handig om te weten welke controller er in de ecu van de instalatie zit.

Maar dan moet je ook de softwarepakket in het bezit hebben .
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 26, 2018, 19:13:59
Ik had er vroeger eentje die ik zelf gemaakt had , gewoon via de rs232 poort .
maar dat is te lang geleden . Er zat meen ik buiten de max232 een attiny in maar
zelfs daar ben ik niet zeker van .

Tegenwoordig koop je ze kant en klaar met een usb aansluiting voor een 30 € dus ik
ga er verder geen tijd aan verspillen om dat terug uit te zoeken .

Zit alleen te popelen om die laptop er aan te hangen .... geduld is een schone deugd zeker :)
 
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: daandc op mei 27, 2018, 10:07:49
Als het op de basis van een attiny  ( avr) werkt is het niet zo spannend .

Dan kun je met een usb chip FT232r uit de voeten .

In dit ic zit in feite alles op een paar ontkoppel C tjes na.

Maar als je geduld hebt dan is 30 euro prima te doen .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: SkaBla op mei 27, 2018, 17:49:59
En hoe stel je hem dan af? Heb je er software bij?
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: daandc op mei 27, 2018, 18:20:56
Dit vroeg ik me ook af in een eerdere post ska. ::)
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 27, 2018, 19:23:23
Ja ik heb de software , een iets of wat verouderde versie maar ruim voldoende om alle basisparameters uit te lezen en te wijzigen .
Vandaar probeer ik ook vsi1 installaties te vinden . Voor de modernere heb ik de software niet .

Zoals gezegd , ik heb ( had ) ook de interface , en ik heb in het verleden nog met deze ecu's gewerkt .
Het afstellen is op een manier belachelijk eenvoudig . Eigenlijk net hetzelfde als een klassieke vacuumgestuurde installatie
met een regelvijs en een stationair schroef . Alleen gebeurd dit in software .
Zodra ik m'n interface heb vertel ik daar wat meer over .


Het interfcae probleem zit hem niet in het rs232 of usbchip .
Diegene die ik had was eerst een attiny ( of gelijkaardig ) dan een max232 en dan communicatie via de seriele poort .
Er zit een soort van encoder/decoder tussen de ecu en de max232 die de communicatie van de ecu naar de computer "vertaald " .
Ik vermoed oorspronkelijk een vorm van hardware protectie .

Bv prins heeft ook een valvecare systeem . Dat injecteerd olie om oa de  kleppen te beschermen .
Vergelijkbaar met het flashlube systeem .
Ook daar heb je een interface voor nodig om het zaakje te programmeren .
En alhoewel ze dezelfde connector gebruiken werkt een vsi interface niet op een valvecare en omgekeerd .
Dus moet je als installateur al twee interfaces bij hun kopen .....
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 29, 2018, 17:08:18
Yes yes , interface is aangekomen .

(https://i.imgur.com/ticr4qH.jpg)

USB drivers zitten erbij , alles installeert zich probleemloos .
De laptop ( craptop  ;D ) is een ouwe HPnc6000 waar nog XP op draait .

Daarna nieuwschierig toch maar even aangesloten op de auto , en ja hoor , direct communicatie
zoals het hoort .
 
Het is ook duidelijk zichtbaar dat de benzine ecu behoorlijk wat moet compenseren voordat ie op lpg terug lambda =1 draait .

Morgen mee gaan rijden en parameters aanpassen .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: daandc op mei 29, 2018, 19:59:56
XP blijft in mijn ogen het beste voor programmeer mogelijkheden in combinatie met rs232 poort.

Als het niet anders kan pak ik een chip van ftdi.



Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: mister_fix_it op mei 29, 2018, 22:48:29
Eens. Ik heb hetook og wel eens nodig ivm programmeren met hyperterminal.
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 30, 2018, 16:42:28
Het afstellen .

Het eerste dat ik doe is alles terug op z'n basis zetten . Immers , de installatie was afgesteld voor een citroen berlingo
en die afstelling is nu waardeloos .

Standaard parameters :
Verdamperdruk op 2.2 Bar ( lees je af op het computerscherm ) 
a parameter op 115%
b parameter op 0


De lpg ecu meet de benzine injectietijd , bv 5mS .
Doet daar een aantal berekeningen op en bepaald aan de hand daarvan de lpg injectietijd .
Dus de benzine ecu stuurt de lpg injectie , via een "omvormer of versterker of vertaler " - hoe je het ook wil noemen -
Dat betekend dat ten allen tijde het benzinesysteem de volledige controle heeft , ook op lpg .

Men gaat er van uit dat de opbrengst van de lpg injectoren net iets minder is dan die van de benzine .
Dus gaat de lpg injectietijd net iets langer zijn dan die van de  benzine  . Dat geeft de lpg ecu de tijd om de volledige
benzinepuls te meten , te "vertalen" en uit te sturen .
Vandaar ook het belang om de juiste injector te kiezen .
Te klein en je krijgt niet genoeg brandstof , te groot en je krijgt altijd teveel .


Formule is Y=aX+B .
Y is de berekende lpg injectie tijd , X is de benzine injectietijd  a en b moet je afstellen .

a is een vermenigvuldigingsf actor , handig uitgedrukt in % .
Je gaat rijden , deellast en het gaspedaal constant  . Dat is niet echt eenvoudig .
Ik ga de snelweg op op een rustig moment en probeer in vierde 110km/ aan te houden .
Dan lees je de lengte van de benzine puls op het scherm van de laptop . In mijn geval 3.6 mS .
Omschakelen op lpg , maar de stand van het gaspedaal niet veranderen , wachten tot het lambda signaal
terug stabiel is , en dan lees je weer de lengte van de benzinepuls af . De benzine ecu heeft zich nu bijgeregeld
om terug op lambda =1 te komen .
Die puls zal langer of korter geworden zijn , naar gelang in welke richting de benzine ecu moest bijstellen .
Aan de hand daarvan verander je "a" tot de benzinepuls op beide brandstoffen dezelfde waarde  geeft .
In mijn geval is dat 112 % . De factory waarde is 115% , en in de vorige auto stond ie  op 120 %

Daaraan kan je ook zien dat m'n injectoren op het randje van te groot zijn voor deze motor .
Lager dan 101% kan niet , want dan moet de injector al afgeschakeld worden voordat de benzine puls ten einde is .

Vervolgens doe je hetzelfde op stationair , maar dit keer met de parameter b .
Motor stationair laten draaien , pulslengte meten , omschakelen en terug meten .
En bijstellen tot ze terug op beide brandstoffen dezelfde waarde geven .
Stond op 0 , ik heb -7 nodig om de benzine tijd op beide brandstoffen gelijk te krijgen .

Tot slot geeft het computerscherm een parameter lpg_corr weer .
Dat zijn allerlei aanpassingen die de lpg computer berekend , oa gastemperatuur , systeemdruk etc .
Nu moet je de verdamperduk bijstellen tot lpg_corr + a gelijk is aan 115 % .
In mijn geval moet lpg_corr dus +3 worden .
Naar gelang je de druk bijsteld zie je die parameter wijzigen .

Ik kom uit op een systeemdruk van 2 bar . Dat is dus lager dan de std waarde , en heeft weerom te maken
met de bijna te grote injectoren .
Een lagere brandstofdruk verminderd de opbrengst , verkleint de injector als het ware .


Dat is het .
Als het correct gebeurd is "weet" de benzine computer niet of er op benzine of lpg gereden wordt .

(https://i.imgur.com/Mb8f25N.jpg)



Ik merk wel dat de stationair minder stabiel is op gas .
Het toerental "zaagt" een beetje op het ritme van de lambda sonde .
Dat is ook het gevolg van grote injectoren .
De aansturing kan niet fijn genoeg . 2.15 ms is teveel en 2.10 ms is te weinig .
Dus schommelen we een beetje rond het evenwichtspunt .

Misschien , als ik ooit eens groene injectoren te pakken krijg , wie weet ?
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: SkaBla op mei 31, 2018, 13:59:15
Kan ik ook een keer langskomen om mijn LPG starlet te laten afstellen? Is wel een ander merk installatie :D
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op mei 31, 2018, 21:13:07
Ha , wie weet . Welk merk is het ?
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 03, 2018, 10:56:17
gek is dat , ik krijg notificaties van nieuwe reacties met een stevige vertraging .

Vandaag krijg ik een "nieuwe" reactie van daandc
"XP blijft in mijn ogen het beste voor programmeer mogelijkheden in combinatie met rs232 poort.

Als het niet anders kan pak ik een chip van ftdi."

daar waar die toch al enkele dagen geleden gepost was .


Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 07, 2018, 21:21:16
De tank en toebehoren zijn er .

Een inwendige mutivalve ringtank is zeer eenvoudig om te monteren .
Tank plaatsen , 3 gaatjes boren en aansluiten .
Eenvoudig en efficient .
Het is uiteindelijk een 40L tank geworden .

(https://i.imgur.com/sxftXjJ.jpg)

In de multivalve zit alles in . Vulklep , tanklep , inhoudsmeter , overdrukbeveiliging .

Voor de gasleiding gebruik ik flexibele leiding van faro .
Dat is die zwarte op de foto .
Jaren heb ik gevochten met koperen leidinen die overal achter en tussendoor moesten .
Nu , met de glimlach en zonder moeite .
En het leuke is dat een rol faro even duur is als een rol koper .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 07, 2018, 21:29:24
Voor de vulklep heb ik een steuntje gelast aan het afsleep oog .
Dat afsleep oog is van 5mm staal , degelijk en stevig .

Vulleiding is van 8mm koper .
Als je voor de vulleiding flexibel gebruikt moet die om de zoveel jaar vervangen worden .
Heb je ook weer een boterbriefje van de installateur voor nodig .
Met koper heb je dat niet , daar staat geen vervaldatum op .
En het is maar een kort eindje , dat is nog wel te doen .

(https://i.imgur.com/vluKqBP.jpg)


De buitenvuller komt gelijk met de onderkant van de bumper .
Uitwendig dus niet zichtbaar .
Voor het tanken heb ik een haakse aansluiting gemaakt , die schroef je er op en je
kan tanken .
Klaar met tanken , terug er af en alles is weer onzichtbaar .

Op die manier heb ik ook geen gaten in de bumper of plaatwerk .

(https://i.imgur.com/n8YVejq.jpg)


(https://i.imgur.com/W69KE2k.jpg)



Dat is het mensen . Volgende week enkel nog laten keuren en dit projectje is klaar .
Ik ga nog wel wat vermogen testen doen , gewoon uit nieuwschierigheid , en ik zal ter zijner tijd ook het verbuik
hier laten weten .


Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: BiToneStarlet op juni 07, 2018, 22:46:12
Waarschijnlijk de beste manier om LPG in te bouwen! Goed om te weten dat een 40L ringtank mooi in de Starlet past. Zit hij verder ook nog vast?
En heb je ook overwogen om de vul nippel achter de benzineklep te plaatsen?

Ik vroeg me nog af of het ook mogelijk is de benzine injectors te vervangen voor LPG injectors en zo een LPG only voertuig te maken?

Ik ben benieuwd naar het verbruik en de prestaties! Met Corolla inlaat uiteraard!
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 08, 2018, 06:57:42
Lpg only is zeker een mogelijkheid . En dan kan je de ontstekingskarakter istiek
aanpassen aan lpg . Geeft weer een iets beter resultaat .
Mijn nissan sunny rijd zo al enkele jaren rond , met een megasquirt motormanagement
en AG injectoren .

De tank zit vast met twee bouten M12 .

(https://i.imgur.com/foDqNMv.jpg)

Dat grote gat is de doorvoer voor de leidingen , dat twee "kleine" voor de bouten .
Laat ik nou net niet de juiste maaat klokboor hebben voor dat grote gat .
Vandaar postzegelsysteem .
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: SkaBla op juni 08, 2018, 10:35:04
Ben je niet bang dat bij een aanrijding je gastank leegloopt en vlam kan vatten? Of zit er op de tank ook nog een beveiliging?
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 08, 2018, 17:37:59
je bedoeld door die vulklep net achter de bumper ?

Ik ben zeker niet zinnes een aanrijding te hebben , lol  :D

Maar idd , op de tank zit een terugslagklep .
Als die leiding moest breken is het enkel de inhoud van de vulleiding die kan vrijkomen .
70cm leiding met  8mm doormeter . Veel kan er niet uitkomen .

Meestal wordt die klep op de bumper geplaatst . Dan zie je zo'n zwart rechthoekje .
En dan heb je toch hetzelfde effect bij een aanrijding .

Ideaal is bijplaatsen bij de benzine vuldop . Dat is helaas niet altijd realiseerbaar .
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: mister_fix_it op juni 08, 2018, 20:06:11

(https://i.imgur.co.jpg)

Dat grote gat is de doorvoer voor de leidingen , dat twee "kleine" voor de bouten .
Laat ik nou net niet de juiste maaat klokboor hebben voor dat grote gat .
Vandaar postzegelsysteem .

Waarom niet gewoon met een decoupeer zaag? Metaal blaadje erin, en dat krijgt dat blik wel gezaagd
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 09, 2018, 17:12:11
Decoupeerzaag , knabbelaar  , zelfs met een blikschaar . Het had allemaal perfect gekund .
Boormachine had ik bij de hand , dat was het eenvoudigste .


Ik heb ondertussen een originele defecte vsi interface te pakken .
Ik mocht hem zo hebben .
Opengemaakt , en tot mijn verbijstering zit daar enkel een 74hc14 in .
Verder zie ik twee diodes , 8 weerstanden , twee leds en een capaciteit .
Allemaal smd , dus ik ga een loup nodig hebben om de waardes te kunnen lezen .

74hc14 is een inverter schmidt trigger .
Vrij bizar dat ze dat gebruiken om van ttl naar RS232 over te gaan .

Bij gelegenheid ga ik toch maar eens het schema ervan optekenen .

Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: daandc op juni 09, 2018, 21:16:59
Zo bizar vindt ik dat niet, ik had zoiets ook wel verwacht .

Prijs technisch was deze waarschijnlijk aantrekkelijk voor de fabriekkant.

 


Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 10, 2018, 18:50:27
ja ok , maar een rs232 werkt op + en -13 volt  .
Daarom juist dat die max232 er tussen geplaatst wordt om de spanningsniveaus
van 0 en 5 volt aan te passen naar +/- 13 v . 

Een 74hc14 werkt op 5 volt .
Uit de vsi ecu komt 12volt .
Op het printje zit geen spanningsstabilisat or al la 7805 of wat dan ook .
In principe kan die 7414 dat niet overleven . 

Dus ze  hebben ze het zaakje toch op een vrij "creatieve " manier aan mekaar gebreid .
En misschien is het niet verwondelijk dat ze , juist daardoor verschillende defecte interfaces
beschikbaar hadden .

Maar dat verklaart nog altijd niet dat mijn interface , die wel met de correcte niveaus
werkt geen communicatie gaf .

Mogelijk gebruiken ze die schmidt triggers ook als invertor , en worden de signalen
van en naar de ecu niet alleen gebufferd , maar ook geinverteerd .

IK ga het schema er eens uithalen , en dan zien of ik m'n galvanisch gescheiden max232 interface
kan aanpassen om ook met de vsi samen te werken .

(https://i.imgur.com/qfh9Ddc.jpg)
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: daandc op juni 10, 2018, 19:39:22
Ik kan er verder weinig van zeggen want ik kan het schema niet .

Maar welke 74hc14 heb jij dan er staat meestal een een letter bij  bijv 74hc14m kan 7 volt hebben en icm een zenerdiode kan dit best goed gaan.

Dit is typische chinese opbouw goedkoop bouwen 

Ben wel benieuwd als je het schema hebt gereverseengineered post het dan eens .






Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Stragenmitsuko op juni 17, 2018, 17:53:23
Ik vond toevallig deze foto op het net .

(https://i.imgur.com/olmsWvk.jpg)

Dit is ook een starlet op lpg , op het zicht zou ik zeggen van bigas
, wat op zich zeker geen slechte apparatuur is .
Maar moet je eens kijken hoe de "erkende installateur " die injectoren er heeft ingegooid .
Veel kan ik niet zien , maar ik zie de injectorrail er scheefweg inhangen .
Vastgemaakt ?? ik weet het niet zeker misschien met enkele tie wraps .
En met veel te lange voedingsslangetjes die dan op het zicht ook nog verschillende lengte hebben . 
Bah !


Ondertussen is mijn sletje probleemloos de techn keuring gepasseerd , en rij ik nu dus legaal op lpg .

De eerste tank is leeggereden , door 5 verschillende bestuurders , waaronder een zoon met een loden voet zeg maar ,
en een leerling bestuurder die zeer rustig rijd voor het ogenblik ?
Ook  onder diverse omstandigheden , nl  snelweg , stukje stad , een deel woon werkverkeer lange en korte afstand .

Ik had 32L getankt bij m'n eerste tankbeurt . Meer ging er niet in , dat is normaal bij een eerste tankbeurt .
Bij de tweede tankbeurt , met een nog niet geheel lege tank ging er al 33l in .

Zoals gezegd ,  was de tank nog niet volledig leeg ,  en er stond 391 km op de teller .
Dat betekent een  verbruik van ca 8L/100km , of 1 op 12.5 .
Daar kan ik best mee leven .  :shades:

Binnenkort algemeen onderhoud en afstellen , en dan volgt de vermogentest op lpg .
Titel: Re: Starletje op lpg
Bericht door: Robinho op juni 17, 2018, 19:49:48
Fijn dat het goed werkt!