Starlet Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: sjanbob op januari 10, 2018, 21:46:33

Titel: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op januari 10, 2018, 21:46:33
Er komt gezoem/gepiep uit de buurt van de kilometerteller van P8 Starlet. Mijn vermoeden dat dit de kilometer maar het zou net zo goed uit de aandrijfas kunnen komen.
Het komt meestal tussen de 60 en 80 en km/h en verandert van toon als ik over een lage drempel ga of door de bocht ga. Voornamelijk als de motor nog koud is.
De dagteller werkt ook niet meer voor de rest lijkt de kilometer goed te werken. Geen trillingen weer te nemen bijvoorbeeld.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast rijdt de Starlet prima, alleen als ik vanuit stilstand een klein beet hard optrek in de eeste versnelling doet hij dit niet geheel vloeiend.
Hij stottert of pruttelt niet maar lijkt een vermogenverlies te hebben waardoor als ware een beetje naar voren duikt. Vanaf de 2e versnelling is niets merkbaar.
Wat kan ik naar kijken voor dit probleem?

De kachel bleef erg koud en deze heb ik inmiddels doorgespoeld en lijkt al een stuk beter te werken maar nog niet helemaal.
Als de motortemperatuur na 10 minuten rijden bijna in het midden komt dan zal de thermostaat toch niet defect zijn?
Ik hoor het graag

Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: Patrix op januari 11, 2018, 11:25:36
Dat gezoem doet me denken aan een wiellager, maakt het nog verschil als je links of rechtsaf gaat?

Als je motor redelijk snel op temperatuur komt, betekent dit dat je thermostaat nog goed afsluit, dus die lijkt me in orde, blijft de meter ook netjes staan als je op de snelweg rijd?
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: sjanbob op januari 13, 2018, 23:25:48
Het zou heel goed een wiellager kunnen zijn. Het geluid komt van links als ik naar links stuur. Het vreemde is alleen dat het ongeveer vanaf 50 km/h komt.

Een andere vraag: Als de auto stil staat daar hoor ik onder de motorkap een elektronisch geluid netals of er een transformator aan staat.
Zou dit een stroomverbruiker kunnen zijn?
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: Patrix op januari 14, 2018, 09:49:17
Dat het pas bij 50 km/h hoorbaar is zou kunnen, hoe harder je door een bocht gaat des te meer druk komt er op je wiellager, alleen is het meestal net andersom, linkerlager hoor je als je rechtsaf slaat en vice versa.

Dat gezoem zou ik niet weten, is dit met draaiende motor?
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: sjanbob op januari 15, 2018, 22:11:27
Dat gezoem is hoorbaar wanneer de starlet stil staat. Het komt bij het schutbord vandaan. Ik ken nog een andere Starlet die dat niet heeft.
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: SkaBla op januari 15, 2018, 22:24:28
Is het geluid weg als je de koppeling intrapt?
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: sjanbob op januari 15, 2018, 23:08:48
Sorry ik bedoelde met niet lopende motor.
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: Patrix op januari 16, 2018, 06:25:27
Misschien een relais wat slecht contact maakt?
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: sjanbob op januari 17, 2018, 23:44:50
ik heb nog geen idee wat het elektrische geluid kan zijn.
Voor het piepend geluid zal ik de auto eens opkrikken en er naar kijken.
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: sjanbob op februari 05, 2018, 22:21:47
De auto heb ik opgekrikt en het blijkt dus de kilometerteller te zijn.

De kachel wordt helaas toch niet warmer nadat deze is doorgespoeld.
Het kraantje gaat goed heen en weer en maakt iets verschil in temperatuur.
Ondanks de temperatuurmeter van de motor bijna in het midden komt, verdenk ik toch de thermostaat.
De uitgaande pijp van de kachel wordt een beetje warm nadat motor een tijdje stationair draait.
Maar ook de onderste slang van de radiateur wordt weinig warm en de ventilator slaat niet meer aan.
Of kan dit kloppen omdat het buiten momenteel koud is?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 06, 2018, 10:35:05
En de ingaande slang van de kachel, wordt die wel warm?  je thermostaat is denk ik wel goed aangezien de motor op temperatuur komt, en met deze temperaturen gaat de thermostaat niet zo ver/snel open, en daarom is je onderste slang niet zo warm.
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: username op februari 06, 2018, 12:14:40
Dat het pas bij 50 km/h hoorbaar is zou kunnen, hoe harder je door een bocht gaat des te meer druk komt er op je wiellager, alleen is het meestal net andersom, linkerlager hoor je als je rechtsaf slaat en vice versa.

Net andersom?   :o.  Nee hoor. Als je linksaf gaat belast je het (defecte) lager en maakt het dus (meer) lawaai. Neem je nu een rechter bocht dan wordt de druk op het buitenste/linker wiel minder en belast je ook dat lager minder --> minder geluid

En een defect wiellager hoor je ook als je rechtuit rijdt of het wiel opkrikt en eraan draait, zeker als je het nu al zo goed binnen hoort. De mate van wiellagerspeling (op de krik) geeft vaak ook al een indicatie van lagertoestand.
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: username op februari 06, 2018, 12:27:23
Maar ook de onderste slang van de radiateur wordt weinig warm en de ventilator slaat niet meer aan.
Of kan dit kloppen omdat het buiten momenteel koud is?

Zolang de onderste slang niet warm wordt zal de ventilator ook niet aanslaan. En zolang die slang niet warm wordt is ook je thermostat nog niet open.
Als je thermostaat open zou moeten gaan (omdat de koelwatertemp in het motorblok te hoog wordt) en hij dit niet zou doen dan sta je met een kokende motor, dus zoals jij het omschrijft is er niets aan de hand. Het is nu buiten plaatselijk 30 graden kouder dan in de zomer (-5 naar + 25) dus ja, het motorblok en het koelwater geven nu veel meer warmte af aan de buitenlucht dan in de zomer.

Mijn P8 blijft ook met deze koude minder warm dan mijn E8, terwijl daar toch dezelfde motor in ligt. Waarschijnlijk zit in de ene een thermostat van ca 85 graden, terwijl de andere er een heeft van 87-88 graden. Dit kleine verschil maakt in de winter een boel verschil voor jezelf maar kan in een warme zomer zorgen voor koelproblemen van de motor
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: Patrix op februari 06, 2018, 14:37:35
Neem je nu een rechter bocht dan wordt de druk op het buitenste/linker wiel minder en belast je ook dat lager minder --> minder geluid

Met deze stelling ben ik het niet eens, als je een bocht naar rechts maakt wordt de druk op het linkerwiel juist meer en niet minder, dus daarom vindt ik het vreemd dat bij TS de linkerkant hoorbaar is bij een bocht naar links.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Auke op februari 06, 2018, 15:44:10
Ik moet het hierin met Patrix eens zijn. Als je een bocht neemt zal de auto eigenlijk altijd rechtdoor willen,waardoor je altijd het buitenste wiel het zwaarst belast. Bij een linkerbocht is dat dan dus het rechterwiel.

Voor wat betreft de zoem,je kunt één voor één een zekering eruit nemen ,wanneer dan plots het gezoem ophoudt weet je iig bij welke verbruiker je het moet zoeken.

Auke.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 06, 2018, 16:29:50
Ja idd, en dat van die zekering is wel en goed idee :)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 06, 2018, 19:28:43
De wiellagers spelen geen rol meer bij mij want het is de snelheidsmeter.

Het elektronische geluid komt van de dynamo ben ik net achtergekomen want als ik deze loskoppel is het geluid weg.
Tevens heb ik gemerkt dat deze stroom trekt als de auto stil staat.
Ik heb gelezen door het open maken van de dynamo en deze schoon te maken het probleem zou kunnen verhelpen.

De invoer van de kachel is heet maar de uitvoer is lauw. Als de invoer ook lauw was geweest dan zou inderdaad de thermostaat defect geweest zijn wat nu niet het geval is.
De kachel zal ik nog eens proberen schoon te maken met antikalk en een vaatwastablet. Anders zou er een nieuwe kachel in moeten.
Heeft iemand ervaring met andere goede reinigingsmiddelen? Ik heb het nu enkel met azijn geprobeerd wat even hielp.

Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 06, 2018, 21:16:52
Grote kans dat je kachelrad dan verstopt zit ja, ik weet niet hoeveel zo'n ding kan hebben, maar een beetje druk erachter tijdens het spoelen?

Dat van de dynamo heb ik nog niet eerder gehoord, maakt ie dan een soort van sluiting als ie op contact staat?
Titel: Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
Bericht door: username op februari 07, 2018, 12:26:32
Neem je nu een rechter bocht dan wordt de druk op het buitenste/linker wiel minder en belast je ook dat lager minder --> minder geluid

Met deze stelling ben ik het niet eens, als je een bocht naar rechts maakt wordt de druk op het linkerwiel juist meer en niet minder, dus daarom vindt ik het vreemd dat bij TS de linkerkant hoorbaar is bij een bocht naar links.

Patrix, bedenk je eens waarom ze stabilisatorstangen uitgevonden en gemonteerd hebben ,of kijk eens naar het rijgedrag van een 2CV in een bocht. Als je hiermee een rechter bocht neemt (= zonder stabi bij 2CV) kan het al redelijk snel gebeuren dat het linker wiel los komt van het asfalt. De stabi op de meer conventionele voertuigen voorkomt dit.
Kijk ook maar eens hoe een fietser/brommer/motor de bocht omgaat. hij/zij zal een rechter bocht over de rechter schouder maken, dus hij verplaatst zijn zwaartepunt (dus gewicht) richting binnenbocht
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 07, 2018, 14:40:19
Meen je dit nou echt? Onmogelijk dat jij je linker wiel van het asfalt krijgt bij een bocht naar rechts.

Het gewicht wilt bij een bocht altijd naar buiten, daarom hangt een tweewieler naar binnen, anders zou die naar buiten vallen.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: daandc op februari 07, 2018, 19:30:22
De wiellagers spelen geen rol meer bij mij want het is de snelheidsmeter.

Het elektronische geluid komt van de dynamo ben ik net achtergekomen want als ik deze loskoppel is het geluid weg.
Tevens heb ik gemerkt dat deze stroom trekt als de auto stil staat.
Ik heb gelezen door het open maken van de dynamo en deze schoon te maken het probleem zou kunnen verhelpen.

De invoer van de kachel is heet maar de uitvoer is lauw. Als de invoer ook lauw was geweest dan zou inderdaad de thermostaat defect geweest zijn wat nu niet het geval is.
De kachel zal ik nog eens proberen schoon te maken met antikalk en een vaatwastablet. Anders zou er een nieuwe kachel in moeten.
Heeft iemand ervaring met andere goede reinigingsmiddelen? Ik heb het nu enkel met azijn geprobeerd wat even hielp.

Waarschijnlijk een diode kapot van de driefase gelijkrichter in de dynamo .
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: username op februari 08, 2018, 11:58:48
Meen je dit nou echt? Onmogelijk dat jij je linker wiel van het asfalt krijgt bij een bocht naar rechts.

:) Ik schreef als je met een 2CV snel de hoek om gaat. Daar lukt het dus wel bij. Maar ik ben dan ook nog uit de tijd dat je die dingen nog wel eens kon tegenkomen  ;D
Schroef de stabi maar eens onder je auto uit en laat een ander maar eens snelle rondjes draaien terwijl jij kijkt.  Je zult opkijken van wat je auto doet ;)


Citaat
Het gewicht wilt bij een bocht altijd naar buiten, daarom hangt een tweewieler naar binnen, anders zou die naar buiten vallen.

Je gooit zwaartekracht en middelpunt vliedende kracht door elkaar. De tweewieler verplaats zijn gewicht/ zwaartepunt naar de binnenbocht om tegenwicht te bieden aan de middelpuntvliedende kracht die optreed als je een bocht neemt. Zwaartekracht werkt omlaag, de middelpuntvliedende kracht werkt "horizontal". De auto wordt niet lichter, alleen bloot gesteld aan 2 krachten die in verschillende richting werken. Dus als het gewicht zich verplaatst naar de binnenbocht dan zal het binnenwiel dus zwaarder worden belast (door de zwaartekracht)

Maar in feite geef je zelf al het juiste antwoord;
Citaat
Het gewicht wilt bij een bocht altijd naar buiten, daarom hangt een tweewieler naar binnen
[/s]

Wellicht dat de schetsjes in de link het wat duidelijker maakt: https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/31520 (https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/31520)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 08, 2018, 17:17:32
Ik sta werkelijk perplex dat jij serieus beweert dat als je in een auto (Eend) een bocht naar rechts maakt het linkerwiel minder belast wordt en zelfs los kan komen van de grond.

Ik heb maar even jou Eend (die op de foto een rechter bocht neemt) als voorbeeld genomen, en hier zie je toch duidelijk het tegenovergestelde.

(https://i.imgur.com/ttUa4WT.jpg)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Acronox op februari 08, 2018, 17:45:19
Jaah patrix natuurkunde is moeilijk voor sommige mensen ;D
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Experion op februari 08, 2018, 17:59:53
burn
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 08, 2018, 19:41:03
Eindelijk, de hulptroepen zijn er ;D normaal wordt foutieve info direct afgestraft, valt me tegen dit keer.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Experion op februari 08, 2018, 19:45:46
had dit topic een beetje overgeslagen aangezien het lijkt alsof er 5 'kachel doet het niet' topics zijn maar heb hier nu dus een beetje spijt van  :P
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 08, 2018, 20:29:56
Ja, die haperende P8 kachels kom je overal tegen idd, nergens last van in mijn P7, heb 'm nog niet eens vol open staan bij -10 :)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Experion op februari 08, 2018, 20:50:17
nou je het zegt, het zijn inderdaad bijna altijd p8 kachels :o

die van mij is ook lurp ::)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 08, 2018, 20:55:38
Zal waarschijnlijk veel te maken hebben met het onderhoud, lang doorrijden met dezelfde kvs, steeds meer troep wat vervolgens vast gaat zitten in die nauwe kanaaltjes.

In de zomer zet ik af en toe de kachel ook even op heet, om door te spoelen zeg maar.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: 86EP70white op februari 08, 2018, 21:34:07
Tjonge jonge, wat een discussie om bochten :o Natuurlijk heeft Patrix gelijk.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 09, 2018, 16:24:32
Dank je Oosterbuur :)

En het gaat me nog niet eens om het gelijk krijgen, maar meer om de denkwijze/redenatie van username :ermz:
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Experion op februari 09, 2018, 16:37:33
was wel vage beredenatie inderdaad. kan iedereen wel eens hebben :)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 09, 2018, 16:47:08
Ja, misschien goed bedoeld, verkeerd geformuleerd.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 09, 2018, 19:52:20
Heb al citroenzuur en ontkalker gekocht om van het weekend nogmaals te proberen.
Daarnaast heb ik vandaag maar een nieuwe P7 aangeschaft om toch maar warmpjes erbij te kunnen zitten  ;D
Ik mis wel de vijfde versnelling en een buitenspiegel dus als iemand nog een versnellingsbak en buitenspiegel heeft liggen hoor ik het graag.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 09, 2018, 19:55:56
Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop :)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Maerijn op februari 09, 2018, 20:04:59
Zou een p7 kachel niet in een p8 te bouwen zijn? Heb toch binnenkort het dash eruit
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 09, 2018, 20:09:03
Bedankt Patrix! Ik hoop met de P7 net zoveel plezier te beleven als de P8.
Is de P7 (1.3) minder betrouwbaar in verband met de carburateur of valt dat wel mee?
Hij kan in ieder geval wel meer gaan roesten heb ik begrepen.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 09, 2018, 21:03:48
De 1.3 carb. waar een hele tros vacuümslangen aanhangt schijnen wel storingsgevoelig te zijn, zelf heb ik 1.0 carb. op mijn 1.3 blokje.
En de roest, tja, de één heeft het meer dan de ander, direct goed aanpakken ;)

Zou een p7 kachel niet in een p8 te bouwen zijn? Heb toch binnenkort het dash eruit
Geen idee, ik denk niet dat die radiateurtjes hetzelfde zijn.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Viktor op februari 09, 2018, 22:50:41
Gefeliciteerd met de aankoop.
Een P7 kopen is inderdaad veel minder werk dan een kachelradiateur van een P8 vervangen   :P
Ja, de p7 is zeker roestgevoeliger.
Mensen die het kunnen weten zeggen dat de P7 beter rijdt dan de P8.
Je kunt gewoon de 5-bak van een p8 overzetten in de P7.
Carburateur van de 1.0 schijnt bulletproof te zijn.
Overigens heb ik met de 1.3 carburateur ook nog maar 3X problemen gehad de laatste 330.000 km....  ::)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 09, 2018, 23:29:28
Een P7 kopen is inderdaad veel minder werk dan een kachelradiateur van een P8 vervangen   :P

 :thumbs:
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: SkaBla op februari 12, 2018, 09:26:48
P7 kachelrad past niet in een P8. De afmetingen zijn anders en de aansluitingen
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: username op februari 12, 2018, 10:56:09
oeps  :o :-[ :-[

Ik zit schijnbaar toch al te lang in de stationaire machines want ik ben idd mijn basis flink door elkaar aan het gooien whoehahahaha.

Patrix, thnxs voor je vastberadenheid  ;)

grt

Raoel
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 12, 2018, 11:58:00
Haha, no thanks...... man, ik dacht al ;D
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: SkaBla op februari 12, 2018, 16:10:15
Zucht, pas je posts dan ook even aan, voor het forum helemaal volstaat met onjuiste info
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: username op februari 13, 2018, 08:21:55
Zucht, pas je posts dan ook even aan, voor het forum helemaal volstaat met onjuiste info

done
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 13, 2018, 23:51:26
Het ontkalken met citroenzuur en koffieapparaatontka lker heeft weer een stuk geholpen maar is nog steeds niet warm zoals het hoort.
Waarschijnlijk zal een vaatwastablet het niet veel beter opmaken, dus dat wordt de kachel vervangen als deze weer slechter wordt.

De ruitenwissers van de P8 hebben op schanierasssen flink wat ruimte. Zijn deze schanierasssen  makkelijk over te zetten van een sloopauto of zelf te herstellen?

Als ik de P7 de deuren en balken zal tectyleren dan kan hopelijk de roest grotendeels tegen worden gehouden.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Robinho op februari 14, 2018, 06:04:49
Ik zou er geen tectiel inspuiten, maar eerder een product als Rx7 van Caprotech.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: SkaBla op februari 14, 2018, 09:11:51
P8 ruitenwisser mechanisme heeft vaak speling, maar soms is er nog wel een setje te vinden zonder speling. Dan is het de kunst om de 2x 3 boutjes los te krijgen zonder dat ze afbreken. Vervangen is vrij simpel met de paravan eraf.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 15, 2018, 19:22:38
ok, bedankt allen voor het advies.
Nu heb ik de kilometerteller van de P8 gesmeerd en het piepend geluid is verdwenen, maar hij geeft sindsdien ruim 20km/h te veel aan.
Het geeft wel het gevoel dat je lekker hard gaat  ;D. Kan dit eventueel bijgesteld worden?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 15, 2018, 19:35:20
Hoef je je geen zorgen te maken om een snelheidsovertredin g, maar raar dat ie ineens teveel aangeeft, wat heb je prcs gesmeerd dan, de kabel? Dat zou geen verschil moeten maken.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 15, 2018, 20:03:38
De kabel en wat tandwieltjes die van buitenaf zichtbaar waren omdat de dagteller niet meer op nul ging, wat nu wel weer werkt.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 15, 2018, 20:07:44
Staat de teller wel onderin als je stilstaat?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 18, 2018, 23:40:09
De teller staat op nul als ik stil sta.
Blijkbaar kan de teller bijgesteld worden wat ik nu gedaan heb.
De teller heb ik op de minimale afwijking gezet en dat heeft wat geholpen, maar niet volledig.

De P7 houdt helaas in als je gas geeft tijdens het rijden. Bij het volledig gas intrappen wil hij in de meestal gevallen wel vooruit.
Ten eerste zal ik benzinefilter vervangen en carburateur reiniger er in spuiten om te kijken of dit helpt. Het lijkt erop dat de motor benzine tekort komt.
De verdeelkap en bougiekabels zijn nog als nieuw. Ik weet het nog niet zeker maar het lijkt erop dat er ook teveel olie in het blok zit. Kan dit één van de oorzaken zijn dat de motor inhoudt? Voor de rest loopt de motor prima.

Als ik een 1.0 carburateur op de 1.3 motor zou doen, kan dit zonder aanpassingen?
Krijgt de motor minder vermogen maar zal de auto wel zuiniger gaan rijden?
Wat voordeel heeft deze carburateur?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 19, 2018, 11:16:59
Er moet dan haast wel iets zijn versprongen in die kilometerteller, blijft vreemd.

Als je een 1E carb. wilt plaatsen heb je ook het inlaat spruitstuk, hand choke en het luchtfilter nodig, wat de exacte verschillen verder zijn weet ik niet precies.
Wat ik wel weet is dat de 1E carb veel simpeler is opgebouwd dan de 1.3, die heeft veel meer vacuümslangen/klepjes om het mengsel te regelen, om zodoende zo zuinig en schoon mogelijk te lopen, hoe jonger het model des te meer slangen schijnen er op te zitten, en daarmee dus ook storingsgevoeliger.

Of die zuiniger loopt durf ik niet te zeggen, mijn automaat loopt gemiddeld 1/12, maar die was al voorzien van een 1.0 carb. toen ik hem kocht.
Minder vermogen heeft ie volgens mij niet, ik trek hem met gemak naar de 175
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 20, 2018, 22:44:18
Voorlopig hou ik het denk maar bij de 1.3 carb.
Hoewel ik het handmatig uitzetten van de choke wel handig zal vinden.

De carb reiniger en een nieuwe benzinefilter hebben voor een deel geholpen.
De motor houdt niet meer in bij het gas geven. Hij is zelfs behoorlijk snel.
Het enige probleem is als ik dezelfde snelheid houdt dat hij steeds blijft inhouden.
Vooral op hogere snelheid en/of laag in de toeren.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: DOHCmeSOHC op februari 20, 2018, 23:09:14
dat laatste wijst in mijn ogen écht op ontsteking. Nieuwe kabels, bougies en verdelerkap+rotor zullen dat probleem wel verhelpen. Ws. alleen de kabels al wel.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 20, 2018, 23:19:50
Ja dat denk ik ook, dat inhouden bij lage toeren of bij de wat hogere constante snelheden was bij mij verholpen door de ontsteking wat vroeger te zetten, als je vacuümvervroeging slecht werkt heb je dat soort problemen ook.

Het lijkt op een benzine tekort, maar is meestal een slechte of te late ontsteking.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 21, 2018, 22:18:16
Nieuwe kabels, bougies en verdelerkap+rotor heeft helaas niet geholpen.
Misschien moet inderdaad de ontsteking bijgesteld worden.
Waar kan ik eventueel een nieuwe vacuümvervroeger kopen?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Viktor op februari 22, 2018, 07:41:39
https://www.alibaba.com/product-detail/ignition-distributor-19020-11032-for-TOYOTA_60641128691.html?spm=a2700.7724857/B.main07.1.924d8297Q2SyQJ
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: SkaBla op februari 22, 2018, 09:46:21
Hoef je er maar 1000 in 1 keer te kopen. Kunnen we heel nederland voorzien van nieuwe (crappy Chinese kwaliteit) ontstekingen
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Viktor op februari 22, 2018, 10:14:18
minimum order is 1 stuk.
De kwaliteit is even afwachten ja, maar wat als er geen alternatieven zijn?
Ik heb 6 originele ontstekingen op voorraad gehad, daarvan had er slechts eentje een werkende vacuumvervroeger.
Twee hadden de centrifugaalvervroe ger vast zitten.
En er was nog een veelvoorkomend mankement, maar dat ben ik even vergeten.
Deze mankementen kunnen niet gerepareerd worden voor zover ik weet.
Het resultaat is in ieder geval dat ik van al mijn stroomverdelers 1 goede heb kunnen maken, en als die het begeeft moet ik op zoek naar wat anders.
En alles wat gebruikt aangeboden wordt is minstens 30 jaar oud en kapot of bijna kapot.

Maar als jij een beter alternatief weet, hou ik mij van harte aanbevolen.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 22, 2018, 10:40:58
Voor die prijs is het te proberen, een originele vacuümvervroeger kost al meer dan het dubbele.

Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: daandc op februari 22, 2018, 19:58:51
Het mooiste is new old stock hopen dat er ergens nog iets op de plank ligt te verstoffen .

Mijn remkrachtverdeler lag ook bij een grossier/leverancier op de plank die mocht ik voor minder meenemen .

Mischien eens rondvragen of advertentie's plaatsen .
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 22, 2018, 20:28:34
Waar kan ik eventueel een nieuwe vacuümvervroeger kopen?

160 Euro (ex Btw) bij de dealer, ik heb het zelf overwogen, maar omdat ik weinig problemen ondervind van mijn niet werkende vervroeger, toch maar besloten om het niet te doen.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: daandc op februari 22, 2018, 21:31:07
Best prijzig, bijna het overwegen waard om over een volledige elektronische ontsteking na te denken.

Praktisch onverslijtbaar .
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 22, 2018, 21:45:14
Zijn die er op maat dan, voor een 2E?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Viktor op februari 22, 2018, 21:54:45
Best prijzig, bijna het overwegen waard om over een elektronische ontsteking na te denken.


Een 2E heeft toch al een elektronische ontsteking  O:)

Als je er zo'n universele kit opzet, heb je dan de vacuumvervroeger ook niet meer nodig?
Heb je voorbeelden van zulke setjes die passen op de 2E?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: daandc op februari 22, 2018, 22:06:58
Klopt viktor maar niet de volledige variant met MAP sensor  (interne vervroeging/ verlating)

Deze vervangt de halfmechanische  ontsteking .

Het zelfde wat de p8 en p9 aan boord hebben .

Patrix dat zou er moeten zijn, weet wel dat er verschillende kant en klare modulen zijn en er div schema's rondswerven op internet zelfbouw voor mijn scooter (zippie) heb ik zelf een ontsteking gebouwd.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Viktor op februari 22, 2018, 22:31:58
Map sensor...  :blink:
Schema's....  (cry)
Zelfbouw...  :n

Sounds like way out of my league  ::) :P
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 22, 2018, 22:50:29
Ik heb weleens gezocht naar een 123 ignition, maar nog niets gevonden voor de 2E, en al zou die er zijn, praat je ook over 300 euro, met vacuüm nog duurder.

Zelfbouw gaat um niet worden Daan, wordt te ingewikkeld als je ook vacuümvervroeging wilt, is geen must, maar de motor loopt er wel soepeler en zuiniger door.

En dan moet je ook nog de juiste curve vinden voor de centrifugaal vervroeging, wat Viktor al zegt: Sounds like way out of my league
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: SkaBla op februari 23, 2018, 12:15:48
How to kachelradiateur flush: https://www.youtube.com/watch?v=M9SIafVsqyc
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 23, 2018, 15:31:05
Ik heb zelfs beter doorgespoeld dan dat filmpje door een waterpomp voor een half uur in een emmer te laten draaien met heet water, ontkalker en citroenzuur maar dat mocht niet baten. Ik zou het nog met een vaatwastablet kunnen proberen maar ik denk toch echt dat er een nieuwe kachel in moet.

Die nieuwe ontsteking is denk wel te proberen voor die prijs. Eerst ga ik nog alle luchtslangetjes nalopen.

Is er ook een manier om de choke om te bouwen naar handmatige choke?
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 23, 2018, 19:32:05
Dat laatste heb ik ook wel eens aan gedacht, maar dan andersom :) ik zou niet weten of dat mogelijk is, als je er een kabeltje aan kunt maken moet het lukken.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 27, 2018, 00:07:25
Inmiddels heb ik gemerkt dat het probleem zich niet voordoet als hij op de (langdurige) choke loopt.
Daarnaast moet er toch weer mee gas gegeven worden om de motor niet te laten inhouden.

Waarschijnlijk zit het probleem toch in de carb. Dit schijnt wel vaker voor te komen bij de carb van de 2E.
Dus kan er beter een 1E carb op of ombouwen naar injectie van de 2EE.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 27, 2018, 06:20:55
Dan zou ik voor een 1E carb. gaan, injectie kop erop is ''iets'' meer werk.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: MzKzM op februari 27, 2018, 17:43:49
Maar dan blijf je cars zitten. EFI is nu eenmaal veel betrouwbaarder omdat er minder slijtagegevoellige onderdelen op zitten.
2E-E van een P8 moet toch zeker wel te doen zijn lijkt me. Retourleiding naar de tank lijkt me de grootste uitdaging als je niets van electronica weet.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: DOHCmeSOHC op februari 27, 2018, 18:02:48
Retourleiding ligt er al, maar tis de tank die niet geschikt is voor een benzinepomp (geen schotten)
Een P9 tank past onder een P7 met een beetje knutselen, dan blijft de elektronica nog over (circuit open relais etc. etc. etc.)

En zo erg zijn carburateurs nu ook weer niet hoor, tenzij het een 2E carb betreft :)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Experion op februari 27, 2018, 19:03:52
mijn broer had voordat hij een 4efte in zijn p7 propte een 2e omgebouwd naar 2e-e.
hij had de brandstofpompflens overgezet van een p9 tank en hij had ook nieuwe brandstofleidingen gelegd.
er zaten in die tank dus ook geen schotten maar daar merkte je alleen met een hele lege tank in een scherpe bocht wat van dus dat is niet echt een probleem.

het moeilijkere gedeelte was de electronica omdat daar een extra zekeringkast en kabelboom bij hoort maar het werkte uiteindelijk wel :)
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: sjanbob op februari 27, 2018, 22:50:09
Het klinkt misschien een beetje vreemd maar is het niet mogelijk om een elektrische pomp onder motorkap te maken en tussen de pomp en motor een kleine benzine reservoir potje te maken zodat de motor 2EE geen lucht aanzuigt als je door de bocht gaat?
Moet de uitlaat ook niet aangepast worden? Die loopt vanaf de motor anders dan bij de P8.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 28, 2018, 06:45:23
Ik denk dat er dan steeds meer lucht in dat reservoir komt, omdat ie zo nu en dan lucht uit de tank zuigt, en dat zal ook iets doen met de brandstof druk.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: mister_fix_it op februari 28, 2018, 08:43:07
Het klinkt misschien een beetje vreemd maar is het niet mogelijk om een elektrische pomp onder motorkap te maken en tussen de pomp en motor een kleine benzine reservoir potje te maken zodat de motor 2EE geen lucht aanzuigt als je door de bocht gaat?
Moet de uitlaat ook niet aangepast worden? Die loopt vanaf de motor anders dan bij de P8.
Ja een swirl tank, heet zoiets dacht ik
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: mister_fix_it op februari 28, 2018, 11:17:58
http://atlinc.com/atl-swirl-pot-st540.html

Zie hierboven
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: Patrix op februari 28, 2018, 11:33:00
Ik had ook al even gezocht (nieuwsgierig :)), daar komt wel iets meer bij kijken dan alleen een reservoir tussen de leiding, er is sowieso al een extra pomp nodig om het reservoir op pijl te houden.
Titel: Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
Bericht door: mister_fix_it op februari 28, 2018, 16:13:54
ja klopt