Starlet Forum

Techniek => Techniek Algemeen => Topic gestart door: Bo-p8 op maart 15, 2017, 12:01:15

Titel: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 15, 2017, 12:01:15
Ik heb al wat rond gezocht op het forum, maar stel de vraag hier nogmaals.
Mijn temperatuurmeter blijft steken op een kwart. Verder wordt de kachel wel goed en snel warm.
Is de kans groot dat de thermostaat kapot is, is meter niet accuraat, of hoort dit bij een p8?
Ik hoor het graag.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: elektro_freakz op maart 15, 2017, 12:20:22
Thermostaat is dan stuk. Komt vaker voor bij een p8
Als de thermostaat open blijft staan koelt de motor teveel af doordat er constand koelwater door de radiateur loopt.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 15, 2017, 12:30:05
Even controleren of de slangen naar de radiator direct warm worden na 5 minuten denk ik voor de zekerheid?
Thermostaat bij een p8 zit aan de onderste slang, klopt dat?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: elektro_freakz op maart 15, 2017, 13:11:45
Waarschijnlijk zal bij jou de slangen meteen warm worden als de thermostaat constand open staat.
Thermostaat vindt je in het thermostaathuis. Rood omcirkeld in onderstaande foto.
(https://s21.postimg.org/5c0cr6fif/20170315_130902.jpg)
Foto heb ik geleend van Joris zn topic (:
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 15, 2017, 18:21:27
Thermostaat is het niet. Deze heb ik net vervangen, maar hij blijft stijgen tot op een kwart. Sensor misschien? Waar zitten de desbetreffende sensoren?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: elektro_freakz op maart 15, 2017, 18:57:16
Die staat ook in de cirkel, zijn dr 2, een van de ecu en een van de thermometer in de klokkenset
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: daandc op maart 15, 2017, 18:57:31
Als je de motor stationair laat lopen (stilstaand) blijft ie dan ook op een kwart staan .

Dan weet je bijna zeker dat ie niet open blijft staan .

En dat deze correct werkt maar het kan zijn dat je een andere graad (temp) erin hebt zitten.

De sensoren zitten in het huis v.d thermostaat .

Die op de laatste foto van E.F  in zicht is van de koelfan .

Maar aan de voorkant zitten er 2 voor de tempratuur en die met enkele aansluiting amp klauwschuifje is voor de temp meter.
 
Trek deze maar los dan zul je zien dat de temp meter terug loopt .

Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 15, 2017, 21:09:53
Morgen maar weer eens kijken. Als hij stationair draait loopt de temperatuur wel iets hoger op, maar nog lang niet tot halverwege. Zo gauw je gaat rijden zakt hij direct weer af. thermostaat gecontroleerd, is 82 graden.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: daandc op maart 15, 2017, 21:57:02
Dat is normaal mijn slet doet dat ook .

Klimt stationair ietsje verder.

Je hoeft je niet echt druk er om te maken het is een gesloten koelsysteem deze kunnen meer hebben dan de open koelsystemen.

 



Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: mister_fix_it op maart 16, 2017, 10:02:50
 :ermz:
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Evjatar op maart 16, 2017, 13:30:35
Een Starlet heeft een gesloten koelsysteem, net als zo'n beetje elke normale auto tegenwoordig.

De auto hoort op temperatuur te komen, en de meter in het midden. Als dat niet gebeurd is er iets aan de hand.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: mister_fix_it op maart 16, 2017, 14:30:16
Idd
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 16, 2017, 16:48:30
Heeft iemand dan nog suggesties om naar te kijken?
Het is dus de thermostaat niet.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: daandc op maart 16, 2017, 21:44:43
Een Starlet heeft een gesloten koelsysteem, net als zo'n beetje elke normale auto tegenwoordig.

De auto hoort op temperatuur te komen, en de meter in het midden. Als dat niet gebeurd is er iets aan de hand.


Van het systeem heb je gelijk ik haalde ze even door elkaar . Heb ik gecorrigeerd .

Maar neemt niet weg dat de auto's europeese (voornamelijk franse) met open systeem vaker zomers met kokende motor stilstaan.

En jappen met het gesloten systeem beduidend minder .

Bo je kunt de sensor uit wisselen en als je deze toch los hebt de draad naar je tellerbak loshalen en belast doormeten .

Dan weet je dat je bedrading in orde is en sensor ook.

Als deze dan nog op het zelfde niveau staat dan is er niks aan de hand .

Als je motor echt te warm zou lopen slaat de vin ook constant aan .

Als je dan nog twijfelt infrarood thermometer pakken temp meten .

Ik weet niet waar je woont ? ik wil best de infrarood thermometer  erop los laten .(meten dus!)
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Patrix op maart 16, 2017, 21:55:36
Zijn motor wordt niet te warm, maar wordt niet warm genoeg.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 16, 2017, 22:13:47
Net nog wat dingen geprobeerd.
Rijden met karton voor de radiator en lang stationair laten draaien. Beide geen verschil en blijft hij op een kwart staan. Vanuit een koude motor beweegt de wijzer wel snel naar de kwart, kachel is ook snel warm. Heb ook nog kabeltje van de sensor afgehaald, valt de meter gelijk terug. Misschien sensor kapot en deze vervangen?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Patrix op maart 16, 2017, 22:35:27
Pas maar op met het rijden met karton voor je radiateur, misschien wordt ie wel veel warmer als dat ie aangeeft

Is het metertje zelf niet stuk? bij mij staat ie ook iets te ver voor het midden, een goeie bocht naar links en dan staat ie over het midden ;D speling op de wijzer dus
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Patrix op maart 16, 2017, 22:41:45
En je koelfan slaat ie wel aan als ie lang stationair draait, of ook niet?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: elektro_freakz op maart 16, 2017, 22:49:24
Ik zou eens proberen of je de temp van het koelwater kan meten met wen zoals daan al zegt, ir thermometer of iets dergelijks. Zo kun je een hoop uitsluiten.
Ik denk eerder richting slechte sensor / connector of defecte meter dan. Maar zoals ik al zei, check je temp ff met een thermometer. Rond de 80 staat je meter normaal in het midden
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 17, 2017, 09:07:43
Ik ga dat wel even controleren met een temperatuurmeter straks, waar kan ik de temp het beste meten?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: elektro_freakz op maart 17, 2017, 09:31:23
Ligt een beetje aan je temp meter of je overal bijkomt, je zou kunnen proberen te meten in de buurt van de sensor die naar je klokkenset gaat, andere kant van de thermostaat is natuurlijk dicht dus zal niet warm worden in het begin.
Als ik me niet vergis zit de interieurradiator altijd in het systeem opgenomen ook als de thermostaat dicht is. Je zou dus kunnen meten aan de aanvoer leiding wat naar de interieurradiator gaat.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 20, 2017, 08:15:24
Het probleem is opgelost. Heb de sensor van de teller vervangen, nu staat hij mooi in het midden.
Weet iemand waar de grote bruine sensor van is die ook in het thermostaathuis zit?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: jeroen29 op maart 20, 2017, 09:23:16
Er zitten 3 sensoren op het thermostaat huis; 1 voor de teller, 1 voor de ecu en 1 om de fan aan te sturen. Volgens mij heeft de sensor voor de ecu een groene kleur, dus dan zou die bruine voor de fan zijn
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 20, 2017, 10:11:17
er zitten er 4 op. De witte (2 polig) is voor de fan. een koperen 1-polig voor de teller. vervolgens nog een groene en bruine, beide 2 polig. benieuwd waar deze 2 voor zijn. Waarschijnlijk 1 voor de ECU, maar die andere?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: jeroen29 op maart 20, 2017, 10:19:57
Je bedoelt dat ding met die 2 slangetjes? 1 slangetje gaat naar het koolstolfilter (die weer in verbinding staat met de dampafvang van de tank) en de andere gaat naar je gaskleppenhuis.

Het zal dus waarschijnlijk zo geregeld zijn dat (schadelijke) benzinedampen verbrand worden als de motor warm is.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: SkaBla op maart 20, 2017, 15:01:53
Jeroen,

er zijn 4 sensoren:

- De koperen 1 polige voor de meter
- De groene voor de ECU
- De witte (is ook 1 polig, want massa geschakeld) voor de fan
- De bruine is je thermotijd schakelaar en schakelt een extra inspuit ventiel aan (die zit in je inlaatspruitstuk) en werkt als een soort choke (of eigenlijk een iets rijker mengsel).
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: jeroen29 op maart 20, 2017, 15:51:21
Een van de twee slangetjes die uit die bruine sensor komt zit toch ook verbonden met het koolstoffilter? Dat weer op de tankontluchting zit?
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: Bo-p8 op maart 20, 2017, 16:00:42
Dat is geen bruine. Maar een blauwe waar die twee slangetjes uit komen.
Weet iemand of die bruine thermotijd schakelaar te testen is? Hij is namelijk bij mij iets beschadigd, wat ik vervolgens heb opgevuld met tin.
Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: daandc op maart 20, 2017, 21:14:45
Als je de stekker loshaalt en erin kijkt heb je 2 pennen hierop moet bij 30 celcuis een weerstandwaarde van 20 -40 ohm staan .

Boven de 40 celcuis dan moet waarde de 40 -60 ohm bedragen.

Daarna meten op het huis massa en tussen pen dit moet zijn 20 -80 ohm.

Als je de sensor bekijkt en aan onderkant zit de borging moet je het linker pennetje hebben dit is s.t.a de andere s.t.j .

Dus tussen s.t.a en massa .

Titel: Re: Temperatuur p8
Bericht door: SkaBla op maart 20, 2017, 22:06:33
Een van de twee slangetjes die uit die bruine sensor komt zit toch ook verbonden met het koolstoffilter? Dat weer op de tankontluchting zit?

De slangetjes komen van een blauwe sonde, niet van de bruine sensor.