Hier nog effe wat tips voor de beginners onder ons. Met deze tips zal je het circuit rijden veel makkelijker af gaan en zul je met meer vertrouwen er overheen vliegen.
Met je Starlet moet je toch aardig mee kunnen komen als je het volgende goed in de gaten houdt:
1. Altijd goed afremmen op de motor. Dit is heel belangrijk aangezien je anders veel te snel last krijgt van brake fade (doordat je remmen heet worden verlies je op den duur je remkracht. Als je ze maar genoeg belast doen ze op den duur niet veel meer). En als je toeren tijdens het remmen bijvoorbeeld al weer tot de 4000 zijn gezakt, snel even terug schakelen zodat hij weer verder kan afremmen vanaf de 6000+ toeren.
Op deze manier ontlast je de remmen enorm. (ik heb geen last gehad van erge brake fade met goede std. remblokken)
2. Volledige toeren bereik gebruiken. Ben niet bang dat je toyota daarvan kapot gaat, want als hij goed warm is gebeurt dat echt niet. Dus pas bij de 6500 toeren doorschakelen.
3. Als je de bovenstaande 2 dingen goed doet dan ga je snel genoeg over het circuit om wel de ideale lijn te kunnen rijden. Dit is een beetje afhankelijk van de bocht, maar gebruik over het algemeen de hele baan. en rij een bocht in van buiten naar binnen en dan weer naar buiten.
4. Zorg dat je bandenspanning niet te hoog is. Op het circuit worden je banden goed warm en zal de druk stijgen. Je kunt daarom de druk vooraf verlagen naar bijv. 1.9 bar zodat hij na een 1 a 2 ronden weer op de goede druk staat.
Als je het bovenstaande goed in de gaten houd dan komt het helemaal goed in de recreatieve sessie. Natuurlijk wel altijd goed blijven spiegelen zodat je als er echt een stuk snellere auto aankomt dat je hem niet afsnijt met een plotselingen beweging.
Immers, je hebt mij, met mijn motorisch standaard 1.3i Starlet met een passagier van 110 kilo bij, waarschijnlijk wel 1 a 2 keer voorbij zien vliegen (H) ( 1e keer ging ik ook als een slak
)
Als toevoeging hier op. Wil je sneller gaan kunnen?
Verbeter je auto. Meer motorvermogen is helemaal niet nodig om een passagier die je meeneemt voor een rondje op het circuit hele rare gezichten te laten trekken
Zo kun je je wegliggen gaan verbeteren en je remmen.
Sport remblokken zijn van beter kwaliteit en zijn bestand tegen hogere
temperaturen. Hierdoor kun je meer van je remmen vragen en dus ook later en harder remmen.
Voor het verbeteren van je wegliggen kun je natuurlijk terecht bij Mij en bij Rogier:
Whiteline producten. Verbeter je onderstel.Weitec of Koni onderstelOok is natuurlijk een set velgen en banden een goede investering. Bijvoorbeeld een setje 15" velgen met 195/45/15 sport banden zoals de Dunlop SP9000 of de Toyo T1R
Succes en tot op de volgende circuitdag