Auteur Topic: Verslag circuitmidweek  (gelezen 3066 keer)

kolkie

  • Gast
Verslag circuitmidweek
« Gepost op: november 26, 2008, 21:49:46 »
Maandje terug met driving-fun naar frankrijk geweest voor een midweek circuitrijden (3 circuits in 3 dagen tijd). Omdat de 'de bitch' er zaterdagmiddag voor vertrek na maandenlange preparatie (andere motor/ophanging/aandrijflijn/remmen) er nog zo bijstond:



(dus met rammel in achtertrein, een stotter onderin en een niet bijladende dynamo en 0 testkm's)

Besloten met 'de slet' te gaan. De vakantie was immers al betaald  :$ , ik ken de auto van haver tot gort en ik had al vrijgenomen. Voor een vriendenforumpje afgelopen week eindelijk het verslag getypt en leek me wel een idee om dat hier ook eens te posten. Laten zien wat onze autootjes tot in staat zijn  :shades:  :driver: !




Maandagmorgen eerst maar 'ns volgetankt, een vat olie en een set remblokken gescoord en naar omgeving Breda gereden om Peter (de organisator) op te halen:



Met de slet dus, lekker onvoorbereid. Best idioot als je bedenkt dat er honderden uren in de bitch (beemer) zaten ter preparatie.

Om een uur of 12 daar weggereden ('s middags zoals je op de foto's kunt zien), via Antwerpen/Parijs naar beneden afgezakt en al een whopping 880 km afgelegd die eerste dag. Net geen persoonlijk dagrecord met de starlet (dat staat op een retourtje Vroomshoop zuid-Luxemburg, 900 km). 's Avonds om 9 uur in het hotel (wat in het geheel door ons afgehuurd was  :) ) aangekomen en lekker gegeten. Daarna beetje kennis gemaakt met de overwegend voor mij vreemde mensen. Wat scheelt: allemaal autogekken en dat lult altijd heel makkelijk een heel eind weg.

Dag 2: Circuit Charade
Op de eerste circuitdag van de week stond het pittige circuit van charade op de planning. Charade wordt wel eens een mini nurburgring/spa genoemd. Nou ben ik nog nooit op spa geweest maar een mini-nurburgring is een best leuke benaming vooral vanwege de muur die alleen in het 'nieuwe' gedeelte (bovenin op het kaartje, min of meer horizontaal) vaak op niet meer dan een meter of wat afstand staat. Op weg naar het circuit ziet de omgeving er zo uit met een deel van het groepje er in (op 1 auto ambulance na waren die al vroeger weg gegaan):

Waar het allemaal om ging



Met de entree:



Oja, en er zit behoorlijk wat hoogteverschil in. Erg leuk omdat het me tenminste een beetje doet herinneren aan de heuvelweggetjes waarop ik bijkans heb leren rijden rondom Trier.


Wel jammer dat de remmen hier al vrij vlug finaal te kort te schieten. Ook hield ik in gedachten dat het gewoon een straatauto was dus eenvoudig weg niet teveel van de remmen vergen (rustig remmen). Omdat het al weer een maand of wat geleden was dat ik voor het laatst op het circuit gereden had (en toen ook nog maar eens 1 ronde) maar eens rustig begonnen met korte sessies van 3 rondjes, ook om de watertemperatuur etc. in de gaten te kunnen houden. Ging prima, wel even wennen. In de pit zag het er ondertussen zo uit:



Leuk contrast dacht ik zo  :mrgreen:

Ondertussen begon het echter te regenen. Not so cool, ik had hier maar minimaal rekening mee gehouden omdat ik het eigenlijk niet aandurfde (ik heb ooit eens een pirouette gedraaid op de nurburgring, die is door het rubber namelijk spékglad bij regen). Na de middagpauze overtuigde iemand me echter dat het best meeviel en dus maakte ik 1 van de betere besluiten van de week: rijden!




In 1 woord: geniaal, ik ging ganz los   :driver: .

Een uur voor het einde werd het helaas erg mistig en werd de baan gesloten. Dat dit geen overbodig besluit was laat de volgende foto wel zien:



Afscheidsfotootje



We zijn daarom vervroegd weggegaan en kregen nog even een rondleiding over het vollédige oude circuit (dit is nu openbare weg). Niet bepaald een idiot-prove circuit, krapper dan krap en als je er afgaat lig je 20 meter lager. Nice  :bonk: . Back to the hotel dus:



Weer lekker gegeten en geniaal geouwehoerd. Aangezien dat allemaal inside-joke werk is zal ik jullie daar niet mee vermoeien  :drunk:  :meeting: .

Circuitdag 2

Voor dag 2 stond het circuit d'Issoire op het programma, zo'n 20 km rijden van het hotel (evenals charade maar precies de andere kant op).

En weer de entrance:


Zoals op het kaartje al te zien is een circuit met veel ruimte voor fouten en veel snelle bochten. Vooraf had ik dit circuit als minste ingeschat maar het viel zeker niet tegen. Wel veel hoge snelheidsbochten die eigenlijk door mij vol genomen werden. Verder wat kleine bochten. Bij de eerste ochtendgloren was me trouwens duidelijk dat de auto het vandaag weer niet heel extreem zwaar zou gaan krijgen. Waarom? Nou, het regende een beetje:





Die groene 3serie compact (een 318ti) heb ik de hele dag lekker mee gebattled, we bleken de hele week door érg aan elkaar gewaagd te zijn   ^O^  :cheer:  . Erg veel gereden, ik denk wel een ronde of 50-60. Minimale slijtage zoals verwacht, de banden kwamen bv. niet eens op temperatuur. Verder nog een beetje met andere mensen meegereden/meegedrift. Ook erg leuk/leerzaam, veel auto's zitten qua snelheid echt in een andere league en je ziet dat die mensen daar veel van leren op zulke dagen. Conclusie: die beemer moet z.s.m. af!




In de middagpauze na het tanken even de omgeving wat beter bekeken (we hadden 2 uur pauze en ik MOET bij het zien van heuvels altijd op zoek naar de bijbehorende wegen). Blijken me daar toch een partij geniale wegen te liggen, modderfok   :mrgreen: . Later hier meer over.

Op dit circuit is overigens iedereen wel een keer in de rondte gegaan en op het laatst dook er iemand zover de modder in dat het ons maarliefst 55 minuten gekost heeft 'm eruit te krijgen  :mrgreen: . Dat spinnen moest ook wel want iedereen met RWD was bijkans de hele middag aan het driften (ruimte zat). Schuiver leverde wel een uur extra tracktime op  :) . Heb zelf maar 1x achterste voren gestaan maar dat moest ook wel haast (ik deed het er om, gas los midcorner en corrigerend sturen).

's Avonds weer copy pasta van de avond er voor.

Donderdag was het al weer de derde en daarmee laatste circuitdag. Hiervoor gingen we naar circuit lurcy levis, een leuk circuit een km of 150 noordelijker. Mooie van dit circuit is dat het echt in de middle of nowhere ligt (incluis de bijbehorende afwezigheid van snelwegen). Voordeel daarvan: laatste 40 km over leuke binnenwegen  :) . Onderweg:

En aankomst.


Zoals te zien is loopt het circuit niet over van chiqueheid   B) maar it's the tarmac that counts. Wat ook te zien is is dat het ondanks dat we erg laat aankwamen erg mistig was. Eerst een verkenningsronde gedaan in de mist en er werd geconcludeerd: 1 auto tegelijk. Dus 2 rondjes gedaan en toen liet de meter ook zien: ga es tanken. Dat moest dus 15 km verderop (!). Bij terugkomst bleek het droog which is GOOD, want dan kan er vlugger over dat circuit geragd worden. Plattegrond:



Die lange strip onderin werd niet gebruikt. Dit circuit rijdt je dus met de klok mee en om even een inschatting te geven: die bocht van die rechte airstrip af rechtsaf dook ik dus (zonder overdrijven) met 140 in, om daarbij even een duwtje op de rem te geven zodat de rest van de bocht bijna vol in 3 (115~120 km/u) genomen kan worden, dan even liften zodat je de links-rechts-links combi ook aardig riant boven de 100 neemt om voor de korte bocht rechtsaf even terug te gaan naar de tweede versnelling. Hierna blaf je door met allemaal bochten die in een starlet volgas zijn, op de laatste ronding rechtsaf voor de linkerbocht het rechte stuk op. Deze neem je halfgas in de 3. Mooie van deze 2 lange doordraaiers is dat je in de bocht echt een keer of 3-4 de boel kunt bijstellen, dus iets liften voor wat meer stuur in en iets gas bij om de boel ietsje te laten glijden. Door het droge een HEFTIG circuit  :mrgreen: . Wat ik in 2 dagen natte baan aan slijtage bespaard had is er hier alsnog af gegaan:



En ja dat is vooral de buitenkant van de band die weg is. Hoe dat komt? Nou, een starlet rolt nogal wat bij een droge baan en goede banden:




Ondertussen werd er nog geouwehoerd, as usual:


(starlet met corvette achtersloffen die in frankrijk gekocht waren door de eigenaar van de zilveren Z06)   :rofl:  )

Onder het inpakken kwam er nog een gekke fransoos aan met een genuine bugatti. Had volgens mij nog nooit zo'n ding in het wild gezien en het ding heeft ook nog een paar rondjes cadeau gekregen voor cheering up our day   ^O^ .




Daarna werd er opgeruimd. We zouden de volgende dag  nog gaan offroaden maar i.v.m. overlijden van familie van de beheerder ging dit niet door. Hierop besloten de mensen met autoambulance alvast de terugreis in te zetten omdat ze anders een whopping 150 km naar het zuiden moesten rijden alleen voor een nachtje pitten. Eigenlijk kwam dat cancellen mij wel goed uit want het gaf mij de mogelijkheid mijn grote liefde binnen het autorijden te beoefenen: heuvelweggetjes zoeken/rijden. Want face it, dít heb je in NL dus niet:



Ik heb zonder overdrijven (en ik heb wél m'n best gedaan) de snelheid nauwelijks boven de 100 km/uur gekregen over een afstand van ~240 km van zulke wegen, wat een geniaal iets is dat toch   :driver:  ^O^  ! Zonder overdrijven heb ik er dus ook gewoon een uur of 5 over gedaan om deze afstand af te leggen (incluis 1 stop en vele, véle stoppen om op de kaart een geniaal uitziende route aan te houden).
Exáct 2000 km onderweg in deze week en ik kom onderweg voorwaar wat levends tegen:


En nog een sfeerfotootje meer:




toen was het al een uur of 4 terwijl ik me eigenlijk voor genomen had om 12 uur een snelweg te pakken richting luxemburg  :+ . Een belletje later bleek dat ik bij m'n tussenstop vlakbij de luxemburgse zuidgrens ook om half 10 nog wel welkom zou zijn  B-) . Nog eens een uur later zát ik daadwerkelijk op de snelweg (onwijs fucking groot land dat frankrijk man!) en om half 10 was ik daar dan ook daadwerkelijk. Beetje gesocialized in het weekend (lekker gegeten in Metz, nog lekkerder spare ribs gegeten in Trier, gestapt in Trier, affijn, allemaal personal stuff wat jullie autofools niks aangaat   :nico:  . Een sprongetje naar zondagmiddag een uur of half 4 brengt me weer achter het stuur van de starlet. Deze heb ik aangeslingerd en ben vervolgens nog
tot een uur of 9 in dat gebied aan het stampen geweest. Gotta love the eifel-area   :drool: :



Om een uur of 9 maar weer eens een snelweg opgesnord en naar huis gereden. Bij thuiskomst in Den bosch stond de dagteller op 170. Oftewel 3170 voornamelijk pretkm's. Money well spend  :shades:  . Troubles: 0.0. Hulde aan de starletkwaliteiten   {:)} ! Volgende keer met de beemer   B) .


The End  :Z

Anonymous

  • Gast
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2008, 21:57:04 »
mooi verslag! :D
erg vet om te doen denk ik zo!

kolkie

  • Gast
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2008, 21:58:45 »
Kost een bák met geld maar is inderdaad érg gaaf :mrgreen: ! Vergeet ik nooit weer.

marc0

  • Gast
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #3 Gepost op: november 26, 2008, 22:06:58 »
Nu nog wachten tot Metchu die DVD online heeft :P
Heerlijk verslagje om zo te lezen kolkie!

Offline gli starlet 4efte

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1084
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2008, 23:33:45 »
Super tof gedaan. ^O^
VOOR MENSEN MET AUTOSCHADE, SPUITWERK OF LASWERKZAAM HEDEN,
KAN JE MIJ EEN PM STUREN VOOR MEE INFO.

Offline Sebastiaan

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1497
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2008, 00:17:07 »
Leuk om te lezen!  :D
1994 Toyota Starlet GT Turbo (E-EP82-AGMQY)

Offline Red Hot

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5443
    • http://groups.msn.com/REDHOTP8POWER/
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2008, 20:12:50 »
Dat moet een leuk weekje geweest zijn.  :)

Offline _Bastiaan_

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1172
  • kiss the apex, not the wall
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2008, 10:48:19 »
Wanneer is de volgende keer?  :P
  96'er P8 GXI en 74'er KP30

Offline NaviNL2005

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2703
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2008, 19:28:32 »
Hey, zo'n ST heb ik ook  :rolleyes:
Tesla Model X 100D - EP71S 4E-FTE
Tesla Model S 85 - Sold
AE82 GT 4AGTE @ 133.9 WHP - 179NM - Sold.

Offline Rodger Jason

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 15714
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #9 Gepost op: december 01, 2008, 12:26:20 »
Heb je de adressen / contacten van die circuits? Misschien leuk voor met de KCC...

Offline Mattijs

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 203
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #10 Gepost op: januari 10, 2009, 08:00:25 »
Wie is die jongen met die blauw-oranje-witte overall?

kolkie

  • Gast
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2009, 12:25:53 »
Laurens de wit. Poked een Sierra heel fatsoenlijk sideways (bij 130 op de klok)  ^_^ .

Offline Mattijs

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 203
Re: Verslag circuitmidweek
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2009, 14:03:22 »
Citaat van: "kolkie"
Laurens de wit. Poked een Sierra heel fatsoenlijk sideways (bij 130 op de klok)  ^_^ .

Haha ja, dacht al dat ik hem herkende.. Die jongen kan goed sturen, had alleen het budget niet..