Starlet Forum
Diversen => Import => Topic gestart door: pph op november 12, 2011, 21:00:27
-
Jongens ik heb even wat vragen over de BPM.
Wordt die nou altijd berekend over de nieuwwaarde? Want las ook ergens dat het nu veranderd is en dat het nu alleen om de handelswaarde gaat. Maar hoe controleren ze dat dan, kun je dan een aankoopbewijs laten zien waarop de koper en verkoper ondertekend hebben om wat voor bedrag het gaat?
En als ik het goed begrijp, als je een auto tussen de 9 en 25 jaar oud importeert moet je altijd 10% betalen?
Als iemand hier iets over weet? :)
Gr. Stefan
-
Er zijn meerdere manieren om de rest bpm te bepalen. Als jij een bon hebt of een contractje dan zou je dat kunnen overleggen.
Na 9 jaar is er nog 10% rest bpm en daarna gaat het per maand omlaag.
Bij een auto van ongeveer 17 jaar is de bpm volledig verdwenen en hoef je dus niks meer te betalen.
Ronald.
-
Ah oke maar ik zag in het topic van jou oude GTT dat je zo'n 150 euro moest afdragen toen.
Dat valt best mee, maar dacht ook dat dat kwam omdat het een relatief lichte auto is etc.
Want in die schema's staat er: 9 jaar, maar niet ouder dan 25: 10%
Hoe kan het dan dat er bij een auto van 17 jaar oud de bpm volledig verdwenen is?
Omdat het toch maandelijks omlaag gaat zoals je aangeeft? Want dat zou dat schema weer tegenspreken volgens mij...
-
Geef je bron eens, welk schema?
Wat ik zeg is correct. Bij 9 jaar en 6 maanden is er nog 8% daarna gaat het iedere maand met 0,083%. Als je dat doortrekt heb je bij ongeveer 17 jaar geen bpm meer over.
Ik moet inderdaad 150 euro betalen, dit heeft NIKS maar dan ook NIKS met het gewicht te maken maar met de berekening van de rest bpm zoals ik het hierboven zeg.
Ronald.
Bron: http://www.bpmberekenen.com/bpm-uitgelegd.html
-
Welke auto gaat het om?
De bpm calculator van autoweek werkt redelijk ok.
-
Ik heb hier toevallig een paar maanden geleden ook even mee zitten aankloten op de Belastingsdienst site.
Sowieso kan je kiezen of je de BPM berekent met de methode van nu of de methode van toen die auto nieuw was, alleen tegenwoordig berekenen ze met CO2 etc. dus dat is niet zo'n fantastisch idee.
En het is inderdaad precies wat Ronald zegt, per maand 0.083% omlaag.
Vroeg me alleen ook af hoe je nou precies die nieuwwaarde moest opzoeken, maar denk niet dat ze ook al te moeilijk gaan doen of je BPM nou 108 of 113 euro is of iets dergelijks. :P
-
Ik heb vorig jaar ook met die nieuwwaarde zitten klooien. Bleek bij de keuring dat zij dit al hadden bepaald dus even vragen bij het keuringstation.
-
Als je het zelf niet kunt, laat je het toch doen voor 15 euro via autotelex. Die wordt 1op1 overgenomen door de rdw en die berekening is altijd gunstigl.
-
Werkt alleen niet voor auto's die nooit in NLse register hebben gestaan ;)... moest alsnog handwerk doen. maargoed... hoeft weinig af te tikken voor een 10-96er :)
-
Deze bron had ik: http://www.cartuning-guide.com/auto-importeren.html
Maar goed had het dus nog nergens gevonden van die 0.083% per maand, dus bedankt.
Het gaat om een Supra mk4 non-turbo uit '94, maar naar mijn weten is alleen de turbo in Nederland geleverd.
-
Zou belastingdienst aanhouden voor informatie. omdat dat leading is. Dat staartje op die site klopt al een aantal jaar niet meer.
welk maand issie van 94 er... ws hoef je geen rooie cent meer te lappen en dan niet moeilijk meer over doen.
http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/bpm-36.html#P891_77379
uitgaande van dato 1 jan 2012 dat het invoert (aanmeld bij de douane)
9 jaar en 6 maanden 92% afschrijving van de RestBMP.
0,083% per maand wat er nog af gaat.
8% / .083% = 96 maanden = 8 jaar.
maw na 17,5 jaar heb je 0,0% restBMP over.
Uitgaande van 1 jan 2012. hoef je voor elke auto voor juli 94. Geen RestBPM meer te betalen. Voor elke maand NA 1 juli 94, is het 0,083% per maand over de BPM wat toendertijd gold.
-
ik heb het via autotelex gedaan
de douane zeide dat ik naar autolex toe moest ,
er staat geen glanza's geregistreerd maar moets toen de duurste starlet opgeven .
ik gedaan uitgeprint toen weer treug gegaan dat wordt 76 euro is goed zij ik :P
ben er mooi van afgekomen volgens mijn heb ik het minst betaald aan de douane over het algeem word er 100euro voorgerekent.
was allemaal bij rdw arhnem gedaan maar volgens mijn maak het niet uit waar je bpm aangifte doet
-
Bij mijn import kon je dat nog bij de douane ter plaatse regelen en toen zijn ze ook uit gegaan van de duurste starlet. :)
Ronald.
-
AutoTelex is een optie als je er zelf niet uit komt. Is geen verplichting.
-
:twisted: mijn glanza is destijds als goedkoopste uitvoering ingevoerd :twisted:
moet je alleen wel een luie ambtenaar treffen die niet in de regen naar buiten wil O:)
-
je zou eens een ambtenaar moeten treffen die niet lui is :twisted:
-
Haha mooie opmerking ;D
-
Soort herkent soort ? ;)
-
Met het enige verschil dat Stan geen ambtenaar is.
-
Ik bespeur hier wat negativiteit jegens ondergetekende....
-
Ik zeg dat Rogier geen onwaarheden plaatst.
-
Onntopic!!! (Stan-style)
Ronald.